Auteur Topic: Trein dubbel zo duur als auto  (gelezen 5931 keer)

wooter

• Gast
Re: Trein dubbel zo duur als auto
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 21 augustus 2008 - 17:50:24 »
Aha, BBB, en ik geniet in mijn vrije tijd van mijn auto, en dat betekent dat mijn vrije tijd eindigt als ik de wagen sluit in de parkeergarage op het werk, en begint als ik van m'n bureau opsta en m'n jas pak.  In mijn beroepssector is het niet zo vanzelfsprekend om altijd kort bij de klant te wonen, en ik zou zelfs niet willen dat ik op tien minuten thuis ben: dan is de motor van de auto nog niet opgewarmd!  En een auto die stilstaat omdat je de fiets gebruikt, verslijt even goed!

Als verzekeringen nu ook al per kilometer afgesloten moeten worden, stel ik me nog de vraag waarom een verzekering verplicht is, aangezien het risico niet meer gespreid wordt over alle verzekeringsnemers, maar je in weze geld aan het storten bent in een bedrijf die met je geld wat gaat beleggen, en bij een ongeval je het geld uitkeert.  Dan kan je even goed zélf gaan beleggen en sparen.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 22 augustus 2008 - 00:40:17 »
Als verzekeringen nu ook al per kilometer afgesloten moeten worden, stel ik me nog de vraag waarom een verzekering verplicht is, aangezien het risico niet meer gespreid wordt over alle verzekeringsnemers, maar je in weze geld aan het storten bent in een bedrijf die met je geld wat gaat beleggen, en bij een ongeval je het geld uitkeert.  Dan kan je even goed zélf gaan beleggen en sparen.

Ik volg je in je redenering Wooter, maar de realiteit is spijtig genoeg anders. In het Verenenigd Koninkrijk is het al heel normaal om als jongere een zwarte doos bij te hebben die al je kilometers registreert en in functie daarvan wordt je afgerekend.
Als jongere een km in een weekendnacht afleggen is voor de verzekering haast even duur als een taxi !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2008 - 01:51:42 »
Ik volg je in je redenering Wooter
Ik niet helemaal...
Wanneer Wooter stelt dat een verzekering steunt op het solidariteitsbeginsel dan ben ik het met hem eens, met zijn invulling hiervan ben ik het niet eens.
De solidariteit zit hem voor mij in het niet uitsluiten van groepen. Er is naar mijn mening niets mis met de ene groep meer te laten betalen dan de andere groep, onder bepaalde voorwaarden, bijvoorbeeld dat het een eigen keuze betreft.
Wanneer je een duurder huis bezit dan betaal je een hogere verzekering. Logisch toch?
Een hogere medische verzekering betalen wannner je rookt gebeurt ook in bepaalde landen.
Waarom dan niet minder betalen wanneer je minder kilometers maakt.
Wanneer de één er voor kiest om dagelijks 400 kilometer te rijden terwijl de ander per week gemiddeld maximaal zo'n 300 kilometer te rijden waarom zou die laatste dan mee moeten betalen voor een tienvoud aan kilometers van die ander? Ik weet het niet. Het betreft hier een keuze die je maakt waarmee de solidariteit voor mij minder een issue wordt.

Citaat
Aha, BBB, en ik geniet in mijn vrije tijd van mijn auto, en dat betekent dat mijn vrije tijd eindigt als ik de wagen sluit in de parkeergarage op het werk, en begint als ik van m'n bureau opsta en m'n jas pak.
Ik kan me voorstellen dat jij dit zo ervaart maar dit is niet voor iedereen zo. Kijk, je moet kiezen waar je luxe wil.
Wanneer je een redelijk salaris hebt dan kan je wel in een zware BMW rijden maar dat houdt dan in dat je bijvoorbeeld geen vliegbrevet kan halen, een pianovleugel kan kopen, die mooie vakantie niet kan maken, die mooie geluidsinstallatie niet kan kopen...
Ik vind het dan zonde om het geld te besteden aan transport maar ik respecteer uiteraard dat sommige anderen hun transport belangrijker vinden of zo veel geld besteden aan hun transport omdat ze door het vele reizen weinig toekomen aan hobbies. Ieder zijn keuze.
Voor de een is autorijden een hobby, voor de ander is het slechts een means to an end.

