Auteur Topic: Auto's vanaf 2011 uitgerust met daglichten  (gelezen 4514 keer)

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Auto's vanaf 2011 uitgerust met daglichten
« Gepost op: woensdag 24 september 2008 - 21:28:39 »
Auto's vanaf 2011 uitgerust met daglichten

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Bron: Het belang van Limburg online
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 23:42:35 door jozef »

Offline Rafael

• Meer dan expert
Re: Auto's vanaf 2011 uitgerust met daglichten
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 24 september 2008 - 21:31:34 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 24 september 2008 - 22:55:54 »
Ik vraag me af waarvoor die nieuwe lichten nodig zijn.
Ofwel is de zichtbaarheid overdag goed en zijn die lichten overbodig en eventueel zelfs hinderlijk ofwel zijn die lichten wel nodig maar dan kan je net zo goed je dimlichten aandoen.
Bovendien, wat wanneer het dag is maar die nieuwe lichten onvoldoende verlichten en deze automatisch aan zijn terwijl eigenlijk beter handmatig de dimlichten worden aangezet?
Extra uitstoot (extra verbruik brandstof voor stroom licht (alle beetjes helpen)), extra verbruik van grondstoffen, geen nut wat ik zie, ik snap het allemaal even niet. ???

Ik voel dan toch meer voor sensoren die het dimlicht automatisch aanmaken wanneer het te donker wordt.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 26 september 2008 - 00:50:22 »
In België heb ik jarenlang kunnen vaststellen dat de overgrote meerderheid van de bestuurders de lichten veel te laat of zelfs niet ontsteekt (vooral dan de fietsers). Ooit ben ik bij een rood verkeerslicht eens uitgestapt om mijn achterligger er vriendelijk op te wijzen dat zijn lichten niet brandden, terwijl het al volkomen donker was. Zijn antwoord: "Ik steek mijn lichten aan wanneer ik wil." In een dergelijk land is er dan ook maar één oplossing: ervoor zorgen dat er altijd met lichten gereden wordt.

In ons buurland Oostenrijk is het gebruik van de lichten al 24 uur per dag verplicht.

Im Duitsland was momenteel een project aan de gang om de bestuurders aan te sporen tijdig hun lichten te ontsteken, met de bedoeling ze ertoe te verplichten 24 uur per dag de lichten te ontsteken als zou blijken dat ze vrijwillig niet tijdig hun lichten ontsteken.

Aangezien ik de indruk heb dat het door Benny aangehaalde artikel een Europese regelgeving betreft, vrees ik dat we sowieso ook hier in Duitsland 24 uur per dag met lichten zullen moeten rijden.

Je zou dat hier moeten zien in de bergen. Een weg die nog volop in het zonlicht ligt, gaat even verder over in een donkere weg tussen de rotsen waar al geen zon meer schijnt. Dus steken wij daar onze lichten aan. Maar de toeristen (pardon, onze vakantiegasten) ... met als koplopers, jammer dat ik het moet zeggen, uiteraard de Nederlanders: "Lekker zuinig, jongens."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 26 september 2008 - 09:32:55 »
Is het in Nederland niet sedert enige jaren verplicht om ook overdag met licht te rijden?

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 26 september 2008 - 20:43:48 »
In België heb ik jarenlang kunnen vaststellen dat de overgrote meerderheid van de bestuurders de lichten veel te laat of zelfs niet ontsteekt (vooral dan de fietsers). Ooit ben ik bij een rood verkeerslicht eens uitgestapt om mijn achterligger er vriendelijk op te wijzen dat zijn lichten niet brandden, terwijl het al volkomen donker was. Zijn antwoord: "Ik steek mijn lichten aan wanneer ik wil." In een dergelijk land is er dan ook maar één oplossing: ervoor zorgen dat er altijd met lichten gereden wordt.
Dus moeten de onschuldigen dan maar weer meelijden onder de schuldigen?
Sensoren lijken mij de beste oplossing aangezien deze in de toekomst nog wel goedkoper zullen worden.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 26 september 2008 - 21:21:20 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 27 september 2008 - 00:51:56 »
Sensoren lijken mij de beste oplossing aangezien deze in de toekomst nog wel goedkoper zullen worden.

Ik geloof niet in die sensoren.

Als je bijvoorbeeld in een tunnel duikt, gaan je lichten pas aan als je er al even in bent (vooral dan die witte, verblindende lichten - de naam ontgaat me even (Xeon?) - die wat tijd nodig hebben om aan te gaan). Véél te laat dus.

