Auteur Topic: Auto te water  (gelezen 5504 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Auto te water
« Gepost op: maandag 27 oktober 2008 - 11:31:51 »
Dit lag al een tijdje in mijn schuif (harde schijf). Het is een stukje tekst over wat te doen als je auto in het water terecht komt. In het weekend was dit weer in het nieuws, wat me deed herinneren om dit even op het forum te gooien. Ik heb gepoogd om een goed overzicht te geven van wat te doen als je auto in het water komt, of wat te doen als je een auto in het water ziet terecht komen. Hoewel ik zorgvuldig ben omgegaan met diverse bronnen en eigen kennis (ik ben hoger redder) claim ik niet dat alle wijsheid omtrent dit onderwerp in deze tekst zal staan.
Het mooie aan een forum is dat meerdere mensen de tekst kunnen bekritiseren, aanvullen, corrigeren, ... Ik zou zeggen, laat jullie gaan. Het is alleszins de bedoeling dat op grond van de opmerkingen in deze draad de tekst zal worden aangepast en later op een plaats op de website (in ontwikkeling) terecht komt.

Citaat
Auto te water

Het komt gelukkig zelden voor, maar velen vragen zich af wat te doen als hun wagen in het water beland. Ik heb het dan natuurlijk over het diepere water. Gelukkig zijn de meeste wateroppervlakten niet diep, ik denk dan voornamelijk aan vijvers, kleinere rivieren, beken, ... Een auto in het water wordt wel een probleem wanneer men in dieper water terecht komt, vanaf ongeveer 1 m diepte. De meeste kanalen en rivieren gebruikt door de scheepvaart kunnen dus een probleem stellen.

De klassieke benadering van het probleem was rustig te blijven zitten tot de wagen begon te zinken. Vervolgens moest men de aanwezige lucht zo goed mogelijk gebruiken. Wanneer de wagen net niet volledig was vol gelopen kon men een laatste teug lucht nemen en via de ramen naar buiten gaan. Vermits de auto nu volledig gevuld is, is het ook mogelijk om de deuren te openen. Als om één of andere reden de ramen niet open kunnen moest men met de voeten de achteruit uit stampen. Hierbij kan men de rugleuning van de voorste zetels als steun gebruiken.
Vergeet zo snel mogelijk deze methode, ondertussen weten we wel beter. Ook zijn de auto’s geëvolueerd sinds men dit advies gaf. Door hun veel betere isolatie en afdichting drijven ze veel langer, ruiten worden niet meer in rubbers gemonteerd maar geplakt waardoor het veel lastiger is om een ruit uit te stampen. Het heeft dus geen zin om enkele minuten te blijven zitten om daarna onder water er achter te komen dat het uitstampen van de ruit niet lukt omdat ze geplakt is.

Hier volgt mijn visie op het probleem. Deze visie is ontstaan door de beschikbare informatie op het internet door te nemen, wat ik geleerd heb tijdens mijn opleiding voor hoger redder en wat ik in een aantal televisieprogramma’s heb vernomen.

De basistechniek

Ik ga ervan uit dat de wagen niet te fel beschadigd is (door de klap in het water of door een ongeluk net voor het  te water gaan). De auto zal dus zeker enkele minuten blijven drijven. Het belangrijkste is kalm te blijven. Doe de gordel los, check eventueel de passagiers en praat ze door de procedure. De volgende stap is de ramen te openen, de elektrische ramen zullen zeer waarschijnlijk werken, het gebruik van het open dak is vanzelfsprekend ook mogelijk. Nu kan je uit de wagen klimmen en naar de kant zwemmen.

Samengevat:

-   blijf kalm
-   als chauffeur begeleid je indien nodig de passagiers
-   gordel los
-   raam open
-   klim uit de wagen
-   zwem naar de kant

