Auteur Topic: Aantal ongevallen met fietsers stijgt  (gelezen 1708 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Aantal ongevallen met fietsers stijgt
« Gepost op: maandag 07 juli 2008 - 14:37:15 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
Re: Aantal ongevallen met fietsers stijgt
« Reactie #1 Gepost op: maandag 07 juli 2008 - 14:46:52 »
Enkele opmerkingen:

- Het gedrag van de fietsers is de laatste jaren veel slechter geworden. Respect voor de wegcode is totaal afwezig. Niemand wil dit echter vermelden in de media.
- Ten val komen ten gevolge van het slechte wegdek ? Moeten fietsers hun snelheid dan niet aanpassen aan de heersende condities, waarvan het wegdek er één is, net zoals dat opgaat voor de automobilisten ?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #2 Gepost op: maandag 07 juli 2008 - 17:49:18 »
- Het gedrag van de fietsers is de laatste jaren veel slechter geworden. Respect voor de wegcode is totaal afwezig. Niemand wil dit echter vermelden in de media.
Dat er bij een deel van de fietsers een gebrek is aan respect voor de wegcode beaam ik, echter niet alleen bij de fietsers. Of zie jij nooit auto's geparkeert staan op fietspaden, ervaar jij als fietser nooit dat automobilisten bij het krusien het fietspad blokkeren en ervaar jij als fietser nooit dat een automobilist gewoon doorrijdt waar jij als fietser voorrang hebt?
Dat een deel van de fietsers een gebrek aan respect voor de wegcode heeft is op zichzelf wel een probleem maar zolang de automobilisten zich dan in ieder geval maar aan de wegcode houden en anticiperen op stommiteiten van een zeer klein deel van de kwetsbare weggebruikers zal het niet leiden tot al te veel ongevallen. De fietsers moeten zich net zo zeer houden aan de wegcode maar van de automobilsiten die met een log voertuig deelnemen aan het verkeer mag je het verantwoordelijkheidsgevoel meer verwachten dan van de fietsers die geen rijbewijs B hebben (ja, er zijn zat fietsers die wel een rijbewijs hebben en er zijn zat automobilisten die ook fietsen maar dat doet er nu even niet toe).

Citaat
- Ten val komen ten gevolge van het slechte wegdek ? Moeten fietsers hun snelheid dan niet aanpassen aan de heersende condities, waarvan het wegdek er één is, net zoals dat opgaat voor de automobilisten ?
Hoewel het wegdek voor fietsers in mijn deel van Vlaanderen miserabel is ben ik er nog nooit door gevallen. Wel kan ik me voorstellen dat je er door kan vallen. Wanneer je voorband wat te slap is en je glijdt weg over zo'n naar buiten toe afbrokkelende rand dan kan jouw voorwiel vrij makkelijk omslaan.
Ofdat hierdoor veel ongelukken gebeuren?
Mijn veiligheid als fietser wordt vooral in gevaar gebracht door automobilisten die geen voorrang verlenen aan het fietspad of ineens op het fietspad gaan staan wanneer jij daar aankomt.
De slechte aanleg van veel kruispunten met bebouwing op de hoek en de geringe breedte van de fietspaden vergroten sterk dit risico.
« Laatst bewerkt op: maandag 07 juli 2008 - 17:56:44 door BBB »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 07 juli 2008 - 17:54:08 »
Toen ik dat bericht op de radio hoorde vandaag kon ik m'n lach toch niet inhouden op het einde.
Niet dat ik ongevallen leuk vind, verre van.
Nee, een hele uitleg van roekeloze automobilisten, vrachtwagenchauffeurs, dodehoekongevallen,....patati-patataaa (maar niet door de fietsers zelf uiteraard)
En er achteraf dan droogweg bijvertellen dat er onder de fietsers ook meer ongevallen waren. ::)
Tiens-tiens waar zou de echte oorzaak dan te zoeken zijn. ??? ;D

De oplossing hadden ze reeds voor dat ze beseften dat er een probleem is.
Nl: snelheid nog wat verlagen en flitsen nog wat opvoeren. Kassa-kassa.
Of ze nu moedwillig den boel op de spits drijven of echt zo onnozel zijn, wie zal het zeggen?
Het eerste haald bij mij toch nog steeds meer en meer de bovenhand.