Ik mis nog de rotondes in het bovenstaande verhaal.
Ik vind het hallucinant dat Toering deze overtredingen begrijpelijk vind en dat we niet worden bebeoet. Het is een overtreding die mensen direct in gevaar kan brengen, hier zou uiterst strikt op gecontroleerd moeten worden.
Je hebt groot gelijk JC.
Correct richting is de enige manier waarop wij als automobilist onze omliggende weggebruikers duidelijke kunnen maken wat wij willen gaan doen.
Het niet correct richting aangeven kan in bepaalde gevallen hand in hand gaan met voorrangsnegatie en voorrangsnegatie is waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak van ongevallen tussen 2 weggebruikers of meer.
Van die mensen die wel richting aangeven geeft een niet gering deel zelfs niet correct richting aan. Te vroeg, te laat, richtingaanwijzer gebruiken om voorrang af te dwingen waar je het niet hebt...
Wat ik nog hallucinanter vind is dat de overheid en de politie dit geen zware overtredingen vinden, dat de overheid nog nooit duidelijk heeft verteld dat de mensen eens beter richting moeten aangeven en dat de politie niet optreedt tegen het niet (correct) richtingaangeven en bijvoorbeeld het bumperkleven terwijl ze ondertussen wel speedgunnen.
De prioriteiten liggen duidelijk verkeerd. Snelheid is foei terwijl ik vooralsnog geen enkel onderzoek ken dat aangeeft dat een nog verdere reductie van de maximum-snelheid dan die we een groot aantal jaren geleden al hadden ongelukken voorkomt.
Op het wegcodeforum, een forum waar een zekere mate van censuur heerst en waar een incompetente beheerder een privé-oorlogje voert met een van de leden (onschuldige posts verwijderen, steeds iets slechts over hem vertellen zogauw hij de minste kritiek uit tegen de overheid in een poging om hem ongeloofwaardig te doen lijken, wat niet lukt omdat de argumenten van dat lid vaak beter zijn dan die van deze beheerder) en ook regelmatig posts verwijdert van anderen waarin kritiek wordt geleverd op de overheid, waar die beheerder ook de mensen oplegt om niet het woord flikken te gebruiken terwijl de flikken daar zelf aangeven hier geen enkele moeite mee te hebben, loopt een interssante discussie over het al dan niet aangetoonde nut van snelheidsbeperkingen.
http://www.wegcode.be/forum/index.php/topic,20680.0.htmlLees de eerste paar posts maar eens en trek je eigen conclusies.
Bedenk hierbij dat Sting, die een van de beheerders is van dat forum, voor de overheid werkt.
Tunnelvisie?
De overheid zou eindelijk eens moeten beseffen dat de nadruk nu dermate veel op snelheidshandhaving ligt, mede doordat het de gemakkelijkste melkkoe is, dat (andere?) gevaarlijke overtredingen amper nog aan bod komen. Het niet correct richting aangeven is een van deze gevaarlijke overtredingen.
Voorrangsnegatie is de belangrijkste oorzaak van ongevallen en hier wordt enkel tegen opgetreden door een handjevol niet anonieme 'anonieme' politiewagens (nee, dit is geen typefout

).
Minder flitsen, meer verkeerspatrouilles met een goede mix van herkenbare en ECHT onherkenbare politiewagens.
Betere infrastructuur, dus een einde aan de corruptie dat bouwbedrijven half werk leveren en de stoep/weg een jaar later alweer scheef ligt (gisteren nog vertelde iemand mij dat zij dat zelf ook had zien gebeuren bij haar in de buurt) waarbij ik nog maar even in het midden houd wie hoe erg corrupt is (overheid die aan vriendjes de job geven? Bouwbedrijven die hun werk half doen omdat het hen minder tijd en geld kost?).
Betere wegcode met minder frequent wijzigingen en beter aangekondigde wijzigingen
Betere signalisatie
Verplichte practische rijopleiding van een voldoende aantal uren zodat er een goed fundament kan worden gelegd, dit gepaard gaande met kwaliteitsoptimalisatie en kwaliteitshandhaving van de rijinstructeurs (ik wil zeker niet zeggen dat hun kwaliteit niet in orde zou zijn, ik heb hier te weinig zicht op).
Dit zijn de redenen waarom er naar mijn overtuiging in Vlaanderen zoveel ongevallen zijn, niet de soms iets te hoge snelheid van de meeste automobilisten.
Het feit dat er een cultuurtje bestaat waarin velen denken dat het niet zo erg is wanneer je niet correct richting aangeeft zie ik vooral als een symptoom van wat er meer fundamenteel mis is met het verkeersbeleid. Er is een gebrek aan kennis, een gebrek aan visie en een teveel aan zelfoverschatting.
Als je weet dat de overheid mensen aanneemt voor hoge verkeers-ambtenarenposten die geen verkeersmaster hebben (de overheid vraagt dit niet eens), als je weet dat de minister van verkeer altijd weer een leek is in plaats van iemand die zich in dat domein bewezen heeft en op een overtuigendere manier dan door als parlementslid eens wat vraagjes te stellen en wat opmerkingen te maken,...