Auteur Topic: Mijn avatar, een vorm van protest  (gelezen 3926 keer)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Mijn avatar, een vorm van protest
« Gepost op: dinsdag 27 mei 2008 - 16:28:48 »
Jullie zullen wellicht gehoord hebben van de zaak omtrent Gregorius Nekschot (pseudoniem). Deze cartoonist maakt al jarenlang pittige tekeningen, soms grappig en waar, soms kwestsend. Hij verzet zich op deze wijze tegen ideologische dogma's, ofdat het nu religieuze danwel andere soorten ideologische dogma's betreft. Deze man is een paar weken geleden gearresteerd door 10 leden van het arrestatieteam, het Nederlandse equivalent van de SWAT. Dit zijn zwaarbewapende politieagenten die op een niet zachtzinnige wijze vaak 's nachts of 's ochtends vroeg de verdachte zijn huis binnenvallen en je zo snel mogelijk in de boeien slaan. Hierbij namen de politieagenten zijn computer, DVD's, CD's enz. in beslag. Vervolgens werd hij nog 1-2 dagen vastgehouden op het politiebureau. Indien het tot een proces zou komen dan is hij zijn anonimiteit kwijt met als gevolg dat hij een fatwa over zich afgeroepen kan krijgen (oproep tot moord in de Islamitische gemeenschap, Theo van Gogh is zo aan zijn einde gekomen).
Waarom? Officiëel omdat hij tekeningen maakte die mogelijk godslasterend zijn.
Niet-officieel?
  • omdat de Nederlandse regering naar aanleiding van het filmpje van Geert Wilders een signaal wilde afgeven naar de moslimlanden?
  • omdat de Nederlandse minister van justitie godslastering strenger wil laten aanpakken en hiermee een signaal wilde afgeven naar het volk
Minstens een van deze 2 motieven zal hebben gespeeld, ik vermoed zelf dat beiden het geval was.

Justitie en politie hebben hem hiermee aangepakt als een zware crimineel.
Waar is het voor nodig dat je een cartoonist met een SWAT-team arresteert?
Waar is het voor nodig dat zijn huis overhoop wordt gehaald terwijl de bewijslast allang in bezit is (de bladen waarvoor hij tekent)?
Waar is het voor nodig dat een cartoonist, die niet vluchtgevaarlijk is en niet wordt verdacht van een zwaar misdrijf (het is decennia geleden dat in Nederland iemand veroordeeld werd voor godslastering, Reve had als laatste die eer), 1-2 dagen wordt vastgehouden in de cel?

Dit is censuur door middel van intimidatie. De bewerkte foto die jullie in mijn avatar zien komt van een kritisch weblog die van justitie het 'vriendelijke' verzoek heeft gekregen om deze foto niet meer te gebruiken. Het is geen SS-uniform maar inderdaad, de associatie met een onfris Duits regime uit het verleden is de bedoeling.

Om een lang verhaal kort te maken, vanzelfsprekende vrijheden liggen onder vuur. Eerst zagen we het in Denemarken, nu zien we het zoveelste voorbeeld in Nederland. Kunstenaars pasten al jarenlang zelfcensuur toe sinds de moord van Theo van Gogh en Pim Fortuyn, nu gaat de overheid ook nog haar burgers censureren. Als gewone burger kan ik niet meer doen dan een statement maken.
Om de vrijheid van meningsuiting te ondersteunen en omdat ik me verzet tegen elke vorm van censuur laat ik langs deze wijze mijn stem horen.
Omdat justitie probeert de tekeningen verboden te krijgen plaats ik ze hier alle 8 in dit topic en plaats ik hier een link naar zijn website.
Omdat justitie probeert dit weblog te dwingen om de foto en de toon van het commentaar aan te passen plaats ik hier de beruchte foto en gebruik ook ik de scherpe toon die deze kwestie verdient.

Leid hier niet uit af dat ik het 1 op 1 eens ben met zijn gedachten en dat ik al zijn tekeningen mooi vind.
Leid hier niet uit af dat ik graag naar zijn tekeningen kijk en dat überhaupt al deed voordat dit alles gebeurde.
Wat ik van die tekeningen vind doet er nu even niet toe, al wil ik het graag vertellen indien er naar gevraagd wordt.
"Ik ben het niet eens met wat jij zegt maar ik zal tot aan mijn dood jouw recht verdedigen om dit te zeggen." *

*Citaat
« Laatst bewerkt op: woensdag 28 mei 2008 - 17:55:32 door JC »