Nu, je moet dat natuurlijk zien in het kader van de Belgische verkeerswetgeving, welke verbiedt op de pechstrook te rijden.
Ik heb het zelf ook dikwijls meegemaakt dat ik een kwartier in de file stond aan te schuiven om een 500 meter verder gelegen afrit te bereiken. Als anderen dan de wegcode aan hun laars lappen en over de pechstrook naar die afrit rijden, is dat natuurlijk niet leuk.
Op de E17 van Gent naar Antwerpen heb ik geregeld vóór de Kennedytunnel in de file gestaan op een plaats waar er geen afrit meer is vóór die tunnel. Als er dan iemand voorbijgereden komt over de pechstrook, om dan vlak vóór de tunnel zich ertussen te wringen, dan is dat uiteraard weinig fair.
Hetzeflde met die kluchtzangers die, als er file is op de autosnelweg, over een parking rijden om er toch maar een aantal te kunnen voorkruipen. Op de E40 richting Luik ter hoogte van Leuven had de toenmalige rijkswacht daar iets op gevonden: neen, het is niet verboden om door een parking te rijden, maar het was de rijkswacht natuurlijk ook niet verboden om een tiental auto's aan de kant te zetten en ze één voor één te controleren, zodat die bestuurders al gauw een half uur kwijt waren.