Auteur Topic: weer een zwaar ongeval door voorrangsnegatie  (gelezen 2331 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
weer een zwaar ongeval door voorrangsnegatie
« Gepost op: woensdag 30 juli 2008 - 11:32:44 »
Uit De Standaard:

Citaat
Acht gewonden bij zware botsing in Diksmuide

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Geen vermelding van snelheid ? Dat is nieuw voor de pers, in ieder geval is dit weer een duidelijk voorbeeld van voorrangsnegatie.

Misschien gaat men inzien dat dit één van de belangrijkste oorzaken van zware ongevallen is.

De pest van de voorrangsnegatie blijkt de laatste jaren stelselmatig toe te nemen. Door de verlaagde snelheden zijn er steeds meer mensen die even vlug voor je neus inspringen. Je rijdt immers traag en kan daardoor remmen.

Deze morgen had ik ook zo een duidelijk geval. Ik reed op een rond punt en kreeg geen voorrang van een dom wicht. Ik gebruikte het geluidssignaal van de auto om haar te wijzen op de gevaarlijke situatie en kreeg vanzelfsprekend enkele obscene gebaren in mijn richting geslingerd.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 23:52:19 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline e49Memling

• Meer dan expert
Re: weer een zwaar ongeval door voorrangsnegatie
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 30 juli 2008 - 12:13:10 »
Ik reed op een rond punt en kreeg geen voorrang van een dom wicht. Ik gebruikte het geluidssignaal van de auto om haar te wijzen op de gevaarlijke situatie en kreeg vanzelfsprekend enkele obscene gebaren in mijn richting geslingerd.

Een dikke 4x4 zeker, of een ander type wagen waar ze nooit zou mee kunnen rijden als ze het met haar echte bekwaamheden zou moeten verdienen?
Te veel van die 'domme wichten' of  'Johnny's' hebben hun auto nodig om respect af te dwingen, terwijl ze eigenlijk te weinig verstand hebben om veilig deel te nemen aan het verkeer.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 30 juli 2008 - 13:01:04 »
Een A4 Avant, en ja ze was blond  ;D.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 30 juli 2008 - 14:56:56 »
Citaat
Misschien gaat men inzien dat dit één van de belangrijkste oorzaken van zware ongevallen is.
Dat is niet politiek correct JC.
Volgens de Nederlandse statistieken wordt 80-90% van de ongevallen veroorzaakt door voorrangsnegatie, volgens de Vlaamse/Belgische statistieken minder dan 50%.
Rara, hoe kan dat?
Dit is een inkoppertje. De grotere vraag is wat het belang van de Vlaamse politici is om te doen alsof het de snelheid is ipv de voorrangsnegatie die zoveel ellende veroorzaakt (de snelheid kan de impact uiteraard wel groter maken). Zou daar uit blijken dat de politici veel fouten maken door gebrekkige regels, slechte borden, een slechte plaatsing van borden en een zeer gebrekkige controle terwijl ze de hoge snelheid makkelijk kunnen afschuiven op het klootjesvolk?
Zouden ze bang zijn om te onderkennen dat de één toch echt recht heeft op voorrang wanneer de ander die moet geven ipv de huidige hypocriete situatie waarin je enkel voorrang kan geven maar het zogenaamd niet kan krijgen?

Vaak kan ik de zotte kuren van politici nog wel volgen, nu niet.

Een typisch voorbeeld is het ongeval in Heverlee waar iemand 80-90 km/uur zou hebben gereden tijdens de impact (hij versnelde nog wat extra in de hoop de botsing te voorkomen omdat hij zeker niet meer op tijd kon remmen). Resultaat: een paar doden, muren die kapot zijn gereden, een paal die omver lag en nog een paar palen met een deuk erin.
Per ongeluk of niet, de oorzaak was hier duidelijk voorrangsnegatie. Had hij gestopt voor de kruising met de Waversebaan dan was er niets aan de hand geweest.
Toch beweren politici en journalisten, of wat daar voor door gaat bij de krantjes hier, doodleuk dat in zo'n geval de snelheid de oorzaak is.
Kan iemand dat volgen? Ik niet.
« Laatst bewerkt op: woensdag 30 juli 2008 - 15:04:03 door BBB »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 31 juli 2008 - 00:40:04 »
Allen werden met ziekenwagens uit Diksmuide, Torhout en Merkem afgevoerd naar het ziekenhuis in Torhout.

:o Kwestie van het niet te ver te gaan zoeken. ::)