Auteur Topic: Weerstand veilige auto's stopt bij impact 80 km/u  (gelezen 2083 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Weerstand veilige auto's stopt bij impact 80 km/u
« Gepost op: zondag 24 augustus 2008 - 17:58:35 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Weerstand veilige auto's stopt bij impact 80 km/u
« Reactie #1 Gepost op: zondag 24 augustus 2008 - 18:04:18 »

wooter

  • Gast
Re: Weerstand veilige auto's stopt bij impact 80 km/u
« Reactie #2 Gepost op: maandag 25 augustus 2008 - 10:05:29 »
Het probleem is dat vele 5-sterren-auto's gebouwd zijn om 5 sterren te scoren op de Euro-NCAP testen, maar niet noodzakelijk om veilig te zijn.

Veiligheid waarin je geld steekt in onderzoek, eigen testen en inbouwt in je eigen auto's, kan je nl. niet even noodzakelijk goed verkopen als er geen 'onafhankelijk' testorgaan is.  Euro-NCAP gaf daarin begin jaren 90 een perfect platform om autobouwers over veiligheid na te gaan denken en werd veiligheid een punt, maar buiten de normen die Euro-NCAP opstelde werd nooit over veiligheid nagedact door meerdere constructeurs.

Daarentegen ken ik talloze Mercedessen en BMW's die aan +200 km/u op de Autobahn de controle over het stuur verloren (klapbanden, uitwijkmanoevers, aanrijdingen, ...) en waar de inzittenden met wat schrammen en met wat pech een gebroken arm of been uitkwamen...  Deels ligt dat aan de Duitse infrastructuur, en deels aan de doorgedreven veiligheid in die wagens.  Een 4-sterren-535d is zo vaak veiliger dan een 5-sterren-Laguna...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Weerstand veilige auto's stopt bij impact 80 km/u
« Reactie #3 Gepost op: maandag 25 augustus 2008 - 17:17:21 »
Overigens gaat het hier enkel over de passieve veiligheid (= om de gevolgen van een aanrijding te beperken). Er is daarnaast ook nog de actieve veiligheid (= om een ongeval te vermijden).

Bij de Euro-NCAP testen rijdt een auto kaarsrecht tegen een obstakel aan. In de praktijk gebeurt dit slechts uiterst zelden. Maar van twee auto's die het er bij deze test even goed vanaf brengen, is het niet zelden dat, bij een schuine impact, de ene er merkelijk beter uitkomt dan de andere.

Citaat van: wooter
Daarentegen ken ik talloze Mercedessen en BMW's die aan +200 km/u op de Autobahn de controle over het stuur verloren (klapbanden, uitwijkmanoevers, aanrijdingen, ...) en waar de inzittenden met wat schrammen en met wat pech een gebroken arm of been uitkwamen...

Een dergelijk ongeval is natuurlijk niet vergelijkbaar met de Euro-NCAP testen. Dikwijls wordt die hoge snelheid daarbij geleidelijk aan afgebouwd als gevolg van een reeks opeenvolgende aanrijdingen met de vangrail en andere obstakels.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Freddie

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 127
  • Geslacht: Man
Re: Weerstand veilige auto's stopt bij impact 80 km/u
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 28 augustus 2008 - 13:31:46 »
"Bij de bekende Euro NCAP crashtests worden auto’s aan een impactsnelheid van 64km/u frontaal tegen een muur gelanceerd. Met deze test aan een impactsnelheid van 80km/u wil de mobiliteitsvereniging duidelijk maken dat de snelheid doorslaggevend is voor het risico van verwondingen, ook al doet men maar 10km/u meer."

No shit Sherlock, lijkt me nogal logisch dat de impact groter zal zijn als de snelheid hoger is ::)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Weerstand veilige auto's stopt bij impact 80 km/u
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 28 augustus 2008 - 14:52:02 »
No shit Sherlock, lijkt me nogal logisch dat de impact groter zal zijn als de snelheid hoger is ::)

Ja, maar veel hoger dan velen denken. De kinetische energie is namelijk recht evenredig met het kwadraat van de snelheid. Als de snelheid bij aanrijding bijvoorbeeld verhoogt van 40 km/h naar 120 km/h (x 3), dan is de kracht van de impact 3 x 3 = 9 keren zo groot.

In het voorbeeld van het artikel: 80 / 64 = 1,25 -> impact is 1,25 x 1,25 = 1,5625 maal zo sterk.
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 augustus 2008 - 14:53:43 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."