Auteur Topic: 2,5 miljoen uur minder file dankzij optimalisatie verkeerslichten  (gelezen 4785 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
2,5 miljoen uur minder file dankzij optimalisatie verkeerslichten
« Gepost op: woensdag 24 september 2008 - 08:43:18 »
Uit De Standaard

Citaat
2,5 miljoen uur minder file dankzij optimalisatie verkeerslichten 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 04:33:57 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: 2,5 miljoen uur minder file dankzij optimalisatie verkeerslichten
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 24 september 2008 - 12:51:45 »
Dat verkeerslichten bij de grote veroorzakers van filleleed mee aan de top staan wist iedereen al dacht ik, behalve dan diegenen die verondersteld zijn het te moeten weten.
Blij dat er nu ook eens cijfers bij staan al vrees ik dat de reële cijfers nog een stuk hoger liggen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 2,5 miljoen uur minder file dankzij optimalisatie verkeerslichten
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 24 september 2008 - 17:36:50 »
Ik heb dikwijls de indruk gehad dat het in België geenszins aan de bekwaamheid ontbreekt om verkeerslichten op elkaar af te stemmen, maar dan wel met als resultaat een "rode golf": als je er één rood hebt, heb je ze allemaal rood (tenzij je ver boven de toegestane snelheid rijdt).

In het Antwerpse zegt men ook al jaren dat er heel wat kruispunten zijn waar je bij wijze van spreken, als het verkeerslicht net rood wordt als je er aankomt, rustig de tijd hebt om naar de kapper te gaan vóór het weer groen wordt.

Niet alle bestuurders lopen evenwel vertraging op door rode verkeerslichten. Groen, oranjegeel of rood: voor vele fietsers maakt het geen verschil uit.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: 2,5 miljoen uur minder file dankzij optimalisatie verkeerslichten
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 24 september 2008 - 19:36:00 »
Het ontbreekt aan intelligente verkeerslichten: detecteren hoe de verkeersstromen zijn en op basis hiervan het patroon veranderen.
Gisteren heb ik zo'n 30-60 seconden voor niets staan te wachten waarin iedereen rood had behalve een richting waar geen verkeer uit kwam.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 2,5 miljoen uur minder file dankzij optimalisatie verkeerslichten
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 26 september 2008 - 00:36:16 »
Het ontbreekt aan intelligente verkeerslichten: detecteren hoe de verkeersstromen zijn en op basis hiervan het patroon veranderen.

In Duitsland zorgt men voor de "groene golf" door aan te geven tegen welke snelheid je moet rijden om het volgend verkeerslicht groen te hebben. Die aangegeven snelheid verandert uiteraard voortdurend in functie van de fases van de verkeerslichten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline speedy gonzalez

  • Starter
  • *
  • Berichten: 25
Re: 2,5 miljoen uur minder file dankzij optimalisatie verkeerslichten
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 26 september 2008 - 06:34:28 »
gisteren nog de N80 van Hasselt naar St-Truiden afgereden ... 6 x rood terwijl er van de zijwegen geen verkeer kwam !!

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: 2,5 miljoen uur minder file dankzij optimalisatie verkeerslichten
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 26 september 2008 - 20:40:43 »
Het ontbreekt aan intelligente verkeerslichten: detecteren hoe de verkeersstromen zijn en op basis hiervan het patroon veranderen.

In Duitsland zorgt men voor de "groene golf" door aan te geven tegen welke snelheid je moet rijden om het volgend verkeerslicht groen te hebben. Die aangegeven snelheid verandert uiteraard voortdurend in functie van de fases van de verkeerslichten.
Dat is 1 iets wat in België nog beter kan.
Een ander probleem is dat verkeerslichten groen blijven wanneer er geen voertuigen meer aankomen waardoor de weggebruikers vanuit de andere richtingen voor niets meten blijven wachten.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 2,5 miljoen uur minder file dankzij optimalisatie verkeerslichten
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 27 september 2008 - 00:35:59 »
Heel even off-topic:

@ speedy gonzalez:

