Auteur Topic: Gevaarlijk verkeersgedrag van de flikken  (gelezen 3056 keer)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Gevaarlijk verkeersgedrag van de flikken
« Gepost op: dinsdag 27 mei 2008 - 17:28:13 »
Zondag wandelde ik langs het voetbalstadionnetje in Leuven, blijkbaar was er een belangrijke wedstrijd aan de gang.
Wat zag ik tot mijn verbazing? De flikken hadden hun auto (bestelbusje?) vol op de stoep geparkeerd en hierbij meer dan de helft van het fietspad in beslag genomen. Voor wie Leuven kent, ze stonden net voor het frietkot vanuit de richting van het sportkot (brugje over de rivier).
Er is geen twijfel over mogelijk dat ze op deze manier voetgangers, fietsers en automobilisten in gevaar brengen.

Nu is de vraag; wat kunnen wij hier tegen doen?
Wanneer de burger zoiets doms flikt dan kunnen de flikken hem bij zijn kloten pakken maar wie pakt de flikken aan?
Zou comité P iets met deze klacht kunnen?
« Laatst bewerkt op: woensdag 28 mei 2008 - 00:52:22 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Gevaarlijk verkeersgedrag van de flikken
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 27 mei 2008 - 18:22:08 »
De bepalingen met betrekking tot het stilstaan gelden niet voor bevoegde personen als hun opdracht het rechtvaardigt.

Ze zijn niet verplicht die opdracht bekend te maken, en het komt ons niet toe om te oordelen of hun opdracht "het" rechtvaardigt.

Daardoor wordt er door politiemensen helaas zeer veel misbruik gemaakt van dit voorrecht: je kunt er in de praktijk vrijwel niets tegen ondernemen.

Het is natuurlijk uitgerekend dergelijk wraakroepend wangedrag dat ervoor zorgt dat de burgers alsmaar minder respect voor de Politie hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 28 mei 2008 - 00:00:59 »
Met flikken met "opdrachten die het rechtvaardigen" kun je soms wel rare dingen beleven.

Enkele jaren geleden rijd ik om 5 uur 's morgens, als het nog donker is, in Antwerpen op het Kiel de Ring op richting Nederland.

Al van ver zie ik op het einde van de oprit twee donkerkleurige wagens op de pechstrook staan zonder enige vorm van signalisatie. Als ze dan ook nog, op het ogenblik dat ik al behoorlijk versneld heb en hen nader, vertrekken zonder lichten aan te steken en mij daardoor dwingen om sterk af te remmen, vergast ik hen op een uitgebreid klank- en lichtspel.

Even verder op de Ring gaat de eerste auto voor een wagen rijden, de tweede er achter. En dan komen ze in actie: lichten aan, blauw zwaailicht op het dak, sirene aan.

Ze dwingen het voertuig tussen hun beide de volgende afrit te nemen, waar ik ook de Ring wil verlaten. Op het einde van die afrit hebben ze het onderschepte voertuig klemgereden.

Uit de tweede politiewagen komt een politieman naar mij toegelopen en doet mij teken om te stoppen. Ik denk: "Ja, die gaat mij vertellen dat hij niet gesteld was op mijn klank- en lichtspel." Maar dat deed hij niet. "Even geduld, mijnheer," zei hij, "want het zou kunnen dat er gaat geschoten worden."

Na de veiligheidsfouille van de onderschepte bestuurder mocht ik verder rijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 26 juni 2008 - 11:40:30 »
In Brussel een 5-tal minuten achter een politieauto gereden. Reed netjes 50 km/u, niemand stak voorbij.
In 5 van de 6 gevallen (waaronder een rond punt) waar knipperen was voorgeschreven werd niet geknipperd.
Het gebruik van knipperlichten (ook door vrachtwagens) lijkt meer en meer een loze regel, waar enkel een paar 'freeks' zich aan houden.
(trouwens zoals het respecteren van zones 30)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 26 juni 2008 - 15:55:22 »
Die automobilisten hebben zichzelf er mee. Ik ben best bereid om voorrang te geven maar wanneer hij pas zijn knipperlicht aandoet wanneer ik al aan het oversteken ben of net ga beginnen aan het oversteken dan mag hij wachten totdat ik overgestoken ben.
Wanneer op een rotonde in de buurt een automobilist niet zijn richtingaanwijzer gebruikt terwijl hij wel de 1ste afslag gaat nemen en ik ben net aan het oversteken dan mag hij wachten totdat ik ben overgestoken.

Ook het feit dat de Belgische chauffeurs zo slecht richting aangeven onderstreept nog maar eens dat er nog veel problemen aangepakt moeten worden om de internationale achterstand (jullie weten wel, het ongelooflijk hoge aantal doden en verongelukten door verkeer) weg te werken.
Hoeveel mensen die leren rijden van een amateur leren om correct de richtingaanwijzer te gebruiken wanneer die amateur zelf daar niet eens toe in staat is?
Waarom doen de flikken er niets aan? Waarom doen de flikken zelf niet eens de richtingaanwijzers gebruiken zoals het hoort.
Die lichtjes hebben ze niet voor niets uitgevonden.
« Laatst bewerkt op: donderdag 26 juni 2008 - 15:58:39 door BBB »