Een fietsnummerplaat heeft natuurlijk ook veel nadelen.
Wat zie jij dan zoals als nadelen aan een fietskentekenplaat?
Het kunnen geflitst worden in een zone 30 (of 50 in het geval van BBB)
Jij hebt het begrepen.
Niets zo leuk als het toestel laten afgaan met je fiets.
Wat zouden de kosten van zo'n nummerplaat zijn? Staan die in verhouding tot een fiets van €100? Houd er rekening mee dat bij de gemiddelde fietser regelmatig zijn fiets wordt gestolen waardoor hij ook nog eens elke keer een nieuwe plaat en een nieuw nummer moet krijgen.
Zou voor iemand van 2 meter groot die op een fiets die gebouwd is voor iemand van 1m80 het niet een probleem kunnen zijn dat hij met zijn been tegen die plaat aankomt? Ik heb jarenlang zo gefietst op mijn fiets die ik rond mijn 7de kreeg en 4 jaar later al veel te klein was (ik groeide nogal hard). Ik moest mijn knieën abduceren om niet tegen het stuur op te botsen. Als er dan nog een plaat in de weg zou zitten...
Zou het het gebruik van de fiets niet afremmen terwijl het juist wenselijk is om het fietsen te stimuleren?
Een belangrijk aspect van het fietsen is nu juist dat het laagdrempelig is.
Een goede zichtbaarheid en voldoende letters en cijfers om voor iedereen een unieke letter-cijfer-combinatie te hebben? Reken maar op tientallen miljoenen combinatiemogelijkheden (zoek maar eens op hoeveel fietsen er per jaar gejat worden, daarnaast heb je nog mensen die in Nederland en in België wonen enz.) en al die lettertjes en cijfers moet je op 1 plaat krijgen. Dan heb je voor de middenlange termijn al 6 posities nodig als je enkel letters gebruikt (24 mogelijkheden ipv 10 voor cijfers). Je kan moeilijk net zo'n grote plaat op de fiets plakken als op de auto, daar is geen ruimte voor, laat staan dat die zou blijven zitten.
Hoeveel geld zou het kosten alleen al voor de administratie?
Wie gaat nog zijn fiets nog uitlenen?
Overtuig mij maar eens dat er meer voordelen zijn dan nadelen? Meestal als een fietser een auto beschadigt dan heeft de automobilsit het zelf gezocht, meestal. Dronken mensen die 's nachts te voet zijn zullen vaker een auto beschadigen zonder aanleiding.
Het te hard rijden van fietsers is nog geen groot probleem en wanneer ze voorrangsengatie plegen, in de beperkte mate dat het voorkomt (zebrapaden uitgezonderd) zal het niet vaak gebeuren dat zij zelf iemand actief aanrijden.