Auteur Topic: LPG  (gelezen 3384 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
LPG
« Gepost op: dinsdag 20 mei 2008 - 01:35:46 »
LPG rijden is niet populair in België.

Volgend filmpje van ADAC neemt alsvast enkele vooroordelen weg.


http://www.adac.de/adactv/test_technik/Crash_Autogas_Brand.asp?ComponentID=208056

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: LPG
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 20 mei 2008 - 01:52:57 »
Veel Belgen beseffen niet dat LPG ook nog eens het goedkoopste (feitelijk minst duur :-\) is wanneer je meer dan een X aantal kilometers per jaar rijdt.
Er is nog een wijdverbreid misverstand dat het parkeren in parkeergarages niet veilig zou zijn terwijl juist de LPG-tanks door grondige verbeteringen het veiligst zijn.
Als ik me niet vergis dan kan je met een niet al te oude LPG-installatie en een sticker in alle parkeergarages parkeren, klopt dat?
Ook denken veel Belgen ten onrechte dat LPG minder comfortabel zou rijden terwijl het volgens LPG-chauffeurs juist comfortabeler is (in ieder geval minder lawaai, andere voordelen ben ik vergeten).

Mijn moeder had LPG, ik vond het prettig rijden. Alleen het schakelen tussen benzine en LPG was ietwat tricky.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: LPG
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 20 mei 2008 - 20:30:33 »
LPG heeft natuurlijk ook nadelen:

  • Een bijkomende investering, met daaraan verbonden renteverlies of rentelast.
  • Duurdere verzekering eigen schade wegens de hogere nieuwwaarde van het voertuig.
  • In de meeste gevallen verlies van ruimte door de tank.
  • Verplichte technische keuring van als de auto nieuw is.
  • Toegang verboden door heel wat uitbaters van ondergrondse parkings (bij een lek verspreidt het LPG, dat zwaarder is dan lucht, zich over de hele ruimte nabij de bodem, en is dan moeilijk te verwijderen).
  • De motor kan niet optimaal afgesteld worden, omdat hij ook nog op benzine moet kunnen draaien; er wordt dan een afstelling toegepast die tussen de correcte afstelling voor de beide brandstoffen in ligt.
  • Aanzienlijk minder bevoorradingspunten dan voor benzine en diesel; deze zijn bovendien meestal niet beschikbaar tijdens het weekend, aangezien wettelijk de uitbater van het tankstation moet aanwezig zijn als er LPG getankt kan worden.
  • Verlies van de waarborg bij een aantal merken.
.
Bovendien heeft LPG een ongelukkig verleden gekend.

Bij moderne installaties kan de tank niet voor meer dan 80% gevuld worden, maar bij oudere installaties was dat niet het geval. Wat er dan wel eens gebeurde was het volgende: de LPG-tank werd in de winter, net voor de auto in de garage gezet werd, overmatig bijgevuld. In de garage was het dikwijls warmer dan buiten, waardoor de druk in de LPG-tank verhoogde, het veiligheidsventiel opende, en LPG werd afgeblazen. Als er dan in die garage een centrale verwarmingsketel stond, duurde het niet lang voor het dak van het huis vloog. Dergelijke ongevallen hebben LPG een slechte reputatie bezorgd.

Het ging een tijdlang goed met de toename van de LPG-installaties in België. Toen greep vadertje staat in: de accijnzen op LPG werden verminderd, maar er kwam een bijkomende verkeersbelasting voor LPG. Wie veel kilometers aflegt, komt daardoor goedkoper uit dan vroeger. Maar het vertrouwen van de consument was verloren: de consument had begrepen dat vadertje staat lange termijnplanning onmogelijk maakt, en vreesde dat, eens LPG ruim verbreid zou zijn, vadertje staat het eveneens als een melkkoe zou gebruiken. Intussen waren ook de diesels ruim verbreid geraakt als goedkoper alternatief voor benzine.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: LPG
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 20 mei 2008 - 21:05:10 »
De afstelling van de motor kan de laatste tijd wel optimaal geregeld worden zowel op benzine als op LPG. Dit door gebruik van electronica en de juiste interfaces naar het motor management systeem.

