Met flikken met "opdrachten die het rechtvaardigen" kun je soms wel rare dingen beleven.
Enkele jaren geleden rijd ik om 5 uur 's morgens, als het nog donker is, in Antwerpen op het Kiel de Ring op richting Nederland.
Al van ver zie ik op het einde van de oprit twee donkerkleurige wagens op de pechstrook staan zonder enige vorm van signalisatie. Als ze dan ook nog, op het ogenblik dat ik al behoorlijk versneld heb en hen nader, vertrekken zonder lichten aan te steken en mij daardoor dwingen om sterk af te remmen, vergast ik hen op een uitgebreid klank- en lichtspel.
Even verder op de Ring gaat de eerste auto voor een wagen rijden, de tweede er achter. En dan komen ze in actie: lichten aan, blauw zwaailicht op het dak, sirene aan.
Ze dwingen het voertuig tussen hun beide de volgende afrit te nemen, waar ik ook de Ring wil verlaten. Op het einde van die afrit hebben ze het onderschepte voertuig klemgereden.
Uit de tweede politiewagen komt een politieman naar mij toegelopen en doet mij teken om te stoppen. Ik denk: "Ja, die gaat mij vertellen dat hij niet gesteld was op mijn klank- en lichtspel." Maar dat deed hij niet. "Even geduld, mijnheer," zei hij, "want het zou kunnen dat er gaat geschoten worden."
Na de veiligheidsfouille van de onderschepte bestuurder mocht ik verder rijden.