Auteur Topic: 't is weer van dat ...  (gelezen 1968 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
't is weer van dat ...
« Gepost op: dinsdag 10 juni 2008 - 13:00:07 »
Uit De Standaard

Citaat
Tot 20 km file na kop-staartaanrijding Waasmunster 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Bij elke grote wegwerkzaamheden vallen er wel enkele zwaargewonden en enkele doden omdat een vrachtwagen achterin een file knalt. Ik passeer deze werken (helaas) dagelijks en weet dat ze voldoende staan aangekondigd. Op meer dan 10 km staan de eerste waarschuwingen, op 3 km staat het eerste bord dat de werken afkondigd, daarna op geregelde afstanden weer. De borden zijn groot en goed zichtbaar. Nu zou je verwachten dat vrachtwagenchauffeurs door hun hoge zitpositie een beter overzicht hebben, maar dat blijken ze toch niet te gebruiken voor een veiliger verkeer.

De file stond zelfs een eind verder dan Lokeren. Toen ik in de andere richting reed zag ik dat de file dat ongeveer Lochristi stond. Dit is een afstand van meer dan 25 km !

Als ik het gedrag van sommige vrachtwagens in de buurt van werken zie ben ik ervan overtuigd dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om deze ongevallen te verminderen. Zet anonieme patrouilles in die op agressief rijgedrag monitoren (inhalen waar men het recht van de grootste gebruikt bv.), controle op afstand, ... Men zou dit ook kunnen aankondigen. Vanaf 20 km voor de werken zet je borden met 'controle afstand vrachtwagens', haal diegenen die zich er niet aan houden eruit. Als je dan ook nog eens alle anderen zaken controleert (hier aan de werken is ook een weegbrug) dan staan ze al gauw enkele uren stil, dat gaat niet alleen serieus pikken voor de chauffeur, maar ook voor de vervoersfirma.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 04:37:23 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: 't is weer van dat ...
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 11 juni 2008 - 06:07:34 »
Wat ik vreemd vind, en velen met mij (vrachtwagenbestuurder of niet), is dat Belgiƫ blijkbaar een patent heeft op monsterfilles bij wegwerkzaamheden.

Gisteren nog meegemaakt.
Wegenwerken:
Een omweg van een kwartier (valt nog mee) wegens wegenwerken.
Is ondertussen 17 jaar geleden dat ik die weg voor het eerst heb afgesloten geweten wegens wegenwerken, sindien nooit meer open gezien.
Netjes de omweg gevolgd, WAW het staat eens deftig aangeduid.
Natuurlijk was het te mooi om waar te zijn.
Wegwijzers stuurden me recht in andere wegenwerken waar ik onmogelijk doorkon.
Resultaat:
In plaats van om 10.45u zoals voorzien op m'n bestemming was het 11.45u.
De heftruckchauffeur zag mij toekomen (ik had 2 paletjes nodig, 5 minuten werk) en op slag verdween die in het niets.
Twas etenstijd een kwartier later en die had gewoon geen zin meer om die 2 paletjes erop te zetten.
Uiteindelijk dus 2 uur verloren door die wegwerkzaamheden.

Dat vele buitenlandse chauffeurs daar verkeerd op reageren is dan ook niet verwonderlijk.
Het extra jammere eraan, naast de doden, gewonden en andere ellende die ermee gepaard gaat, is het feit dat enkel het meest spektakulaire de media haalt.

Wat de bedoeling is van de (vooral commerciele) media begrijp ik niet zo goed.
Sensibilizering? Ik dacht het niet.
Of zouden ze nu echt de pretentie hebben dat alle buitenlanders enkel en alleen aandacht hebben voor wat die bepaalde kanalen verspreiden?

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: 't is weer van dat ...
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 11 juni 2008 - 06:18:58 »
Als ik het gedrag van sommige vrachtwagens in de buurt van werken zie ben ik ervan overtuigd dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om deze ongevallen te verminderen. Zet anonieme patrouilles in die op agressief rijgedrag monitoren (inhalen waar men het recht van de grootste gebruikt bv.), controle op afstand, ... Men zou dit ook kunnen aankondigen. Vanaf 20 km voor de werken zet je borden met 'controle afstand vrachtwagens', haal diegenen die zich er niet aan houden eruit. Als je dan ook nog eens alle anderen zaken controleert (hier aan de werken is ook een weegbrug) dan staan ze al gauw enkele uren stil, dat gaat niet alleen serieus pikken voor de chauffeur, maar ook voor de vervoersfirma.

Waarom enkel de vrachtwagens?
Procentueel gezien zijn er veel meer andere bestuurders die, op z'n zachtst uitgedrukt, bedenkelijk omgaan met dergelijke omstandigheden.

Het is meestal wel door een samenloop van omstandigheden maar dat ze om te beginnen eens iets doen aan de omstandigheden ter plaatse.
Er zal reeds een flink stuk van de ellende....niet eens ontstaan.