Auteur Topic: ongeluk R6 - Antwerpsesteenweg Mechelen  (gelezen 2512 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
ongeluk R6 - Antwerpsesteenweg Mechelen
« Gepost op: maandag 28 juli 2008 - 11:18:44 »
De meesten zullen in de kranten wel hebben gelezen over het spijtige ongeval aan het kruispunt van de Antwerpsesteenweg en de R6 in Mechelen, waarbij 2 kinderen het leven lieten.

De wagen waarin de kinderen zaten werd in de flank gegrepen aan een kruispunt waar de verkeerslichten defect waren. De klap moet hevig geweest zijn want twee kinderen werden uit de auto geslingerd.

In de pers werden al verschillende oorzaken van het ongeluk onder de aandacht gebracht. De klap was hevig, dus zal de snelheid wel hoog geweest zijn. Op de R6 is 90 toegelaten (2x2 weg), op de Antwerpsesteenweg is 70 toegelaten, richting Mechelen is 50 toegelaten net achter de verkeerslichten.
De oorzaak van het ongeluk is echter niet de snelheid, eerder zal voorrangsnegatie hier in het spel zijn (de R6 is een voorrangsweg).
Snelheid zal hier de gevolgen wel verergerd hebben, dat spreekt voor zich.

Zonder aan het leed van de ouders te willen raken zou ik hier toch wel willen wijzen op een ander punt dat de gevolgen van het ongeval hebben verergerd. De kinderen zijn uit het voertuig geslingerd ! Dit lijkt me toch zeer moeilijk wanneer de kinderen correct in de wagen zitten, naargelang leeftijd in een geschikte autostoel, zetelverhoger, al dan niet gordeldracht. Over dit gegeven kon ik niets lezen in de pers.

Het niet correct vervoeren van de kinderen heeft echter net zoals de mogelijk overdreven snelheid bijgedragen aan de gevolgen van dit ongeluk.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline e49Memling

• Meer dan expert
Re: ongeluk R6 - Antwerpsesteenweg Mechelen
« Reactie #1 Gepost op: maandag 28 juli 2008 - 15:27:38 »
Je ziet nog altijd meer auto's met kinderen zonder gordel dan met. (ook al dragen de ouders de gordel)
Hoe dikwijls, als er een vriendje of vriendinnetje van mijn kinderen meerijdt waren ze verbaasd, als ik zei de gordel aan te doen.
Sommigen zeiden dat ze dat nooit moesten.
Duidelijk genoeg zeker.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: ongeluk R6 - Antwerpsesteenweg Mechelen
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 29 juli 2008 - 01:21:24 »
Citaat van: JC
De kinderen zijn uit het voertuig geslingerd ! Dit lijkt me toch zeer moeilijk wanneer de kinderen correct in de wagen zitten, naargelang leeftijd in een geschikte autostoel, zetelverhoger, al dan niet gordeldracht. Over dit gegeven kon ik niets lezen in de pers.

Gazet van Antwerpen schreef dat het voertuig meerdere keren "over kop" gegaan is, en de kinderen daarbij uit de auto geslingerd werden via het "dakvenster" (ik veronderstel een glazen schuifdak dat geopend was).

In principe inderdaad niet mogelijk als de kinderen correct beveiligd geweest waren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."