Auteur Topic: veiligheid tijdens hevige regen  (gelezen 4310 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
veiligheid tijdens hevige regen
« Gepost op: maandag 02 juni 2008 - 22:10:46 »
Vandaag ben ik hevige tot extreem hevige regenval naar huis moeten rijden. Ik heb gemerkt dat de meeste bestuurders duidelijk voorzchtig rijden, maar iedereen begint een beetje te experimenteren met rijtechnieken in deze situatie. Het komt niet meer tot een duidelijk verkeersbeeld, wat onveilig is.

Enkele ervaringen, opmerkingen, aanbevelingen:

1. Gebruik van lichten

Artikel 30.1 $2 van de wegcode zegt het volgende:

Citaat
Achteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.

Persoonlijk interpreteer ik die 100 m vrij strikt, m.a.w. de mistlichten gaan vrij laat aan. Ik ben waarschijnlijk één van de laatste om ze te ontsteken. Zolang ik nog vlot de achterlichten van mijn voorliggers zie, steek ik ze niet aan. Dit doe ik omdat mijn wagen met twee achtermistlampen is uitgerust waardoor de remlichten minder zullen opvallen. Bovendien is het extreem storend voor achterliggers als ze geruime tijd op de mistlichten moeten kijken.
Mijn dimlichten staan darentegen wel als één van de eersten aan.

Het zou kunnen dat ik even mijn vier knipperlichten aanzet om achterop komend verkeer te verwittigen voor zeer grote snelheidsverschillen, die gaan echter snel terug uit als ik zie dat mijn achterliggers het signaal hebben begrepen. Ik wil immers later wel mijn richtingaanwijzers kunnen gebruiken indien nodig.

2. Afstand, afstand, afstand en nog eens meer afstand ...

Ik ben al geen bumperklever, integendeel. Bij hevige regen ga ik echt veel afstand houden. Mijn remweg is al veel langer. Het zicht is zo slecht dat je een mogelijke noodsituatie later gaat herkennen waardoor als het ware de reactietijd ook nog eens veel langer wordt. Tel hier nog het gevaar van aqua-planing bovenop en het mag voor iedereen duidelijk zijn dat je erg veel afstand moet houden. Helaas zijn er nog altijd mensen die denken dat ze dat gat voor je kunnen gebruiken. In dit geval zorg ik ervoor dat ik snel terug mijn comfortafstand bereik.

3. Snelheid

Ik vertraag natuurlijk, maar doe dit niet bruusk. Ik ga echter ook niet abnormaal traag rijden. Op de snelweg is het belangrijk dat er op een gecontroleerde manier de snelheid naar beneden komt. Je kan als het ware in een muur van water rijden bij hevige buien, panikeer echter niet. Ik zag een aantal mensen stoppen op de pechstrook, wat niet aan te raden is (en ook verboden). In mijn opinie is de pechstrook nog gevaarlijker dan onder normale omstandigheden. De wegmarkeringen worden moeilijk tot niet leesbaar waardoor de kans op een aanrijding op de pechstrook zeer groot wordt.

4. Andere puntjes

Houd je stuur stevig vast. Je zou in een diepe plas kunnen rijden aan de kant van de weg, welke een snok aan je stuur zal geven.

Ik kan nog enkele technieken opsommen die gebruikt kunnen worden om echt diep water door te rijden. Dit zijn echter al meer gevorderde zaken die ik sowieso niet aanraad. Misschien kunnen mensen met meer ervaring hierien wel wat tips geven.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: veiligheid tijdens hevige regen
« Reactie #1 Gepost op: maandag 02 juni 2008 - 23:53:21 »
Ik denk dat je zeer goed de belangrijke punten naar voor gebracht hebt, en ook dit zou een interessant artikel kunnen worden voor de website.

Als het plots zeer hevig regent, heb ik hier in België nogal eens de neiging om de autosnelweg te verlaten (afrit of parking), omdat ik het hier dan echt te gevaarlijk vind.

Enerzijds zijn er nog altijd heel wat bestuurders die zelfs dan niet of veel te laat hun lichten ontsteken.

Anderzijds vindt de ene dan dat je nog wel tegen 80 km/h kunt rijden, terwijl de andere 50 km/h al meer dan genoeg vindt. Bij een niet zelden sterk beperkte zichtbaarheid zorgen zelfs al dergelijke snelheidsverschillen voor zeer gevaarlijke situaties. Ook de kans dat je na een eventueel ongeval nog enkele keren wordt aangereden, is in die omstandigheden niet gering.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 05 juni 2008 - 03:01:04 »
Zware regen?  RainX op m'n voorruiten om zichtbaarheid te verbeteren, en dan kan ik vaak m'n snelheid nog redelijk aanhouden.  En natuurlijk niet moedwillig in de karresporen gaan rijden om aquaplaning op te zoeken.

