Auteur Topic: Helft automobilisten gebruikt richtingaanwijzers niet  (gelezen 2671 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Helft automobilisten gebruikt richtingaanwijzers niet
« Gepost op: donderdag 02 oktober 2008 - 09:43:48 »
Uit De Standaard:

Citaat

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Ik vind het hallucinant dat Toering deze overtredingen begrijpelijk vind en dat we niet worden bebeoet. Het is een overtreding die mensen direct in gevaar kan brengen, hier zou uiterst strikt op gecontroleerd moeten worden.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 23:40:12 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline e49Memling

• Meer dan expert
Re: Helft automobilisten gebruikt richtingaanwijzers niet
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 02 oktober 2008 - 12:07:25 »

Citaat

Ik dacht dat de helft 50% was, volgens mij is dat nog veel minder: afslaan 3/10; voorbijsteken 3/10; naar minks en rechts gaan om hinder voorbij te gaan 2,5/10

Citaat
Ik vind het hallucinant dat Toering deze overtredingen begrijpelijk vind en dat we niet worden bebeoet. Het is een overtreding die mensen direct in gevaar kan brengen, hier zou uiterst strikt op gecontroleerd moeten worden.

Ik op de weg den anderen uit de weg mentaliteit

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 02 oktober 2008 - 12:57:31 »
Alvorens dat de politie deze overtredingen gaat beboeten moet ze eerst leren het zelf te doen, en da is nie gemakkelijk  ;)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 02 oktober 2008 - 16:27:05 »
Ik mis nog de rotondes in het bovenstaande verhaal.

Citaat
Je hebt groot gelijk JC. Correct richting is de enige manier waarop wij als automobilist onze omliggende weggebruikers duidelijke kunnen maken wat wij willen gaan doen.
Het niet correct richting aangeven kan in bepaalde gevallen hand in hand gaan met voorrangsnegatie en voorrangsnegatie is waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak van ongevallen tussen 2 weggebruikers of meer.
Van die mensen die wel richting aangeven geeft een niet gering deel zelfs niet correct richting aan. Te vroeg, te laat, richtingaanwijzer gebruiken om voorrang af te dwingen waar je het niet hebt...

Wat ik nog hallucinanter vind is dat de overheid en de politie dit geen zware overtredingen vinden, dat de overheid nog nooit duidelijk heeft verteld dat de mensen eens beter richting moeten aangeven en dat de politie niet optreedt tegen het niet (correct) richtingaangeven en bijvoorbeeld het bumperkleven terwijl ze ondertussen wel speedgunnen.
De prioriteiten liggen duidelijk verkeerd. Snelheid is foei terwijl ik vooralsnog geen enkel onderzoek ken dat aangeeft dat een nog verdere reductie van de maximum-snelheid dan die we een groot aantal jaren geleden al hadden ongelukken voorkomt.
Op het wegcodeforum, een forum waar een zekere mate van censuur heerst en waar een incompetente beheerder een privé-oorlogje voert met een van de leden (onschuldige posts verwijderen, steeds iets slechts over hem vertellen zogauw hij de minste kritiek uit tegen de overheid in een poging om hem ongeloofwaardig te doen lijken, wat niet lukt omdat de argumenten van dat lid vaak beter zijn dan die van deze beheerder) en ook regelmatig posts verwijdert van anderen waarin kritiek wordt geleverd op de overheid, waar die beheerder ook de mensen oplegt om niet het woord flikken te gebruiken terwijl de flikken daar zelf aangeven hier geen enkele moeite mee te hebben, loopt een interssante discussie over het al dan niet aangetoonde nut van snelheidsbeperkingen.
http://www.wegcode.be/forum/index.php/topic,20680.0.html
Lees de eerste paar posts maar eens en trek je eigen conclusies.
Bedenk hierbij dat Sting, die een van de beheerders is van dat forum, voor de overheid werkt.
Tunnelvisie?