Citaat
In mijn beroepssector is het niet zo vanzelfsprekend om altijd kort bij de klant te wonen, en ik zou zelfs niet willen dat ik op tien minuten thuis ben: dan is de motor van de auto nog niet opgewarmd!
Dan hoef je die motor niet op te warmen, dan kan je jouw andere motor opwarmen. ;D

Citaat
En een auto die stilstaat omdat je de fiets gebruikt, verslijt even goed!
Dat betwijfel ik. Wanneer je wekelijks met een auto rijdt dan zal die met 300 km. per week heel wat minder slijten dan wanneer je 1.800 km. per week rijdt halen dat gek genoeg.
Zelfs wanneer je elke paar jaar van auto wil veranderen en de standaard-afschrijving dit voor een deel teniet doet dan nog hangt de restwaarde mede af van het aantal gereden kilometers.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2008 - 21:20:40 »
Wanneer de één er voor kiest om dagelijks 400 kilometer te rijden terwijl de ander per week gemiddeld maximaal zo'n 300 kilometer te rijden waarom zou die laatste dan mee moeten betalen voor een tienvoud aan kilometers van die ander?

Zo simplistisch is het niet altijd.

Ik had een vaste job in Brussel, maar in 1988 heb ik een jaar lang in de provinciezetels van de bank moeten gaan werken. Daaronder 1 maand in Verviers: dagelijks 300 km.

Het kan dus ook dat de ene zich verplicht ziet om 400 km per dag af te leggen, terwijl de andere ervoor kiest om 400 km tijdens het weekend af te leggen.

Citaat
Wanneer je een redelijk salaris hebt dan kan je wel in een zware BMW rijden maar dat houdt dan in dat je bijvoorbeeld geen vliegbrevet kan halen, een pianovleugel kan kopen, die mooie vakantie niet kan maken, die mooie geluidsinstallatie niet kan kopen...

Als je over een "zware" BMW spreekt (bijvoorbeeld de 7-klasse), wees dan maar gerust dat 90% van diegenen die daarmee rondrijden zich op alle gebied luxe in overeenstemming daarmee kunnen veroorloven.

Citaat
Dan hoef je die motor niet op te warmen, dan kan je jouw andere motor opwarmen. ;D

Als je naar een belangrijke klant gaat, en mogelijk daarna ook met hem naar een deftig restaurant, dan doen je dat niet met de fiets, en ook niet met een VW Polo, want dat komt je imago, en daardoor het zakendoen, niet ten goede.

Citaat
Wanneer je wekelijks met een auto rijdt dan zal die met 300 km. per week heel wat minder slijten dan wanneer je 1.800 km. per week rijdt halen dat gek genoeg.

Dat hangt er onder meer vanaf welke trajekten er afgelegd werden.

Bij overigens gelijkblijvende omstandigheden, koop ik liever een auto met 200.000 km van een handelsreiziger dan een auto met 30.000 km op de teller van een huisarts die er zijn huisbezoeken mee afgelegd heeft.

Citaat
Zelfs wanneer je elke paar jaar van auto wil veranderen en de standaard-afschrijving dit voor een deel teniet doet dan nog hangt de restwaarde mede af van het aantal gereden kilometers.

De restwaarde wordt slechts in zeer geringe mate door de kilometerstand bepaald.

