Auteur Topic: Toyota werkt aan Prius met zonnepanelen  (gelezen 3849 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Toyota werkt aan Prius met zonnepanelen
« Gepost op: dinsdag 08 juli 2008 - 10:52:58 »
Van tweakers.net

Citaat
Toyota werkt aan Prius met zonnepanelen

Door Pieter Molenaar, maandag 7 juli 2008 10:44, views: 14.639

Autofabrikant Toyota is van plan om de nieuwe generatie Prius, die begin volgend jaar moet verschijnen, te voorzien van zonnepanelen. Deze moeten voor een deel van de stroomvoorziening voor de airconditioning van de hybride auto zorgen.

De zonnepanelen worden geïntegreerd in het dak van de duurdere Prius-modellen en moeten een deel van de twee tot vijf kilowatt leveren die de airconditioning nodig heeft, zo claimt de Japanse zakenkrant Nikkei. Volgens de krant zal Kyocera de zonnepanelen gaan leveren. De nieuwe Prius krijgt ook een lager gewicht zodat nog efficiënter met de brandstof wordt omgesprongen.

De toevoeging zou volgens The Guardian een antwoord zijn op de groeiende vraag naar energiezuinige auto's vanwege de hoge olieprijs. Hoewel het aanzetten van de airco in een auto het brandstofverbruik doet toenemen, zijn de zonnepanelen slechts een symbolisch gebaar: "Het is erg lastig om met zonnepanelen meer stroom te leveren dan dat nodig is voor een airco", aldus een bron van The Guardian.

Toyota bracht in 1997 al de eerste Prius uit en is met in totaal één miljoen verkochte exemplaren marktleider op het gebied van hybride auto's. Toyota verwacht vanaf 2010 elk jaar dat aantal te verkopen. Dan moet de Japanse autofabrikant echter wel de productie flink opvoeren, want de Prius is in de Verenigde Staten en Europa niet aan te slepen. Volgend jaar verhoogt Toyota in ieder geval de productie met 60 procent naar 450.000 Prius-auto's.

Hoewel de Prius vanwege zijn ontwerp met efficiënte benzinemotor en twee electromotoren flink duurder is in de aanschaf dan een auto met conventionele motor, is de bpm lager. Ook als leaseauto is de Prius in Nederland populair, vanwege de lagere bijtelling van 14 procent.

De Prius kan ondertussen geretrofit worden met een sterkere accu. Met deze accu kan de auto een stuk volledig elektrisch rijden. Denk hierbij dan vooral aan het korte traject in een dorp of stad tot op de snelweg. De wagen moet hier niet een enorm bereik voor hebben, in de meeste gevallen zal 10 km ruimschoots volstaan. Wanneer de wagen stilstaat kunnen de zonnepanelen de batterij al wat bijladen, het is een beetje, maar het zal helpen. Thuis plug je hem gewoon in het stopcontact.
In een dergelijke configuratie haalt de Prius makkelijk 3,5 l/100 km.

Mijn huidige werkgever laat niet toe om met een benzinewagen te rijden. Ik zou wel eens zo'n Prius willen proberen. Misschien nog eens gaan babbelen en hen trachten te overtuigen. Ik hoor in de media dat de Prius zijn verbruik meestal hoger ligt dan wat men claimt. Ik wil dit persoonlijk echter eens uittesten. Meestal verbruik ik zelfs minder dan wat er door de fabrikant wordt vermeld. Als ik met een Prius 5 l/100 km verbruik dan gaat het mijn werkgever zeker niet meer kosten dan wanneer ik met een gemiddelde diesel rijd.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Toyota werkt aan Prius met zonnepanelen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 08 juli 2008 - 16:35:56 »
Citaat
Mijn huidige werkgever laat niet toe om met een benzinewagen te rijden.
Dankzij die overheid die zogenaamd het milieu belangrijk vindt maar blijkbaar enkel wanneer je er niets voor over hoeft te hebben. ::) >:(
De combinatie van electro en brandstof klinkt aantrekkelijk als overgang tussen volledig brandstof (nu) en volledig electrisch, alleen zou ik dan wel eerder denken aan een actieradius van meer dan 100 km of toch minstens de gemiddelde woon-werk-afstand. Als er technisch niet al te veel nadelen aan zitten...
Op deze manier kan de samenleving langzaam aangepast worden aan electrisch rijden. Denk aan gadgets die er voor zorgen dat het stroomverbruik op rekening kan van de tanker ipv op rekening van de eigenaar van het stopcontact, tankstations die deze faciliteit bieden en waar je ondertussen wat kan wandelen/eten/drinken, evt. aanpassing van het stroomnet wanneer je daardoor sneller de accu's op zou kunnen laden enz.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Toyota werkt aan Prius met zonnepanelen
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 08 juli 2008 - 16:56:44 »
Citaat van: BBB
De combinatie van electro en brandstof klinkt aantrekkelijk als overgang tussen volledig brandstof (nu) en volledig electrisch

