Kinderen moeten waar ze ook geboren worden de mogelijkheid hebben om comfortabel op te groeien.
Daar ben ik het volmondig mee eens. Elk kind heeft recht op een normaal huis, goede scholing, goede voeding en de mogelijkheid zich goed te ontwikkelen (muziekinstrumenten, sporten).
Anders moeten we naar een systeem groeien waar men een toestemming nodig heeft om een kind te hebben. Om deze toestemming te krijgen kan er gekeken worden naar financiële toestand, accomodatie, opvoedkundige kwaliteiten van de ouders, ... Dit bestaat eigenlijk al voor adoptie, voor het verwekken van eigen kinderen vermoed ik dat de mensen dit niet direct gaan pikken.
Ik denk ook niet dat het practisch uitvoerbaar zou zijn. Hoe kan je afdwingen dat vrouwen niet zwanger raken voordat ze toestemming krijgen? Elke vrouw 24/7 door een ambtenaar laten bewaken?
Wel vind ik dat er meer controle moet plaatsvinden op het welzijn van kinderen. Wat is er mis mee om de eerste jaren bij het 1ste kind stevig de vinger aan de pols te houden? Wat testjes afnemen om te zien ofdat ze zich goed hebben ontwikkeld, eens een keer bij het gezin thuis komen kijken, peilen ofdat de ouders voldoende kennis hebben (voeding, beweging, tandbederf voorkomen...) enz. ?
Helaas ligt dit vooralsnog blijkbaar te gevoelig om dit te kunnen invoeren.
Let wel, ik pleit hier niet voor een soort van veredelde politieagentjes, eerder voor een soort van mentoren die weinig in actie komen wanneer alles goed gaat en veel in actie komen wanneer het mis dreigt te gaan.
Een soort van natuurlijk vervolg op de zwangerschapstraining en het consultatiebureau.
Om maar eens 2 kleine voorbeeldjes te noemen:
- verkeerde eetgewoontes tijdens de jeugd zorgen er vaak voor dat deze kinderen als puber obees worden en dan is het meestal te laat om er nog iets aan te doen.
- zuur voor het tandenpoetsen is slecht. Mijn moeder gaf met een goede intentie een appel voor het slapen gaan waarna ik nog braaf mijn tanden poeste (zuur maakt de glazuur weker, tijdens het poetsen ets je de glazuurlaag weg). Wisten wij veel dat je daardoor gaatjes krijgt, in die tijd waren de meesten zich nog niet bewust hiervan.
Voor dit soort zaken is goed als de ouders wat begeleiding krijgen. Sommige ouders zijn intelligent en dan kan je volstaan met wat foldertjes, een website en een incidenteel bezoek, andere ouders hebben wat meer hulp nodig.