Ga naar een garagehouder en vraag hem een overnameprijs. Bijna altijd zal hij je slechts twee dingen vragen: merk en type, en bouwjaar. Slechts als je het onderste uit de kan wil halen en er nog 125 Euro meer wil voor krijgen, zal hij misschien eens naar de kilometerstand vragen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2008 - 23:05:25 »
Volgens mij word hier het één en ander door elkaar gehaald.
Verzekeren moet niet gebeuren op basis van het aantal gereden kilometers maar op basis van het aantal ongevallen.
Het is toch niet de bedoeling om iemand die veel vervoer nodig heeft, en zelden of nooit ongevallen, te laten betalen voor iemand die bvb. maar 1 keer/maand 50kilometer rijd en 7 ongevallen/jaar veroorzaakt.
Zo gaan we zo mogelijk nog verder weg van veilig verkeer.
De brokkenmakers worden aangemoedigd en de "goeien" worden gestraft.
Je lijkt me een perfekte Belgische minister te worden BBB. ;D

Wanneer je de kilometers wil beperken moet dit dan maar gebeuren via verkeersbelasting, wegentaks, rekeningrijden, systeem het Franse PEAGE, ja zelfs duurdere brandstof.
Dat elk dan maar z'n eigen rommel betaald, brokkenmakers de brokken en de veelrijders de kilometers.

wooter

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: maandag 25 augustus 2008 - 11:07:35 »
Ik vind het dan zonde om het geld te besteden aan transport maar ik respecteer uiteraard dat sommige anderen hun transport belangrijker vinden of zo veel geld besteden aan hun transport omdat ze door het vele reizen weinig toekomen aan hobbies. Ieder zijn keuze.
Je mag er inderdaad vanuit gaan dat de meeste 3- en 5-reeksen netjes geleased worden en dus geen greintje zweet kosten bij de bestuurders, en de rest eigendom is van zelfstandigen die in een B2B-omgeving zitten en nette bedrijfsresultaten boeken, waardat de dikke BMW een means to an end is: kosten maken om de winst en bijgevolg de belastingen te drukken.  En die pianovleugel, dat vliegbrevet en die geluidsinstallatie staan allemaal op de zaak, en de mooie vakantie wordt voor de fiscus verpakt als bedrijfsevenement.  Dit jaar een weekje naar Zuid-Frankrijk voor 'een industriebeurs', en volgend jaar naar Florida voor 'een industriebeurs'? :)  Je gaat, als je eindigt als arts met een zelfstandigenstatuut, dat snel merken hoe het één en ander werkt.  En je accountant gaat zeggen dat je maar snel een dikke auto koopt, of anders komt de staat wat van je zuur verdiende centen graaien.

Voor de een is autorijden een hobby, voor de ander is het slechts een means to an end.
Ben ik dan bij dat het mijn hobby is; ik zou zinloos kilometers afleggen zonder een greintje plezier of luxe niet kunnen verdragen: hence dat ik na twee weekjes NMBS het opgegeven heb.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #21 Gepost op: maandag 25 augustus 2008 - 14:12:38 »
Citaat
Je gaat, als je eindigt als arts met een zelfstandigenstatuut, dat snel merken hoe het één en ander werkt.  En je accountant gaat zeggen dat je maar snel een dikke auto koopt, of anders komt de staat wat van je zuur verdiende centen graaien.
Als ik de keuze heb tussen zelf het geld aan iets duurders besteden of het aan de staat betalen dan heb ook ik mijn keuze snel gemaakt. ;D
Ik zou dan wel voor andere dingen kiezen dan een auto.
Natuurlijk moet je als zelfstandige wel zelf ook nog wat opzij leggen voor je pensioen al ben ik niet van plan om ooit volledig te stoppen met werken maar je weet maar nooit.... Ik geloof niet dat het gezond is om een langere periode 60-70 uur per week te werken (tijdens de blokweken kan ik ervaren hoe dat is), ik geloof niet dat het gezond is om met 65 jaar ineens van 40 uur naar 0 uur te gaan.
Mijn ideale oude dag zoals ik het nu zie: nog eens een hele andere richting uitgaan, bijvoorbeeld professioneel muzikant worden. ;D
« Laatst bewerkt op: maandag 25 augustus 2008 - 14:15:58 door BBB »

wooter

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: maandag 25 augustus 2008 - 14:45:58 »
Een auto valt nu nog vrij eenvoudig als bedrijfskost in te brengen.  Met een vleugelpiano moet je al... pakweg... professioneel muzikant zijn :).  Maar ik vrees dat je dan elk jaar een nieuwe moet kopen om evenveel kosten te genereren als een 5-reeks die je voor 3-5 jaren gebruikt :).