Dat is wat VW verwezenlijkt heeft met de Golf TwinDRIVE.

Vrije vertaling:

Citaat
In de toekomst rijden we met elektrische stroom

VW-chef Dr. Martin Winterkorn gaat voor de toekomst met elektrische aandrijving. Als tussenstap ziet hij de zonet voorgestelde Gofl TwinDRIVE. Die heeft de modernste hybride techniek onder de motorkap, en rijdt met stroom en Diesel.


Gestart wordt geheel normaal met de contactsleutel. Maar er springt geen motor aan, het blijft muisstil. Keuzehendel op D, en vertrekken maar. Van de drie elektromotoren (elk 41 PK, één bij de vooras en twee achter de achterwielen) is alleen maar een licht gezoem hoorbaar.

De snelheidsmeter geeft 30 km/h aan, ik druk het gaspedaal verder in. Nu volstaat het vermogen van de lithium-ionen-batterij (89 PK) in de kofferruimte niet meer. De Common-Rail-Diesel (1,5 liter cilinderinhoud, 102 PK) spirngt aan, en levert via een generator 41 extra PK aan de elektromotoren.

Vanaf 50 km/h wordt de dieselmotor ook aan de vooras gekoppeld, 177 PK totaalvermogen zorgen nu voor nog meer vlotheid. Het is indrukwekkend hoe zacht en onspektaculair dat alles werkt. De TwinDRIVE laat zich juist zoals iedere andere Golf rijden. Vlot, handelbaar, vinnig (0-100 km/h in 9,9 seconde, 170 km/h topsnelheid).

Met een knopdruk wordt de TwinDRIVE een electro-Golf. Want dan rijdt hij alleen nog elektrisch (topsnelheid 120 km/h) met de stroom uit de batterij. Tot een maximale afstand van 50 km. Dan moet de Golf 4 uur aan het stopcontact. Eenmaal opladen kost ongeveer 1,80 Euro.

De beslissing of en wanneer de dieselmotor meedraaien moet, kan de bestuurder echter ook overlaten aan de electronica.

Een voorbeeld: ik wil naar een 80 km verder gelegen grootstad, en daar 20 km elektrisch rijden. Dan zal de TwinDRIVE de stroom voor de stadsrit reserveren en de rest van de batterijcapaciteit op de heenreis bereid stellen. Bij aankomst is de batterij aldus leeg. Daardoor moet de dieselmotor minder werken, en verbruikt gemiddeld 2,5 liter op 100 km. Daar komen 8 kWh uit de batterij bij. Totale kosten voor de 100 km: ongeveer 5,55 Euro.

Daarentegen wordt op een langere rit, bijvoorbeeld van Frankfurt naar München, bijna uitsluitend de dieselmotor gebruikt, wat het verbruik opvoert naar 4,9 liter op 100 km. Hier heeft de TwinDRIVE, zoals alle andere hybride systemen, geen voordeel.

