En als de files echt te lang worden op de E313, gaan vele automobiisten uitwijken op de onveiligere gewone wegen waar vooral de zwweggebr plots mee betrokken wordt, de kwetsbare weggebruikers die ca 30% van het jaarlijks aantal verkeersdoden uitmaakt.
M.a.w. de Be-snelweg is statistisch -per voertuigkilometer-
2,57 X minder "dodelijker" als alle wegen.
http://internationaltransportforum.org/irtad/pdf/risk.pdf
Road user fatalities / Risk indicators /per billion veh km /Belgium
All roads: 10,8
Motorways: 4,2
We kennen ook de NL-"studie" waar statistisch maar gemiddeld 1,8 verkeersdoden/jaar vielen, op 120 kmh-wegen over 6 jaar (1998-2003), door de toedracht "te snel rijden". Dit was heel duidelijk de minste oorzaak van dodelijkheid op de autosnelweg in NL.
http://www.minocw.nl/documenten/kamervragen-2004-antwoorden-2030413380.pdf (p 3-4, 1.4 met tabel toedrachten)
Cijfers in deze topic geciteerd:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1824.msg17648.html#msg17648Dus ik voorspel alleen maar méér doden -op alle wegen- door gebrekkige (snel)wegen en wegonderhoud,
te lezen in mijn onderschrift.
Die tijdelijke 90 kmh zal maar een druppel zijn op de hete oven qua ongeval
oorzaak.
Maar het kan wel x% minder verkeersdoden geven
enkel op de E313 zelf qua minder ongeval
gevolg door lagere impactssnelheden.
Tja als alles netjes aanschuift op de E313 kan er meestal enkel maar blikschade zijn...
Uiteraard gaan enkele "pop-politiekers" enkel daar opspringen, en blind zijn voor de -meer doorwegende- gestegen verkeersdoden op de alternatieve wegen en sluipwegen, om de files op de E313 te omzeilen...