Auto onder water

Wanneer de basistechniek niet werkt en de wagen volledig onder water is geraakt kunnen enkele andere technieken gebruikt worden. De wagen was bijvoorbeeld ‘lek’ door een ongeluk en hij zonk zeer snel. Een aantal elementen blijft gelden, blijf kalm en gordel los, zorg voor eventuele passagiers. Heel waarschijnlijk is er nog een luchtbel in de wagen aanwezig die je zo goed mogelijk moet gebruiken. Neem alleszins een laatste diepe teug lucht. Een geavanceerde techniek zou er in kunnen bestaan om even te hyperventileren vooraleer je tracht het voertuig te verlaten. Hierdoor kan je wat langer onder water blijven. Als je hiermee niet vertrouwd bent raad ik het niet aan.
Je kan proberen een deur te openen, als de wagen volledig is vol gelopen zou dit kunnen lukken. Werkt dit niet probeer dan een ruit stuk te krijgen. De techniek van een ruit uit de rubbers te stampen zal bij een moderne wagen niet werken, verspil je energie er dan ook niet aan. Het is natuurlijk handig om een hamertje mee te hebben om de ruiten in te slaan, zo’n exemplaar dat je wel eens in een bus ziet hangen. Heb je dat niet mee, dan voldoet de achterkant van de brandblusser prima. Deze heeft wat gewicht en heeft aan de onderkant een rand die zeker zal helpen.
Eens uit het voertuig zwem je naar de oppervlakte en daarna naar de kant. Het zou kunnen dat je onder water gedesoriënteerd bent, gebruik een duikerstrucje om de oppervlakte te vinden en volg je luchtbellen. Zelfs in de Belgische rivieren en kanalen heb je regelmatig nog een zicht onder water van ongeveer 1 m, gebruik dit en doe je ogen onder water open ! Misschien kan je dit even oefenen in een zwembad. Het zicht is niet scherp maar het helpt wel.

Varianten en tips

Vermits moderne wagens lang blijven drijven als ze niet beschadigd zijn kan je het volgende proberen, zeker interessant als er niet-zwemmers in het voertuig zitten. Wanneer je uit het voertuig bent geraakt en je begint te zwemmen kan je proberen het voertuig naar de kant te duwen. Dit lukt, zij het dan traag. Het water aan de kant is normaal gezien minder diep, door het typisch profiel van onze kanalen en bevaarbare rivieren kunnen enkele meters  duwen van het voertuig het verschil maken tussen een diepte van 3 m of meer en slechts 1,5 m. Als je dit van plan bent, haal dan in ieder geval alle passagiers uit de wagen en zet de niet-zwemmers op het dak. De anderen kunnen dan de auto naar de kant duwen.
Er wordt door een aantal bronnen aangeraden om de lichten van de wagen aan te steken wanneer je in het water beland. Het elektrische systeem van de wagen blijft immers nog een tijdje werken. Ik geef dit bewust niet mee als tip in de basistechniek, het is een extra element in het lijstje wat de procedure complex maakt. Het is echter niet onzinnig om dit te doen, waardoor ik deze tip hier wel wil meegeven. De lichten maken het mogelijk om het voertuig onder water makkelijker te lokaliseren. Bovendien zou het kunnen helpen bij desoriëntatie onder water. Eventueel kan de brandweer het voertuig makkelijker vinden. Ik denk echter eerder aan het ophalen van passagiers. Als zeer goede zwemmer zal ik zeker niet nalaten om terug naar het voertuig te duiken als ik aan de oppervlakte merk dat er passagiers zijn achtergebleven, niet in het minste omdat dit meestal je dierbaren zullen zijn (vrouw, kinderen, ...). In deze situaties kunnen de lichten helpen.

Hulp bij een auto te water

Stel je ziet een auto het water in gaan, wat kan je als toeschouwer doen ? Bel vanzelfsprekend de hulpdiensten op. Vermits men hiervoor meestal de gsm zal gebruiken, bel je het nummer 112 op, beschrijf het ongeluk, probeer de plaats zo exact mogelijk door te geven en indien mogelijk geef je het aantal mensen in het voertuig op. Blijf ter plaatse, je kan immers later de hulpdiensten naar de plaats brengen als deze die moeilijk blijken te vinden.
Ga zelf niet te water of je moet zeer goed weten waar je aan begint ! Vanop de rand kan je bovendien zeer veel hulp bieden. Je kan iemand helpen uit het water te klimmen. Heb je een touw bij dan kan dit ook gebruikt worden, zelfs een lange stok kan helpen om vermoeide zwemmers te ondersteunen.

Wat als je de held wil uithangen en toch te water gaat ? Ik raad dit zeker niet aan en om wel om volgende redenen. Het grootste gedeelte van het jaar is het water koud, zo koud dat je snel onderkoelt zult geraken. Het aan de kant brengen van een drenkeling vereist speciale technieken, de zg. vervoersgrepen. Een drenkeling is niet zelden in paniek en zal zijn redder krampachtig vastgrijpen, zelfs zo fel dat hij samen met zijn redder zal verdrinken. Je kan dit enkel vermijden door het correct toepassen van de bevrijdingsgrepen. Bovendien moet je ter plekke blijven om de hulpdiensten op te vangen. Ben je nog steeds overtuigd dat je dit aan kan dan zou ik het volgende doen.

