Gelezen op het forum van wegcode.be: (*)
Gisteren middag reed ik langs een vriend zijn huis en zag vrienden buiten staan dus stopte. Wat ik niet wist was dat er politie in burger stond voor papieren controle van een vriend die er stond met zijn brommer. Ik moest toen ook mijn papieren laten zien.
Daarna zeiden ze dat ze een combi hadden gebeld voor snelheidscontrole. Brommer op de rollen 47km/u. Maar ik heb een begrenzer (cdi met toerental begrenzer, origineel onderdeel yamaha dus niet met een knopje, plugje of zelf gemaakt met condensator). Die agent hoorde natuurlijk dat die begrensd was dus die begint te zoeken omdat die denkt dat ik ergens een knopje heb steken.
Uiteindelijk trekt hij een kabeltje van de batterij naar de cdi uit die bedoeld is om te begrenzen op toerental (dat draadje loopt dus naar de cdi). Terug op de rollen 66 km/u. Brommer wordt in beslag genomen.
Ik ben 2 keer langs de politie gegaan om mijn brommer op de rollen te zetten om mijn snelheid te controleren. Ik heb ook gezegd dat ik een begrensde cdi had en alles was in orde. Gisteren trokken ze dus gewoon dat kabeltje uit.
Het is een origineel onderdeel van yamaha zelf, ik ben bij een brommerwinkel zelfs het partnumber gaan vragen om dit aan te tonen. Het is de bedoeling dat het kabeltje aan de batterij wordt aangesloten. Er zit dus ook geen knopje of iets anders tussen.
Hebben zij het recht om dit te doen?
Antwoord van een politieambtenaar:
Ik kan je alleen maar aanraden om de nodige documentatie bijeen te zoeken, die dit staaft.
Vervolgens moet je hiermee naar de politiedienst in kwestie gaan en verzoeken om een bijkomende verklaring af te leggen.
Deze documenten kan je laten bijvoegen (dat is jouw recht).
Je kan bij die gelegenheid (in die verklaring) ook verzoeken om een rechtstreekse snelheidsmeting te laten uitvoeren (door middel van een radartoestel).
De Cazze weigert dus pertinent de vraag te beantwoorden.
Naar mijn inzicht gaat het om een voertuig dat reglementair was, en waarop een politieambtenaar een ingreep uitgevoerd heeft waardoor het niet meer conform was met het voertuig dat het voorwerp uitmaakt van het proces-verbaal van goedkeuring, en bijgevolg niet meer reglementair was.
Dergelijke ingrepen zijn bij mijn weten verboden, ook voor politieambtenaren.
Het toppunt is wel dat de betrokken politiebeambte dit overduidelijk gedaan heeft met de bedoeling de bromfiets, die in zijn originele staat niet sneller dan 45 km/h kon rijden (vanwege de onbetrouwbaarheid van de rollen is er een tolerantie tot 53 km/h), ertoe te brengen dat hij 66 km/h kon halen, en bijgevolg in beslag genomen kon worden.
Waar gaat het eindigen met de Belgische Politie? Morgen vijst er misschien een politiebeambte de kentekenplaat van je auto om hem te kunnen laten wegtakelen (en de bijhorende fooi van het takelbedrijf op zak te kunnen steken).
(*)
http://www.wegcode.be/forum/index.php/topic,19735.0.html