Vandaag ben ik hevige tot extreem hevige regenval naar huis moeten rijden. Ik heb gemerkt dat de meeste bestuurders duidelijk voorzchtig rijden, maar iedereen begint een beetje te experimenteren met rijtechnieken in deze situatie. Het komt niet meer tot een duidelijk verkeersbeeld, wat onveilig is.
Enkele ervaringen, opmerkingen, aanbevelingen:
1. Gebruik van lichtenArtikel 30.1 $2 van de wegcode zegt het volgende:
Achteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.
Persoonlijk interpreteer ik die 100 m vrij strikt, m.a.w. de mistlichten gaan vrij laat aan. Ik ben waarschijnlijk één van de laatste om ze te ontsteken. Zolang ik nog vlot de achterlichten van mijn voorliggers zie, steek ik ze niet aan. Dit doe ik omdat mijn wagen met twee achtermistlampen is uitgerust waardoor de remlichten minder zullen opvallen. Bovendien is het extreem storend voor achterliggers als ze geruime tijd op de mistlichten moeten kijken.
Mijn dimlichten staan darentegen wel als één van de eersten aan.
Het zou kunnen dat ik even mijn vier knipperlichten aanzet om achterop komend verkeer te verwittigen voor zeer grote snelheidsverschillen, die gaan echter snel terug uit als ik zie dat mijn achterliggers het signaal hebben begrepen. Ik wil immers later wel mijn richtingaanwijzers kunnen gebruiken indien nodig.
2. Afstand, afstand, afstand en nog eens meer afstand ...Ik ben al geen bumperklever, integendeel. Bij hevige regen ga ik echt veel afstand houden. Mijn remweg is al veel langer. Het zicht is zo slecht dat je een mogelijke noodsituatie later gaat herkennen waardoor als het ware de reactietijd ook nog eens veel langer wordt. Tel hier nog het gevaar van aqua-planing bovenop en het mag voor iedereen duidelijk zijn dat je erg veel afstand moet houden. Helaas zijn er nog altijd mensen die denken dat ze dat gat voor je kunnen gebruiken. In dit geval zorg ik ervoor dat ik snel terug mijn comfortafstand bereik.
3. SnelheidIk vertraag natuurlijk, maar doe dit niet bruusk. Ik ga echter ook niet abnormaal traag rijden. Op de snelweg is het belangrijk dat er op een gecontroleerde manier de snelheid naar beneden komt. Je kan als het ware in een muur van water rijden bij hevige buien, panikeer echter niet. Ik zag een aantal mensen stoppen op de pechstrook, wat niet aan te raden is (en ook verboden). In mijn opinie is de pechstrook nog gevaarlijker dan onder normale omstandigheden. De wegmarkeringen worden moeilijk tot niet leesbaar waardoor de kans op een aanrijding op de pechstrook zeer groot wordt.
4. Andere puntjesHoud je stuur stevig vast. Je zou in een diepe plas kunnen rijden aan de kant van de weg, welke een snok aan je stuur zal geven.
Ik kan nog enkele technieken opsommen die gebruikt kunnen worden om echt diep water door te rijden. Dit zijn echter al meer gevorderde zaken die ik sowieso niet aanraad. Misschien kunnen mensen met meer ervaring hierien wel wat tips geven.