VCD veröffentlicht Auto-Umweltliste 2006/2007
Autos japanischer Hersteller sind die umweltfreundlichsten. Das geht aus der jährlichen Umweltliste des Verkehrsclub Deutschland (VCD) hervor. Aus über 350 beurteilten Modellen ist der Honda Civic Hybrid als Spitzenreiter hervorgegangen. Er schlägt damit knapp den Sieger der vergangenen Jahre, den Toyota Prius.
Beurteilt wurden die Fahrzeuge nach den Kriterien Verbrauch, Schadstoffausstoß und Lärm. Das Spitzenduo folgt dem Hybrid-Konzept, bei dem ein Benzin- mit einem Elektromotor kombiniert wird und so einen geringen Spritverbrauch ermöglicht. Nach dem Civic und dem Prius teilen sich die baugleichen Modelle Citroen C1 1.0, Peugeot 107 Petit Filou 70 und Toyota Aygo den dritten Platz.
Leunt natuurlijk bij het verbruikstopic (zie
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,50.0.html), ik vraag mij echter af in hoeverre speelt dit criterium "milieuvriendelijkheid annex weinig verbruik" bij de aanschaf van een nieuwe wagen speelt. Denken jullie daarover na ? Op welke plaats komt dit criterium ?
Ik moet toegeven dat ik tot deze morgen nog niet écht daarover had nagedacht
(firma betaalt de brandstof, weet je wel...)
Bij mij komen aspecten als
1. veiligheid (vandaar Volvo, maar ook da´s achterhaald, ik weet ´t)
2. grote ruimte (vandaar stationwagen-de volgende wordt waarschijnlijk een Van- voor Speleo, Duikgerief, ...)
3. rijcomfort (geluid in de wagen, zicht op de weg, ...)
nog steeds vóór
4. milieuvriendelijkheid annex weinig verbruik
Is het daarom dat autoconstructeurs nog geen 3l-wagen op de markt hebben gebracht?
Auto´s die de kinetische energie van je wagen bij het remmen opslaan in een batterij en weer vrijgeven lijkt toch voor andere automerken ook haalbaar ?