http://www.garagetv.be/video-galerij/carmeleon/Fifth_Gear_elektrische_Smart_ED_vs_Smart_Fortwo.aspx
Niet alle wagens van de flikken moeten 320/uur kunnen rijden of 8 boeven kunnen vervoeren, bijgevolg is die witte meer dan voldoende.
Uiteindelijk is het belangijkste dat je met een acceptabele tijd een voldoende grote afstand kan overbruggen.
Ofdat de auto 160 of 250 km/uur haalt is voor het gewone gebruik niet relevant*, ofdat een auto iets sneller of iets trager optrekt is op zich wel relevant maar het zal voor de totale reisduur op een lang traject weinig verschil maken.
De grootste problemen van de electrische auto zijn dat de aanschafprijs nu nog wat duur is (je bespaart wel weer veel op het verbruik!) de actieradius nu nog blijft steken op 350-400 km. en dat is helaas net te weinig voor 1 dag.
Indien dit, met een aanvaardbare topsnelheid, een aanvaardbare accelleratie en een normaal comfort vergroot kan worden met een factor 3-4 dan is de electrische auto een volwaardig alternatief aangezien je toch niet meer hoeft te kunnen rijden op 1 dag tijd.).
Dit geldt voor het extreme voorbeeld van de toerist die met de auto 1000 tot een paar duizend kilometer wil overbruggen voor zijn vakantie.
Voor het gewone woon-werk-verkeer volstaat het al om een actieradius van pak hem beet 600 kilometer te hebben indien iemand wel heel erg ver van zijn werk woont (wanneer je meer dan 6 uur per dag reist voor het woon-werk-verkeer dan is het wellicht verstandig om eens bij een psychiater langs te gaan
, wanneer je ver reist om een vriend/familielid te bezoeken dan is overnachten voor de meesten prettiger en logischer wanneer het zo ver is). Het bereik kan eventueel nog vergroot worden met zonnecellen die een veel hoger rendement hebben (hier zijn al concrete plannen voor), afhankelijk van hoe de belasting van het extra gewicht zich verhoudt tot de extra stroom die het levert.
Ik zou dan ook graag meer inzicht willen hebben op de ontwikkeling van die batterijtjes, zowel m.b.t. het verleden als m.b.t. de toekomst. Heeft iemand een interessante bron?
Ook zou ik graag willen weten hoeveel procent van de afgelegde kilometers voor het woon-werkverkeer dient.
*Begrijp me niet verkeerd, ook ik krijg een kick van een extreem snelle sport-auto.