Het probleem is dat vele 5-sterren-auto's gebouwd zijn om 5 sterren te scoren op de Euro-NCAP testen, maar niet noodzakelijk om veilig te zijn.
Veiligheid waarin je geld steekt in onderzoek, eigen testen en inbouwt in je eigen auto's, kan je nl. niet even noodzakelijk goed verkopen als er geen 'onafhankelijk' testorgaan is. Euro-NCAP gaf daarin begin jaren 90 een perfect platform om autobouwers over veiligheid na te gaan denken en werd veiligheid een punt, maar buiten de normen die Euro-NCAP opstelde werd nooit over veiligheid nagedact door meerdere constructeurs.
Daarentegen ken ik talloze Mercedessen en BMW's die aan +200 km/u op de Autobahn de controle over het stuur verloren (klapbanden, uitwijkmanoevers, aanrijdingen, ...) en waar de inzittenden met wat schrammen en met wat pech een gebroken arm of been uitkwamen... Deels ligt dat aan de Duitse infrastructuur, en deels aan de doorgedreven veiligheid in die wagens. Een 4-sterren-535d is zo vaak veiliger dan een 5-sterren-Laguna...