Misschien gaat men inzien dat dit één van de belangrijkste oorzaken van zware ongevallen is.
Dat is niet politiek correct JC.
Volgens de Nederlandse statistieken wordt 80-90% van de ongevallen veroorzaakt door voorrangsnegatie, volgens de Vlaamse/Belgische statistieken minder dan 50%.
Rara, hoe kan dat?
Dit is een inkoppertje. De grotere vraag is wat het belang van de Vlaamse politici is om te doen alsof het de snelheid is ipv de voorrangsnegatie die zoveel ellende veroorzaakt (de snelheid kan de impact uiteraard wel groter maken). Zou daar uit blijken dat de politici veel fouten maken door gebrekkige regels, slechte borden, een slechte plaatsing van borden en een zeer gebrekkige controle terwijl ze de hoge snelheid makkelijk kunnen afschuiven op het klootjesvolk?
Zouden ze bang zijn om te onderkennen dat de één toch echt recht heeft op voorrang wanneer de ander die moet geven ipv de huidige hypocriete situatie waarin je enkel voorrang kan geven maar het zogenaamd niet kan krijgen?
Vaak kan ik de zotte kuren van politici nog wel volgen, nu niet.
Een typisch voorbeeld is het ongeval in Heverlee waar iemand 80-90 km/uur zou hebben gereden tijdens de impact (hij versnelde nog wat extra in de hoop de botsing te voorkomen omdat hij zeker niet meer op tijd kon remmen). Resultaat: een paar doden, muren die kapot zijn gereden, een paal die omver lag en nog een paar palen met een deuk erin.
Per ongeluk of niet, de oorzaak was hier duidelijk voorrangsnegatie. Had hij gestopt voor de kruising met de Waversebaan dan was er niets aan de hand geweest.
Toch beweren politici en journalisten, of wat daar voor door gaat bij de krantjes hier, doodleuk dat in zo'n geval de snelheid de oorzaak is.
Kan iemand dat volgen? Ik niet.