Poll

Moet iedereen die nog nooit praktijkexamen heeft gedaan en een rijbewijs heeft gekregen alsnog praktijk examen doen?

Ja
5 (62.5%)
Nee
2 (25%)
Hangt af van track record
1 (12.5%)

Totaal aantal stemmen: 8

Auteur Topic: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter  (gelezen 16119 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 22 augustus 2006 - 09:58:44 »
Citaat
Jozef, is een rijopleiding voor het
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 22 augustus 2006 - 10:49:03 »
Jozef, je bent nog één oorzaak vergeten denk ik, specifiek voor de vlaamse waterwegen. Door gebrekkig onderhoud van de waterwegen kan je ook veel brokken maken. Ik geef als voorbeeld de Schelde stroomopwaarts van Gent, tot aan de Waalse grens. De dijken zijn weelderig begroeid met wilgen. De groenen laten niet meer toe dat deze gesnoeid worden (in Wallonië gebeurd dat wel). Vermits ze moeilijk door het geotextiel kunnen wortelen staan die wilgenstruiken instabiel. Bij een grote storm en verhoogde afvoer ontwortelen vele van deze wilgen en stromen ze mee in de rivier. Een dergelijk ding in je schroef krijgen is natuurlijk ook niet aangewezen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 22 augustus 2006 - 17:29:11 »
Een tetanusvaccinatie is normaal niet nodig voor volwassenen. Dat kan ook op het moment dat je een wond oploopt waar veel vuil in komt en vast blijft zitten. Volwassenen weten dat dat dan nodig is. Voor kinderen ligt dat natuurlijk anders en is preventief handelen eerder aangewezen.

Mischien niet maar als je dan eens iets voor hebt is de vraag dan "wanneer heb je de laatste keer ene gekregen" maar op dat momment staan je gedachten er meestal niet naar om de preciese datum en uur te herinneren wanneer je die laatst gekregen hebt.
Enkele maanden terug heb ik er ene gekregen omdat het al meer dan 5 jaar geleden was op aanraden van de arbeidsgeneesheer.

Citaat
Mijn ouders hebben indertijd de veldwachter een pint (van 7 frank) moeten trakteren om beiden een rijbewijs te verkrijgen.
Dat volg ik niet.
Deelde de veldwachter de rijvergunningen uit? Was hij corrupt?
Was wel een stuk goedkoper dan nu :(


Corrupt zou ik niet zeggen, was de gewone gang van zaken wanneer voor het eerst het rijbewijs z'n intrede deed in België en daar m'n ouders in die tijd een café hadden kreeg die een pint wanneer die kwam ermee.
M.a.w. was gewoon gratis.
( ok dat "moeten trakteren" was wat overdreven, "getrakteerd" zou beter geweest zijn. ;))

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 22 augustus 2006 - 17:35:09 »
Hela, de Daf was een goede vrachtwagen hé. Maar dat is nu niet het onderwerp.

 Ik was toch in de wolken toen ik er, een tiental jaren geleden, eindelijk vanaf was. :-X

Maar het gaat hier inderdaad over dat autootje zonder versnellingen. Een variomatic, voorloper van de automatiek  ;)

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 22 augustus 2006 - 17:38:22 »
Citaat
Mischien niet maar als je dan eens iets voor hebt is de vraag dan "wanneer heb je de laatste keer ene gekregen" maar op dat momment staan je gedachten er meestal niet naar om de preciese datum en uur te herinneren wanneer je die laatst gekregen hebt.
Enkele maanden terug heb ik er ene gekregen omdat het al meer dan 5 jaar geleden was op aanraden van de arbeidsgeneesheer.
Dat verschilt nogal van persoon tot persoon. Ik weet precies wanneer ik de laatste keer een tetanusinjectie heb gekregen.
De regel voor artsen in Nederland is dat wanneer de patiënt niet zeker weet dat het nog geen 5 jaar geleden is dat je dan een tetanusinjectie geeft. Dan speel je op zeker, het kan nooit kwaad als je 2 keer binnen 5 jaar zo'n injectie krijgt.
Als ze ooit standaard bij iedereen elke 5 jaar zo'n tetanusvaccinatie zou doen dan zou ik dat pertinent weigeren.  ;D
Geen polonaise aan mijn lijf.
Ik vind het overigens zeer gemene injecties, ik word er nogal misselijk van (weet niet waarom) en moet zelfs overgeven als ik niet voorzichtig ben, hoofd zo ver mogelijk omlaag is dan het beste omdat er dan meer bloed naar je hersenen stroomt.
Ik was er als kind ook al zeer gevoelig voor, ik heb 2 keer letterlijk moeten kotsen door vaccinnaties en vanaf dat moment een chronische angst gekregen voor injecties. Nu ben ik er weer van af omdat het de laatste keren wel goed is gegaan.