Andere reden: stel dat ik op een zomeravond van Brussel naar Oostende rijdt. De zon staat laag en vóór mij in het westen. Daardoor word ik verblind, en zie ik de auto's vóór mij enkel nog als een zwart silhouet. Op zo een ogenblik steek ik mijn lichten aan: die rode achterlichten maken je dan veel beter zichtbaar. Maar een sensor zou dat niet doen, want er is licht genoeg.

Kortom: het blijft jammer dat techniek moet ingezet worden om het tekort aan enig elementair gezond verstand van vele bestuurders toch enigszins op te vangen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 27 september 2008 - 01:33:04 »
Kortom: het blijft jammer dat techniek moet ingezet worden om het tekort aan enig elementair gezond verstand van vele bestuurders toch enigszins op te vangen.

Deze zin kan je in verschillende vormen interpreteren.
Bvb. Het blijft jammer dat velen niet enig elementair gezond verstand gebruiken omdat ze er teveel op rekenen dat de techniek wel zal overnemen.

M.a.w. goede bestuurders worden bestraft omdat de klojo's zouden kunnen in grote getalen blijven rondrijden. Kassakassa.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: zondag 28 september 2008 - 00:37:11 »

Deze zin kan je in verschillende vormen interpreteren.
Bvb. Het blijft jammer dat velen niet enig elementair gezond verstand gebruiken omdat ze er teveel op rekenen dat de techniek wel zal overnemen.

Dat klopt.

Alleen dient men toch te beseffen dat, zolang alle taken van de bestuurder niet door de techniek overgenomen worden, deze laatste de enige is die voor een veilige coördinatie van de verkeersregels, de toestand van de weg, de weersomstandigheden, het verkeerspatroon, de mogelijkheden van het eigen voertuig, enz. kan zorgen.

Vele bestuurders vergeten bijvoorbeeld dat allerlei actieve veiligheidsvoorzieningen zoals ABS, ESP, enz. het wel mogelijk maken om dichter de grenzen van de fysica te naderen, doch deze laatste uiteraard nooit veranderen (alleen de inzichten eromtrent veranderen wel eens).

Op het gebied van passieve veiligheid gaan vele bestuurders voort op crash-testen, waarbij de voor- en de achterzijde als kreukelzone fungeren, en het interieur nagenoeg onvervormd blijft. Ze zouden misschien beter af en toe eens gaan kijken bij een sloper. Als je daar bijvoorbeeld een wagen uit de topklasse ziet staan, waarin de bestuurder geen plaats meer kan gehad hebben, omdat de zijdelingse indeuking van het koetswerk aangeeft dat er, op de plaats waar de bestuurder had moeten zitten, een boom of een paal gestaan heeft, dan denk je er wel anders over.

Ik vermoed dat het technisch al mogelijk zou zijn (e49memling, verbeter me als ik me vergis) om treinen en metrostellen zonder bestuurder te laten rijden. In het wegverkeer daarentegen zijn we daar nog zeer ver van verwijderd.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #10 Gepost op: zondag 28 september 2008 - 09:23:37 »
Dus moeten de onschuldigen dan maar weer meelijden onder de schuldigen?

Moeha, nog goedkoper? Een stom LDRtje kost ocharm 3 euro, neem een BPW40 die exact hetzelfde doet, en slechts 50 cent kost, daar wat transistoren bij, paar weerstanden, een relais, ontkoppel diode, en klaar ben je. Kostenplaatje: om en bij de 2-3 euro. Dan nog kosten voor een klein printje, rond je maar af op 5 euro. Werkt prima. Hoe zij aan 150 euro komen, blijft me een raadsel, maar ik gok op 10 euro kosten, en 140 euro in the pocket.
Ik ben onder de indruk. ;)

Je hebt een goed punt wanneer je stelt dat een goede techniek nooit mag leiden tot een verwaarlozing van de training van de vaardigheden.
Wat betreft dat laatste haal ik nog maar eens mijn stokpaardje van stal dat het verstandig zou zijn wanneer enkel les zou worden gegeven door gequalificeerde instructeurs waarbij de kwaliteit van deze instructeurs sterng moet worden bewaakt alsmede hun uitvoering (rijscholenpolitiek in het belgische systeem van een zeer gering aantal lesuren).
Door dit geringe aantal lesuren is de verleiding voor rijscholen begrijpelijkerwijze wel erg groot om kunstjes aan te leren in plaats van eerst een stevig fundament te leggen en dan pas te gaan bouwen.