Zo met RainX zie je verrassend veel meer dan de andere mensen die in een muur van water denken te rijden en de pechstrook opzoeken.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 05 juni 2008 - 03:17:32 »
Ik wil het allemaal wel geloven, wooter, maar dan vraag ik me af waarom RainX niet aanbevolen wordt door de autoconstructeurs. Wellicht zullen er ook aanzienlijke nadelen aan vastkleven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 05 juni 2008 - 09:08:51 »
Zware regen?  RainX op m'n voorruiten om zichtbaarheid te verbeteren, en dan kan ik vaak m'n snelheid nog redelijk aanhouden.  En natuurlijk niet moedwillig in de karresporen gaan rijden om aquaplaning op te zoeken.

Zo met RainX zie je verrassend veel meer dan de andere mensen die in een muur van water denken te rijden en de pechstrook opzoeken.

Ik ken RainX en het werkt wel. Ik kan echter niet akkoord gaan met je stelling dat je je snelheid nog redelijk kan aanhouden. RainX heeft immers geen effect op je banden, bij hevige regenval wordt je remweg langer en bestaat gevaar op aquaplaning, ook buiten de karresporen. Vertragen is dus de boodschap. Het gaat hier immers over hevige regenbuien en niet een fikse plensbui. Bij hevige regen staan er al snel enkele cm water op de rijweg.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 05 juni 2008 - 15:20:12 »
Goede banden monteren? :)

Als ik merk dat de snelheid onveilig wordt, zal ik ook m'n snelheid aanpassen.  Maar dat zal zijn door het gripniveau van m'n banden, en minder door m'n zichtbaarheid die vaak nog altijd goed is.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 05 juni 2008 - 15:24:40 »
Alleszins altijd goede banden monteren !

Gelukkig kan ik onder het huidig lease contract mijn banden kiezen. Als ik ooit aan een nieuwe set banden toekom dan gooi ik er gegarandeerd onmiddellijk Nokians onder.

wooter

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 05 juni 2008 - 16:00:20 »
Whoa, nokians?!

In de testen die ik terugvind waarin Nokians uitblinken bij regen, zie ik andere belangrijke banden ontbreken...

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 05 juni 2008 - 16:09:41 »
Goede banden monteren? :)

Als ik merk dat de snelheid onveilig wordt, zal ik ook m'n snelheid aanpassen.  Maar dat zal zijn door het gripniveau van m'n banden, en minder door m'n zichtbaarheid die vaak nog altijd goed is.
Het verradelijke is dat je niet altijd een waarschuwing krijgt dat je te snel rijdt voordat het misgaat (met een zeer nat wegdek).
Of ben jij er gerust op dat je zeker weet hoe je aquaplaning kan voorkomen en kan je indien het toch gebeurt jouw auto recht houden wanneer dit met een hogere snelheid gebeurt?
Normaal vind ik de snelheidslimieten eerder aan de lage kant.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 05 juni 2008 - 18:21:37 »
Het verradelijke is dat je niet altijd een waarschuwing krijgt dat je te snel rijdt voordat het misgaat (met een zeer nat wegdek).
Of ben jij er gerust op dat je zeker weet hoe je aquaplaning kan voorkomen en kan je indien het toch gebeurt jouw auto recht houden wanneer dit met een hogere snelheid gebeurt?

Wanneer m'n voertuig begint te "zweven" op het water voel ik dat bijna onmiddelijk, ja zelfs ook met een geladen oplegger van 40ton.
Het jammere is dat velen dat niet voelen of er gewoon niet op letten.
Het beste dat je dan kan doen is gas minderen (zeker niet remmen) en traagjes snelheid minderen tot je voelt dat je terug grip hebt.
Geen bruuske bewegingen doen en je voertuig proberen recht op de weg te houden.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 06 juni 2008 - 00:24:06 »
Whoa, nokians?!

In de testen die ik terugvind waarin Nokians uitblinken bij regen, zie ik andere belangrijke banden ontbreken...

Probeer ze eens ! Als winterbanden zijn ze onovertroffen. Als regenband zijn ze echt zeer goed. Ik heb de klassieke merken in al hun smaken al wel eens gehad, maar de Nokians steken er toch boven uit. Bovendien zijn ze zelfs niet echt duur.

wooter

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 06 juni 2008 - 03:08:04 »
Proberen?  Ik heb liefst wat praktijktesten alvorens ik +400€ ga stukslaan en ermee vast zit voor 2 jaren.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 06 juni 2008 - 10:06:16 »
Hierbij een testje dat je misschien kan overtuigen:

http://www.profiletyrecenter.be/brochures/Zomerbanden_Test_consumentenbond.pdf

De Nokian komt als tweede uit de test en is niet de duurste.

wooter

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 06 juni 2008 - 14:24:13 »
Ook deze keer weer enkel banden getest die in de middenmoot horen :).  De Conti EcoContact als 3e beste band? :D