Ik vond altijd dat LPG het beste van benzine en diesel combineerde. Je hebt de pittigheid van een benzine en zelfs een rustiger loop dan benzine. Bij neutraal gaat hij dus niet typisch trillen zoals een diesel. Je hebt echter ook meer koppel in de lage toeren, wat dan weer een typische dieseleigenschap is.
Naar het schijnt zou LPG prima werken in turbomotoren. Ergens heeft Jozef wel gelijk door te stellen dat je niet optimaal kan rijden met LPG. De klopvastheid van LPG is beter dan die van benzine zodat in principe een hogere compressie mogelijk zou zijn dan op benzine. Dat vereist dan wel een grondige wijziging in de bouw van de motor en het wordt onmogelijk om op gewone benzine te rijden wegens gevaar voor pingelen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: LPG
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 20 mei 2008 - 22:17:16 »
  • Verplichte technische keuring van als de auto nieuw is.
Die verplichte technische keuring had ik zelfs tot 2x toe vlaggen bij de aankoop van m'n nieuwe lichte vracht en vanaf dag 1 de verplichte jaarlijkse keuring.... en tis een diesel. :(

Bijkomend aan het lijstje nadelen (heb ik me altijd laten wijsmaken) is dat LPG minder of geen smerende eigenschappen heeft dan bvb. diesel of benzine wat de levensduur aanzienlijk inkort.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: LPG
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 20 mei 2008 - 22:23:34 »
Bijkomend aan het lijstje nadelen (heb ik me altijd laten wijsmaken) is dat LPG minder of geen smerende eigenschappen heeft dan bvb. diesel of benzine wat de levensduur aanzienlijk inkort.

Het klassieke vooroordeel en spijtig genoeg volledig onjuist ! Benzine heeft absoluut geen smerende eigenschappen. Daarom dat ik mijn fietsketting reinig met benzine en daarna terug inolie. Het is een argument dat veel mecaniekers aanhalen als nadeel van LPG, met als uitleg dat LPG droog is (meestal gepaard gaande met een typisch gebaar met de vingers om hun argument meer kracht bij te zetten.
In de praktijk verlengd LPG gebruik de levensduur van een auto. Enkele honderden duizenden km zijn geen uitzondering. Ik heb een VOLVO 960 gekend met slechts een 2.0l (eigenlijk te weinig in die bak), die meer dan 800 000 km had gedaan op LPG.
Dit misverstand stamt nog uit de tijd van gelode benzine. Gezien LPG geen lood bevat kon dit inderdaad problemen geven. Maar er zit al geen lood meer in de benzine sinds de Romeinen onze contreien verlieten.  ;D
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: LPG
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 21 mei 2008 - 01:25:41 »
Een bijkomende investering, met daaraan verbonden renteverlies of rentelast.
Geen nadeel, die kosten wegen niet op tegen de winst die je aan de pomp hebt boven een X aantal kilometers per jaar.
Citaat
Duurdere verzekering eigen schade wegens de hogere nieuwwaarde van het voertuig.
Hogere verkoopwaarde ;)
Citaat
In de meeste gevallen verlies van ruimte door de tank.
Dat is een nadeel wanneer je die ruimte nodig hebt. De meeste mensen hebben echter niet zo vaak die extra ruimte nodig in de kofferbak.
Maar het is waar, wanneer je eens bijvoorbeeld een meubelstuk of een fiets wil vervoeren dan kan dat beetje ruimte wel het verschil maken.
Overigens overdrijven veel mensen wel het verschil in ruimte.

Citaat
Toegang verboden door heel wat uitbaters van ondergrondse parkings (bij een lek verspreidt het LPG, dat zwaarder is dan lucht, zich over de hele ruimte nabij de bodem, en is dan moeilijk te verwijderen).
Tja, tegen dommigheid en ignorance valt weinig te doen.
Dit berust louter op een vooroordeel aangezien zo'n lek niet mogelijk is bij de moderne tanks.
Als ik het mij correct herinner dan moeten die uitbaters ook LPG-wagens toestaan wanneer ze een bepaalde sticker hebben, in welk geval ook dit nadeel niet geldt.

Citaat
Aanzienlijk minder bevoorradingspunten dan voor benzine en diesel; deze zijn bovendien meestal niet beschikbaar tijdens het weekend, aangezien wettelijk de uitbater van het tankstation moet aanwezig zijn als er LPG getankt kan worden.
Idem als vorige punt
Citaat
Verlies van de waarborg bij een aantal merken.
Idem als 2 punten geleden.
« Laatst bewerkt op: donderdag 22 mei 2008 - 02:12:05 door BBB »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: LPG
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 21 mei 2008 - 18:45:15 »
Hogere verkoopwaarde ;)

Zeker niet, integendeel. Gewoon omdat er maar weinig mensen zijn die überhaupt een LPG-installatie willen.

Het is niet omdat een auto een hogere nieuwwaarde heeft, dat hij ook een hogere wederverkoopwaarde heeft. Een auto met een automatische versnellingsbak bijvoorbeeld kost nieuw meer dan dezelfde auto met een handbediende versnellingsbak, maar toch heeft de auto met een automatische versnellingsbak een lagere verkoopwaarde. Dit omdat eventuele herstellingskosten aan een automatische versnellingsbak vele malen hoger zijn dan aan een handbediende versnellingsbak.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."