De overheid zou eindelijk eens moeten beseffen dat de nadruk nu dermate veel op snelheidshandhaving ligt, mede doordat het de gemakkelijkste melkkoe is, dat (andere?) gevaarlijke overtredingen amper nog aan bod komen. Het niet correct richting aangeven is een van deze gevaarlijke overtredingen.
Voorrangsnegatie is de belangrijkste oorzaak van ongevallen en hier wordt enkel tegen opgetreden door een handjevol niet anonieme 'anonieme' politiewagens (nee, dit is geen typefout ;)).
Minder flitsen, meer verkeerspatrouilles met een goede mix van herkenbare en ECHT onherkenbare politiewagens.
Betere infrastructuur, dus een einde aan de corruptie dat bouwbedrijven half werk leveren en de stoep/weg een jaar later alweer scheef ligt (gisteren nog vertelde iemand mij dat zij dat zelf ook had zien gebeuren bij haar in de buurt) waarbij ik nog maar even in het midden houd wie hoe erg corrupt is (overheid die aan vriendjes de job geven? Bouwbedrijven die hun werk half doen omdat het hen minder tijd en geld kost?).
Betere wegcode met minder frequent wijzigingen en beter aangekondigde wijzigingen
Betere signalisatie
Verplichte practische rijopleiding van een voldoende aantal uren zodat er een goed fundament kan worden gelegd, dit gepaard gaande met kwaliteitsoptimalisatie en kwaliteitshandhaving van de rijinstructeurs (ik wil zeker niet zeggen dat hun kwaliteit niet in orde zou zijn, ik heb hier te weinig zicht op).
Dit zijn de redenen waarom er naar mijn overtuiging in Vlaanderen zoveel ongevallen zijn, niet de soms iets te hoge snelheid van de meeste automobilisten.
Het feit dat er een cultuurtje bestaat waarin velen denken dat het niet zo erg is wanneer je niet correct richting aangeeft zie ik vooral als een symptoom van wat er meer fundamenteel mis is met het verkeersbeleid. Er is een gebrek aan kennis, een gebrek aan visie en een teveel aan zelfoverschatting.
Als je weet dat de overheid mensen aanneemt voor hoge verkeers-ambtenarenposten die geen verkeersmaster hebben (de overheid vraagt dit niet eens), als je weet dat de minister van verkeer altijd weer een leek is in plaats van iemand die zich in dat domein bewezen heeft en op een overtuigendere manier dan door als parlementslid eens wat vraagjes te stellen en wat opmerkingen te maken,...
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 oktober 2008 - 16:35:00 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 02 oktober 2008 - 22:36:33 »
@ BBB:

Correctie wat het Wegcode Forum betreft:

De beheerder is Dirk Deckx, een politie-ambtenaar die een hoogvlieger is inzake verkeersrecht en hoogstaande menselijke kwaliteiten heeft.

Met de term "beheerders" bedoel je wellicht de moderators. Daar zit inderdaad onvoorstelbaar veel kaf tussen het koren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 03 oktober 2008 - 02:41:01 »
Er zijn daar meerdere beheerders.
Ik ga nu gewoon even af op de term die bij de naam staat.
Het verheugt me in ieder geval dat de hoofdbeheerder een man is waar jij veel respect voor hebt.

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 03 oktober 2008 - 11:54:25 »
Zouden alle merken richtingaanwijzers als basisuitrusting hebben?
Of is het één van hun vele dure opties?   :( :(

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 03 oktober 2008 - 16:47:18 »
Zouden alle merken richtingaanwijzers als basisuitrusting hebben?
Of is het één van hun vele dure opties?   :( :(

Misschien waren vele chauffeurs graag treinbestuurder geworden. En bij mijn weten hebben treinen geen richtingsaanwijzers.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 04 oktober 2008 - 14:23:26 »
Misschien waren vele chauffeurs graag treinbestuurder geworden. En bij mijn weten hebben treinen geen richtingsaanwijzers.  ;D

We kunnen wel de lichten doen knipperen met de trein.  :)
Betekent: onmiddellijk stoppen voor alle treinen (die het zien natuurlijk)