Blij een oude bekende van Wegcode hier terug te zien! Jij kent mij ook nog wel zeker: "l'enfant terrible" van Wegcode.  :D

Van harte welkom! Ik wens je hier een aangename en interessante tijd toe.  ;)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 27 september 2008 - 00:38:18 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline speedy gonzalez

  • Starter
  • *
  • Berichten: 25
Re: 2,5 miljoen uur minder file dankzij optimalisatie verkeerslichten
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 27 september 2008 - 05:57:48 »
Heel even off-topic:

@ speedy gonzalez:

Blij een oude bekende van Wegcode hier terug te zien! Jij kent mij ook nog wel zeker: "l'enfant terrible" van Wegcode.  :D

Van harte welkom! Ik wens je hier een aangename en interessante tijd toe.  ;)

thx

Offline speedy gonzalez

  • Starter
  • *
  • Berichten: 25
Re: 2,5 miljoen uur minder file dankzij optimalisatie verkeerslichten
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 27 september 2008 - 05:58:58 »
trouwens, zelfs in B kan het werken, de weg van Hasselt naar Zonhoven heeft meestal een mooie groene golf.

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: 2,5 miljoen uur minder file dankzij optimalisatie verkeerslichten
« Reactie #10 Gepost op: zondag 28 september 2008 - 23:07:32 »
trouwens, zelfs in B kan het werken, de weg van Hasselt naar Zonhoven heeft meestal een mooie groene golf.

Eentje met van voor een camera op maar die is allang vervangen  ;D

Offline speedy gonzalez

  • Starter
  • *
  • Berichten: 25
Re: 2,5 miljoen uur minder file dankzij optimalisatie verkeerslichten
« Reactie #11 Gepost op: maandag 29 september 2008 - 05:47:15 »
trouwens, zelfs in B kan het werken, de weg van Hasselt naar Zonhoven heeft meestal een mooie groene golf.

Eentje met van voor een camera op maar die is allang vervangen  ;D

ik zei een mooie groene golf !
nog nooit zag ik een mooie golf !  ;)

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: 2,5 miljoen uur minder file dankzij optimalisatie verkeerslichten
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 07 oktober 2008 - 09:31:37 »
Ik herinner mij einde jaren 60 begin jaren 70, mijn (intussen overleden) oudere broer werkte in Eindhoven.
Regelmatig gingen we wel eens naar ginder op bezoek.

Op een brede 2x2 (ring-?)weg met middenberm stonden een resem verkeerslichten achter mekaar, voor elke zijstraat wel één.
Buiten die verkeerslichten had je ook lichten met een snelheidsaanduiding, 70, 60, 50; de snelheid met dewelke je alles groen had.

Dit werkte perfect. (en dit is zowat 40 jaar geleden, en inderdaad BBB, Nederland!)  ;)

Indien je geen snelheidslicht kreeg was de volgende rood. daarna kreeg je weer een snelheidslicht, meestal 50

Het kan/kon dus!
« Laatst bewerkt op: dinsdag 07 oktober 2008 - 09:33:23 door e49Memling »

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: 2,5 miljoen uur minder file dankzij optimalisatie verkeerslichten
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 01 november 2008 - 22:45:16 »
Rij eens op een niet te druk moment door Valkenswaard: alle lichten staan op rood, tot je er een 50 tal meter van af bent, dan worden ze groen.
Binnen de bebouwde kom wel te verstaan, je hoeft dus niet aan je rem te komen ,gewoon rustig blijven bollen aan 50 km/u.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 2,5 miljoen uur minder file dankzij optimalisatie verkeerslichten
« Reactie #14 Gepost op: zondag 02 november 2008 - 20:27:35 »
Rij eens op een niet te druk moment door Valkenswaard: alle lichten staan op rood, tot je er een 50 tal meter van af bent, dan worden ze groen.
Binnen de bebouwde kom wel te verstaan, je hoeft dus niet aan je rem te komen ,gewoon rustig blijven bollen aan 50 km/u.

Idd, en tegelijkertijd dè ideale snelheidshandhaving (behalve voor de staatskas  ;))
« Laatst bewerkt op: zondag 02 november 2008 - 20:30:11 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I