Bron: Bild
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: Toyota werkt aan Prius met zonnepanelen
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 10 juli 2008 - 11:15:41 »
Uit praktijktesten blijkt dat een BMW 520d zuiniger is dan een Prius.  Stof tot nadenken.  En minder fijnstof door de standaard roetfilter op de BMW.

Offline Scarface

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 114
Re: Toyota werkt aan Prius met zonnepanelen
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 16 juli 2008 - 17:41:14 »
Uit praktijktesten blijkt dat een BMW 520d zuiniger is dan een Prius.  Stof tot nadenken.  En minder fijnstof door de standaard roetfilter op de BMW.

Heb je het over die test in Top Gear? Die heb ik ook gezien, en ze hadden daar in mijn ogen ook wel een punt toen ze zeiden dat het maken van een Prius enorm belastend is voor het milieu, door o.a. het ontginnen en importeren van allerlei specifieke materialen.


Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Toyota werkt aan Prius met zonnepanelen
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 26 november 2008 - 21:15:27 »
Uit praktijktesten blijkt dat een BMW 520d zuiniger is dan een Prius.  Stof tot nadenken.  En minder fijnstof door de standaard roetfilter op de BMW.
Heb je het over die test in Top Gear? Die heb ik ook gezien, en ze hadden daar in mijn ogen ook wel een punt toen ze zeiden dat het maken van een Prius enorm belastend is voor het milieu, door o.a. het ontginnen en importeren van allerlei specifieke materialen.
Idd, men moet alles bekijken.
In Amerika heeft men aangetoond dat een plaatselijk gemaakte Hummer milieuvriendelijker was als een "heen en weer geïmporteerde" Prius. (mss een hoax ?  :-\)

Een vergelijkstest van de Prius op topgear heb ik op TV gezien, maar deze was wel met een nieuwe BMW M3 (420 PK) vergeleken, de Prius reed op circuit op zijn limieten... de M3 volgde hem op zijn "dooie gemak"... het verbruik vd Prius was daardoor hoger bij die abnormale rijstijl, als ik me goed herinner 0,2-0,3 l/100 km meer.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Toyota werkt aan Prius met zonnepanelen
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 27 november 2008 - 09:34:37 »
Ik dacht zelfs dat het een liter meer was.  En natuurlijk is dat voor een M3 "op z'n dooie gemak", maar je zou toch zeggen dat iets zoals een circuit dat net bestaat uit accelereren en afremmen, de hybride in het voordeel zou moeten zijn omdat de elektromotor kan helpen bij het accelereren, en stroom laden bij het remmen.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Toyota werkt aan Prius met zonnepanelen
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 27 november 2008 - 22:34:08 »
Citaat
Autofabrikant Toyota is van plan om de nieuwe generatie Prius, die begin volgend jaar moet verschijnen, te voorzien van zonnepanelen. Deze moeten voor een deel van de stroomvoorziening voor de airconditioning van de hybride auto zorgen.
Precies wat ik ook al een tijd van plan ben met mijn Matra. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Toyota werkt aan Prius met zonnepanelen
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 00:55:32 »
Citaat
Autofabrikant Toyota is van plan om de nieuwe generatie Prius, die begin volgend jaar moet verschijnen, te voorzien van zonnepanelen. Deze moeten voor een deel van de stroomvoorziening voor de airconditioning van de hybride auto zorgen.
Precies wat ik ook al een tijd van plan ben met mijn Matra. ;D

Met grote zonnepanelen op een aanhangwagen misschien?  ;D ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Toyota werkt aan Prius met zonnepanelen
« Reactie #9 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 19:22:29 »
Citaat
Autofabrikant Toyota is van plan om de nieuwe generatie Prius, die begin volgend jaar moet verschijnen, te voorzien van zonnepanelen. Deze moeten voor een deel van de stroomvoorziening voor de airconditioning van de hybride auto zorgen.
Precies wat ik ook al een tijd van plan ben met mijn Matra. ;D

Met grote zonnepanelen op een aanhangwagen misschien?  ;D ;)
Nee moet niet, wel een veel zwaardere batterij in de wagen, niet genoeg oempf in de accu is geen airco.....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien