Auteur Topic: Meer verkeersongevallen door winteruur  (gelezen 2010 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Meer verkeersongevallen door winteruur
« Gepost op: woensdag 22 oktober 2008 - 18:15:30 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
Re: Meer verkeersongevallen door winteruur
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 23 oktober 2008 - 02:00:18 »
Citaat
Finse onderzoekers gingen de slaapkwaliteit na bij gezonde personen in de weken voor en na de uurverandering. Ze stelden vast dat de overgang naar de wintertijd gemakkelijker was voor avondmensen dan voor ochtendmensen. Voor de overgang naar de zomertijd gold dan weer het omgekeerde.
Dat durfde ik ook nog wel te voorspellen zonder onderzoek. ;D
Zelf ben ik helaas een avondmens. Helaas, want de maatschappij is aangepast op ochtendmensen.

Het circadiaanse ritme van ons lichaam (de periodische schommiling van (o.a.?) onze hormoonspiegels)  bedraagt bij veel mensen meer dan 24 uur (rond de 25 uur) terwijl de dag slechts 24 uur bedraagt. Hierdoor kan het slaap/waar-ritme ontregeld raken.
Het schijnt dat voldoende daglicht (buiten de deur) kan helpen om de negatieve gevolgen hiervan (ontregeling van slaap/waak-ritme) te beperken of te voorkomen.
Wat betreft de avond-mensen en ochtend-mensen: dit verschiilt tevens met de leeftijd.
Tieners en studenten in nog sterkere mate zouden beter presteren tijdens de les wanneer het niet voor 10 uur 's ochtends zou beginnen terwijl dertigers weer liever wat vroeger beginnen (wellicht dat tieners en twintigers daarom op belachelijke tijdstippen al les of examen hebben :-\).
« Laatst bewerkt op: vrijdag 24 oktober 2008 - 18:55:39 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 24 oktober 2008 - 01:49:05 »
Ik ben een mens die zich het best voel als ik in overeenstemming met de natuur kan leven.

15° verschil in lengteligging komt overeen met 1 uur tijdsverschil.

Als het in Greenwich 00:00 u. is, is het dus eigenlijk in België, dat op ongeveer 4° Oosterlengte ligt, ongeveer 00:16 u. Maar in de winter is het dan in België 01:00 u. (GMT + 01:00), en in de zomer 02:00 (GMT + 02:00).

Waar in nu leef, in het Berchtesgadener Land, dat op ongeveer 12° Oosterlengte ligt, is de afwijking al veel geringer. Als het in Greenwich 00:00 u. is, is het hier ongeveer 00:48 u. In de winter is het hier dan 01:00 u (GMT + 01:00), in de zomer 02:00 u. (GMT + 02:00).

Ik heb al naar vele websites gesurft om een reden te vinden om de zomertijd in stand te houden. De gemeenschappelijke noemer is dat er geen energiebesparingen uit voortvloeien. Alleen de overheid lijkt belang te hebben bij de kosten die de omstelling van winter- naar zomertijd en omgekeerd impliceren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 24 oktober 2008 - 02:10:40 »
Zelf ben ik helaas een avondmens. Helaas, want de maatschappij is aangepast op ochtendmensen.

Hier moet ik je helaas voor de volle 100% bijtreden en daar heb ik ondertussen reeds 40 jaar last van.

Als internationaal chauffeur had ik, voor de overheid en controles de sector kapotmaakten, er echter wel voordeel bij.
De meeste van m'n collega's stonden halve dagen in de fille terwijl ik s'avonds en s'nachts zonder veel fille m'n kilometerkes kon bollen.
Weinig collega's konden mij volgen en terwijl zij gezellig in de ochtendfille stonden aan te schuiven lag ik lekker hout te zagen in m'n 2meterbak. ;)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 25 oktober 2008 - 00:05:15 »
Ik ben een mens die zich het best voel als ik in overeenstemming met de natuur kan leven.
Ik ook. Het zou me niet verbazen wanneer dit voor iedereen geldt. ;)

Citaat
Ik heb al naar vele websites gesurft om een reden te vinden om de zomertijd in stand te houden. De gemeenschappelijke noemer is dat er geen energiebesparingen uit voortvloeien. Alleen de overheid lijkt belang te hebben bij de kosten die de omstelling van winter- naar zomertijd en omgekeerd impliceren.
De zomertijd is inderdaad ingevoerd met als doel om energie te besparen en met dat argument wordt het ook nog steeds gehandhaafd of zelfs (terug) ingevoerd.
In hoeverre de zomertijd daadwerkelijk energie uitspaart vraag ik me ook af. Ik vrees dat dit weleens louter een politiek ideaal zou kunnen zijn zoals de politiek bijvoorbeeld ook hardnekkig allerlei nutsvoorzieningen heeft geprivatiseerd zonder dat de wetenschap het nut daarvan had aangetoond (sterker nog, de politici hebben soms zelfs spijt gekregen van die privatisering).
De gebruiken zijn bovendien nogal veranderd sinds de invoering van die zomertijd.

Heb je dit artikel al gelezen, Jozef? http://irc.nrc-cnrc.gc.ca/pubs/fulltext/nrcc49212/nrcc49212.pdf