Citaat
Corrupt zou ik niet zeggen, was de gewone gang van zaken wanneer voor het eerst het rijbewijs z'n intrede deed in België en daar m'n ouders in die tijd een café hadden kreeg die een pint wanneer die kwam ermee.
M.a.w. was gewoon gratis.
( ok dat "moeten trakteren" was wat overdreven, "getrakteerd" zou beter geweest zijn. )
De wijkagent gaf dus in die tijd een rijvergunning?


@Jozef
ik suggereerde niet dat er geen gevaar zou zijn met varen, ik wees er enkel op dat ik als leek niet de indruk had dat het gevaarlijk kan zijn. Dankzij jouw verhaal heb ik veel bijgeleerd over varen. Ik ben er nu wel van overtuigd dat het gevaarlijk is als je niet weet wat je doet.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 22 augustus 2006 - 18:06:19 »
De wijkagent gaf dus in die tijd een rijvergunning?

Yep, net voor de invoering ervan kon iedereen die 18 was en er ene wilde ene krijgen, gratis en voor niets.

Offline snipper

  • Starter
  • *
  • Berichten: 40
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 22 augustus 2006 - 18:36:05 »
Van die 18 jaar en dan het rijbewijs gekregen klopt helemaal niet.
Ik heb mijn rijbewijs eens bovengehaald en dat is van 10/08/1967.
Omdat men toen moest geboren zijn voor 1/05/1944 was men dus
minstens 23 jaar.
Dat het variomatic systeem van Daf de voorloper zou zijn van de automaat is een vergissing, de automaat bestond al lang voor Daf er mee
begon, die variomatic schakelde trouwens niet, het was een systeem met
een rubberen riem die er voor zorgde dat de motor altijd hetzelfde toerental had.
Later is een Japans merk terug begonnen met dit systeem,maar dan
met een metalen riem. Hoe het dan heette weet ik zo gauw niet meer, het was toen een drielettercode CV  R of S  of zoiets

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 22 augustus 2006 - 20:30:44 »
Van die 18 jaar en dan het rijbewijs gekregen klopt helemaal niet.
Ik heb mijn rijbewijs eens bovengehaald en dat is van 10/08/1967.
Omdat men toen moest geboren zijn voor 1/05/1944 was men dus
minstens 23 jaar.

Zou ook kunnen want m'n ouders waren toen al een stuk in de 30 en ik was nog niet geboren. :)


Dat het variomatic systeem van Daf de voorloper zou zijn van de automaat is een vergissing, de automaat bestond al lang voor Daf er mee
begon, die variomatic schakelde trouwens niet, het was een systeem met
een rubberen riem die er voor zorgde dat de motor altijd hetzelfde toerental had.

Ervoor, erachter of tergelijkertijd doet niet echt terzake. Punt is dat het voor diegenen is die schakelen niet echt onder de knie (willen) hebben.
De meer technische uitleg vindt je hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Variomatic


Later is een Japans merk terug begonnen met dit systeem,maar dan
met een metalen riem. Hoe het dan heette weet ik zo gauw niet meer, het was toen een drielettercode CV  R of S  of zoiets

http://nl.wikipedia.org/wiki/CVT  ;)

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 22 augustus 2006 - 20:32:52 »
Mijn moeder heeft haar rijbewijs toch zomaar 'gekregen', en zij is geboren in 1946, ze kan trouwens nog altijd niet rijden.

