Helaas wordt er te weinig op het belang van LPG voor een schoner milieu gewezen.
Ook op de website van de federale overheid wordt LPG voorlopig stiefmoederlijk behandeld:
http://www.schoneauto.be/
Tja, LPG stoot ook CO2 uit maar het maakt in ieder geval niet onze longen kapot zoals Diesel.
Ik heb eens op de site gekeken en ik moet helaas wat kritiek uiten.
Bij hun verbranding in de motor komen er een aantal gassen vrij, waaronder koolstofdioxide, het bekende “CO2”-gas. Op zich een reukloos en onschadelijk gas, ware het niet dat de massale, wereldwijde uitstoot ervan het natuurlijk broeikaseffect van onze atmosfeer in de hand werkt en zo het klimaat op aarde op termijn wel eens sterk zou kunnen verstoren.
Dit is fout!
Het is inmiddels
bewezen dat de uitzonderlijk massale CO2-uitstoot van de mensen sinds het begin van de industriële revolutie de klimaatveranderingen versnelt en het klimaat dus labieler maakt met catastrofale gevolgen zoals massale overstromingen, massale drooge, problemen in de landbouw, meer landen die een watertekort gaan krijgen enz.
De meeste prominente milieudeskundigen zijn het hierover eens.
Kijk maar eens op
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/default.stmDaar staan veel artikelen die de milieuproblematiek op een wetenschappelijke wijze toelichten.
Het niet kan daarbij duidelijk niet de bedoeling zijn dat de uitbreiding van het landbouwareaal om de grondstoffen voor biobrandstoffen te produceren, tot een verdere ontbossing zou leiden.
Ik vind een taalfoutje niet erg hoor maar het wekt bij mij de indruk dat er niet bijster zorgvuldig gewerkt is aan de site.
Over electrische auto's staat er (nog?) niets gemeld.
De auto van de toekomst mag dan wel voor een deel op biobrandstoffen rijden, hij zou vooral op minder brandstoffen moeten kunnen rijden en een stuk minder vervuilen! Als hij al dient te rijden, natuurlijk…
Fout, fout, fout!!!!!
De auto van de toekomst moet of
niet op brandstof rijden of
enkel op duurzame brandstof rijden.
De makers van deze site slapen duidelijk nog. De fossiele brandstoffen vervuilen niet alleen enorm, ze raken ook op en worden daardoor ook steeds duurder. We hebben dus een duurzaam alternatief nodig, ofdat het nu
duurzame electriciteit is(waterstof zal waarschijnlijk gebruikt worden voor een electrische motor zoals JC al heeft vermeld) of een geschikte biobrandstof die geen enkel milieunadeel heef (niet vanzelfsprekend!).
Het steekt mij wat dat ze suggereren dat we geen auto moeten rijden. Wat een flauwekul!!!
We moeten gewoon innovatief gaan zijn en een duurzame auto ontwikkelen.
Waterstof wordt gewonnen uit zonne-, wind- en waterkracht, maar ook uit biomassa, hierdoor stoot de motor geen schadelijk stoffen uit. Alleen waar kun je het tanken? In Berlijn staat een pomp en eind 2006 opent in München een waterstoftankstation.
Alleen als het waterstof duurzaam gewonnen wordt is het rijden op waterstof nuttig!
In Ijsland staan er tankstations voor waterstofgas. Een ideaal proefland aangezien je daar zeer makkelijk duurzaam waterstof kan opwekken (geothermische energie) en het een dunbevolkt landje is.
Voila, 't is zover, de eerste productiewagens kunnen van de band rollen. 't Zal nog wel enkele jaren duren vooraleer de techniek doorsijpelt naar de kleinere modellen en vooraleer er tankstations openen (maar ja, 't is de overheid die dat tegenhoudt... zogezegd uit veiligheidsoverwegingen, maar in werkelijkheid omwille van de financiële aderlating). In elk geval is er met dit productiemodel een echt alternatief voor de traditionele minerale brandstoffen ontwikkeld.
Dat is wat cynisch
Ik sluit zeker niet uit dat het zo is maar ik hoop van harte van niet en wil dat ook graag geloven.
Het is duidelijk dat de overheid veel geld zou mislopen wanneer we duurzaam zouden gaan rijden. Anderzijds kan de overheid dat geld dan weer op een andere manier heffen zonder dat wij in totaal meer geld kwijt zijn en zal dat ook wel uit te leggen zijn aan het volk onder voorwaarde dat het geld goed besteed wordt.
Het zal de overheid dwingen haar geld (ONS geld dus) beter te besteden en minder geld te verspillen aan politici, ambtenaren, zinloze infrastructuurprojecten (drempel aanleggen om vervolgens weer weg te halen, asverschuivingen, rondpunten en dat soort onzin), te dure overheidsgebouwen en wat niet allemaal nog meer.
Ik kan zo al een aantal goede investeringen bedenken die ik meteen zou steunen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het stimuleren van beweging en het tegengaan van obesitas waar we veel geld voor nodig hebben en wat economisch gezien een investering is omdat de kosten van obesitas en de daaruit voorkomende ziekte veel groter zullen zijn.
@JC
Ik begrijp jouw kritiek maar misschien is het zo slecht nog niet. Eerst en vooral zullen mensen over de streep getrokken moeten worden om op waterstofgas te rijden. Een 12-kleppen auto maakt het aantrekkelijker dan een 6-kleppen auto, zeker als je bedenkt dat de technologie in het begin duur zal zijn en vooral de rijkeren dus het initiatief moeten nemen om zo'n wagen te kopen. De rijkeren gaan niet in een auto met het vermogen van een Opel Kadet of Fiat Punto rijden
Als de rijken eenmaal voldoende van die auto's hebben gekocht en de investeringen steeds meer zullen zijn terugverdiend dan zullen de prijzen dalen waardoor zo'n auto, maar dan met 6 kleppen, ook bereikbaar wordt voor ons eenvoudige mensen.