Ik zou enkel in het water gaan wanneer ik zelf behoorlijke overlevingskansen heb. De water temperatuur moet dus hoog genoeg zijn, meestal betekent dit ergens tussen half april en einde september. Er blijft iemand aan de kant voor de hulpdiensten, ik ga nooit te water als ik alleen ben. Voor je in het water gaat is het aangewezen schoenen en kleding uit te doen, deze bemoeilijken het zwemmen enorm. Vervolgens kan je de drenkelingen helpen. Ik beschrijf bewust niet hoe deze drenkelingen kunnen geholpen worden. Als dit een vraagteken is voor de lezer, doe het dan niet ! Als je graag weet hoe je dit aanpakt kan ik je enkel aanraden een cursus te volgen zodat je vertrouwt bent met de technieken.

Conslusie

Dit is een scenario dat ik niemand toewens, helaas komen er elk jaar nog auto’s in het water terecht. Hier vallen elk jaar weer doden bij. Met enkele technieken ben ik ervan overtuigd dat het grootste gedeelte van de doden vermeden kunnen worden mits enkele zeer simpele technieken. Het belangrijkste in het hele verhaal is het kalm blijven en waarschijnlijk is dit voor velen net het moeilijkste. Zorg dat je zo snel mogelijk uit de wagen komt, je hoeft dus niet te wachten tot de wagen onder water is verdwenen.
Het spreekt vanzelf dat het kunnen zwemmen je overlevingskansen in een dergelijk scenario zeer verhogen. Je kan de technieken zelfs oefenen. Regelmatig worden oefensessies georganiseerd in zwembaden en zelfs in open water. Voor het opvangen van de drenkelingen aan de kant kan parate kennis van EHBO wonderen doen, een kennis die eigenlijk elke automobilist zou moeten bezitten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
Re: Auto te water
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 28 oktober 2008 - 01:34:50 »
Citaat
Stel je ziet een auto het water in gaan, wat kan je als toeschouwer doen ? Bel vanzelfsprekend de hulpdiensten op. Vermits men hiervoor meestal de gsm zal gebruiken, bel je het nummer 112 op, beschrijf het ongeluk, probeer de plaats zo exact mogelijk door te geven en indien mogelijk geef je het aantal mensen in het voertuig op.
Aanvulling:
- geen beltegoed voor nodig
- geen beveiligingscode voor nodig
112 kan gebeld worden voordat je de beveiligingscode hebt geactiveerd hetgeen belangrijk is wanneer je iemand anders zijn GSM gebruikt maar hetgeen ook belangirjk is voor je eigen GSM omdat het bellen sneller gaat en in zo'n situatie die paar seconden verschil kunnen maken.
Veel mensen hebben een telefoon met een beltegoed, het is dus belangrijk voor hen om te weten dat er geen beltegoed nodig is om 112 te kunnen bellen.

Citaat
een diepte van 3 m of meer en slechts 1,5 m. Als je dit van plan bent, haal dan in ieder geval alle passagiers uit de wagen en zet de niet-zwemmers op het dak.
Bij een diepte van 3 meter niet-zwemmers op het dak zetten? Dat lees ik namelijk wanneer ik de tekst letterlijk lees.
Ga je hier uit van de situatie waarbij boven het dak weinig water is maar de auto zelf wel vol is gelopen met water?

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 28 oktober 2008 - 01:51:54 »
Citaat
een diepte van 3 m of meer en slechts 1,5 m. Als je dit van plan bent, haal dan in ieder geval alle passagiers uit de wagen en zet de niet-zwemmers op het dak.
Bij een diepte van 3 meter niet-zwemmers op het dak zetten? Dat lees ik namelijk wanneer ik de tekst letterlijk lees.
Ga je hier uit van de situatie waarbij boven het dak weinig water is maar de auto zelf wel vol is gelopen met water?

Hiermee wordt bedoeld VOORdat de wagen gezonken is.

Wanneer die gezonken is op een diepte van 3 meter kan het ook nog helpen wanneer er geen stroming is. Een auto is ongeveer 1,50m en de persoon ongeveer 1,70m= 3,20m.
Kan net genoeg zijn om lucht te krijgen wanneer het wat meezit. ;)

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 28 oktober 2008 - 12:07:27 »
BBB schreef

Citaat
Aanvulling:

Een zeer goede tip want dat van de belwaarde wist ik maar van de beveiligingscode niet.
Weer iets om aan mijn lessen toe te voegen.
Kan je me aub bevestigen dat dit ook daadwerkelijk zo is ?

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 28 oktober 2008 - 12:15:43 »

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 28 oktober 2008 - 13:08:41 »

Is zo. Zoek maar eens een GSM met toetsenblokkering, en typ 112 in zonder deze uit te zetten. Lukt perfect.