Het is niet zo dat een Japans merk die Daf variomatic terug oppikte. Het Nederlands bedrijf Van Dooren transmissie maakte er vernieuwde versie van de variomatic. De variomatic werkt met een band die trok, de CVT (continu variabele transmissie) werkt met een speciale en gepatenteerde duwketting. Het wordt trouwens nog altijd door een aantal merken gebruikt. Hier zijn inderdaad enkele japanners en koreanen bij.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 23 augustus 2006 - 04:22:38 »
Citaat
Mijn moeder heeft haar rijbewijs toch zomaar 'gekregen', en zij is geboren in 1946, ze kan trouwens nog altijd niet rijden.
Moet je nagaan dat er veel mensen zijn zoals jouw moeder. Ik verwijt die mensen niets hoor, ligt aan een te lakse overheid die dit toestaat en zo laat blijven. Ook hieruit blijkt maar weer eens dat veel mensen die hun rijbewijs cadeau hebben gekregen niet goed kunnen rijden.
Ik vraag me af hoe jouw moeder omgaat met het feit dat ze niet goed kan rijden.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 23 augustus 2006 - 08:43:00 »
Ze is zich ervan bewust. Ze kan de auto niet parkeren (zo komt er dus een volledige nieuwe generatie die dat niet kan, dank u Renaatje). Ze durft niet in steden te rijden, maar doet dit wel als het moet. Daar schuilt nu net het gevaar. Ze zijn zich meestal wel van hun beperkingen bewust, maar leggen die naast zich neer als ze moeten. Bovendien heeft ze een grote schrik in de auto, niet enkel als chauffeur. Iedereen kent dergelijke personen wel die constant "pas op, pas op, pas op, niet te snel, niet te snel, ...". Ze weet dat ik haar in de wagen gooi als ze daar bij mij mee begint.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline snipper

  • Starter
  • *
  • Berichten: 40
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #26 Gepost op: zondag 26 november 2006 - 18:32:35 »
Ikzelf heb nooit een rijexamen gedaan, ben 62 jaar, voor sommige mensen stokoud dus, heb in
mijn leven letterlijk milioenen km gereden, oplegger, kamion remorque en aan de haven met zowat
alles waar wielen onderstonden, en niet alleen mee gereden, want dat kan iedere clown, maar nog
met gewerkt ook.
Dat sommige oudere mensen onzeker worden is zeker een feit, en dat sommigen beter zouden stoppen
met rijden is zeker waar, maar als je ziet hoeveel mensen die inderdaad een examen gedaan hebben
geen enkel begrip hebben van de wegcode, daar sta je verstomd van.
Over exames gesproken, om de 5 jaar een theoretisch en praktish examen voor iedereen, 50 % van de punten en het fileprobleem is opgelost, als er dan nog de helft van de auto's op de baan zullen zijn zal het veel zijn.
Geloof het of niet, sommige mensen denken zelfs dat ze moeten pinken als ze een rond punt verlaten,
waar halen ze het vandaan denken sommige van diegenen die zeker geen 50 % zullen halen.
Stel gewoon de vraag aan de mensen hoe ver ze voor en achter een zebrapad mogen parkeren,dan
spreken we niet over 50 % maar over 90 % die het niet weten, doe de proef maar eens.



Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #27 Gepost op: zondag 26 november 2006 - 18:49:15 »

Geloof het of niet, sommige mensen denken zelfs dat ze moeten pinken als ze een rond punt verlaten,
waar halen ze het vandaan denken sommige van diegenen die zeker geen 50 % zullen halen.
Stel gewoon de vraag aan de mensen hoe ver ze voor en achter een zebrapad mogen parkeren,dan
spreken we niet over 50 % maar over 90 % die het niet weten, doe de proef maar eens.


Mijn beste ook hoop dat je bovenstaande onzin niet te veel rondbazuind. Hieronder heb ik een artikel van de wegcode gecopieerd

Citaat

19.2.   De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

    1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

    Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

    Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.

    Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.

Bij het oprijden is het gebruik van de richtingsaanwijzers dus niet vereist, wel bij het afrijden !!!! Net om dergelijke zaken eruit te halen zijn herhaalde examens noodzakelijk. Als je jezelfd nog in staat acht door de zeer grote ervaring om te rijden kan je hier ook geen schrik voor hebben. Voor het theoretisch dien je toch even de wegcode te overlopen.

Wie zijn gezond verstand gebruikt weet ook wel dat hij zijn richtingsaanwijzers moet gebruiken bij het verlaten van een rotonde, dit is duidelijk voor de mensen die de rotonde willen oprijden en zorgt voor een vlotter verkeer.


Vreselijke typo ff aangepast !
« Laatst bewerkt op: maandag 27 november 2006 - 07:52:24 door JC »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #28 Gepost op: zondag 26 november 2006 - 19:01:13 »

Offline snipper

  • Starter
  • *
  • Berichten: 40
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #29 Gepost op: zondag 26 november 2006 - 19:26:08 »
Tja, Jc, even fixen, maar toch eerst even goed lezen wat er staat voor je reactie geeft, ik schreef wel degelijk verlaten en niet oprijden, en voor de rest heb je het blijkbaar niet goed begrepen wat er staat, het was een weinig satirish bedoeld, maar zeker
niet verkeerd, citeren uit een boekje is helemaal niet moeilijk, dat kan iedere theoreticus, maar weten en nadenken, dat is blijkbaar iets anders !!!!