Probleem is dat het eruit ziet als een sportwagen, maar volgens insiders alleszins niet het rijgedrag heeft van een sportwagen, maar meer geschikt is voor een vette amerikaan op z'n grid roads.
Waarom heeft de auto niet het gedrag van een sportwagen?
- Hoge accelleratie
- Hoge topsnelheid
Blijft over: de wegligging en souplesse met sturen.
Dat ze kiezen voor een 'sportwagen'-model en dat er enkel 2 personen in kunnen is mijns inziens bewuste en logische keuze.
Een electrische auto wordt efficiënter naarmate deze meer vermogen heeft, naarmate het vermogen groter is liggen de accelleratie en topsnelheid hoger.
Wanneer er achterin ook nog 2 passagiers zouden kunnen plaatsnemen dan zou de auto meer wegen waardoor de prestaties wat minder zouden worden.
Volgens mij is de gedachte achter dit beleid dat een bepaalde groep automobilisten, bij wijze van spreken de rijkere mensen die gek zijn op gadgets, deze auto's koopt en het bedrijf in de toekomst electrische auto's van het middenklasse-segment voor een veel minder hoge prijs kan verkopen. Indien ze er in slagen om de ontwikkelingskosten terug te verdienen en daarnaast nog wat innovaties kunnen toepassen (nog betere batterijen) dan drukt dat de prijs voor de meer haalbare electrische wagens.
Het niet meer hoeven schakelen vind ik een groot voordeel, simpelweg omdat het efficiënter rijdt (bij electrische auto's).
Deze auto heeft in ieder geval nog 1 grote handicap, het opladen duurt zo'n 3,5 uur.
Hier meer info:
http://www.teslamotors.com/efficiency/charging_and_batteries.phpGezien de actieradius is dat normaal gesrpoken geen probleem voor het woon-werk verkeer, voor het forenzenverkeer is dit dus geen probleem. Wanneer je echter met de auto op vakantie wil naar bijvoorbeeld Italië dan ga je wel erg lange pauzes moeten houden.
Rafael, heb jij er toevallig enig idee van ofdat dit veel sneller zou kunnen wanneer het stroomnet wordt aangepast met locaal een hogere spanning en een groter ampèrage?
Anderzijds, je kan altijd nog op vakantie gaan met de trein.
Ook nog interessant:
De motor heeft overigens de grootte van een watermeloen (hun woorden) en weegt zo'n 52 kg.