Bij mijne lukt dit niet ? (Nokia 3310 met tempo kaart)

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 28 oktober 2008 - 13:35:22 »

Is zo. Zoek maar eens een GSM met toetsenblokkering, en typ 112 in zonder deze uit te zetten. Lukt perfect.

bij mij wel (nokia 3310)
je ziet pas de nummers 112 als je ze alle drie ingedrukt hebt

daarom ook nooit kleine kinderen met de gsm laten spelen
mijn kleinsten heeft zo eens 112 gebeld :(
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 28 oktober 2008 - 23:48:09 »
Nog even voor de volledigheid: Met 112 kom je bij de hulpdiensten uit. Als je de repressiediensten wil hebben, zul je in België nog altijd 101 moeten bellen...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 29 oktober 2008 - 00:41:30 »

Nokia 1310, mobistar tempo. Toets ik bij het startscherm, voordat ik de beveiligingscode heb ingetoetst, eender wat voor cijfer in behalve de 1 dan komt er een sterretje. Toets ik een 1 dan komt er een 1. Voor het 2de cijfer idem. Toets ik bij het 3de cijfer een 2 dan krijg ik een 2 te zien, bij eender welk ander cijfer een sterretje.
Uiteraard kan je het nummer bellen zogauw 112 er staat maar dat heb ik nog nooit verder uitgeprobeerd dan enkel het nummer te draaien zonder een beltoon af te wachten.
« Laatst bewerkt op: woensdag 29 oktober 2008 - 00:44:19 door BBB »

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 29 oktober 2008 - 11:34:41 »
bij mij wel (nokia 3310)
je ziet pas de nummers 112 als je ze alle drie ingedrukt hebt

daarom ook nooit kleine kinderen met de gsm laten spelen
mijn kleinsten heeft zo eens 112 gebeld :(

Dit klopt, nu gaat het bij mij ook natuurlijk  ;)

Daffodil31LE schreef

Citaat
Nog even voor de volledigheid: Met 112 kom je bij de hulpdiensten uit. Als je de repressiediensten wil hebben, zul je in België nog altijd 101 moeten bellen...

101 kan je dan weer niet met een geblokkeerd toetsenbord bellen  ::)
Zonder simkaart heb ik nog niets geprobeerd maar ik geloof jullie  ;)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 29 oktober 2008 - 18:03:00 »
Citaat van: Daffodil31LE
Met 112 kom je bij de hulpdiensten uit. Als je de repressiediensten wil hebben, zul je in België nog altijd 101 moeten bellen...

Dat klopt. 112 is een Europees noodoproepnummer, behalve in België. Daar belde ik eens naar 112 om de Politie te laten komen. Niets aan te doen: de man weigerde, ik moest 101 bellen.

Citaat van: benny stinkens
101 kan je dan weer niet met een geblokkeerd toetsenbord bellen

Inderdaad. Pech dus voor wie geen GSM heeft met toegang tot het toetsenbord en beltegoed.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 01 november 2008 - 03:16:53 »
Hier kan je lezen dat een goede voorbereiding zeker levens kan redden, al weet je natuurlijk niet ofdat een van de slachtoffers nog bij bewustzijn was direct nadat de auto te water ging: http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1245.new.html#new
Ik heb al eerder gepleit voor een verplichte cursus om hierin te oefenen en dit voorstel werd afgeschoten, bij deze probeer ik het nog maar eens.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 01 november 2008 - 03:18:29 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Auto in water niet noodzakelijk doodskist - Tips
« Reactie #12 Gepost op: maandag 14 september 2009 - 15:00:50 »

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 augustus 2011 - 00:14:07 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: maandag 14 september 2009 - 18:41:38 »
De theorie en oefening klinkt en lijkt allemaal heel mooi. Maar soms is de realiteit wel iets harder wanneer het voertuig omgekeerd te water komt. Men hangt dan ondersteboven in de veiligheidsgordel. Indien een voertuig dan op zijn dak in een gracht terecht komt vol met slip, in de zomer met ramen open, is de kans bijzonder klein om alsnog te kunnen ontsnappen. Hier tast men volledig in de modder, men is sowieso al in paniek, en door dit laatste vindt men nog moeilijker de weg om zich uit de gordel te verlossen.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 15 september 2009 - 21:43:57 »
BBB schreef

Citaat
Aanvulling:

Een zeer goede tip want dat van de belwaarde wist ik maar van de beveiligingscode niet.
Weer iets om aan mijn lessen toe te voegen.
Kan je me aub bevestigen dat dit ook daadwerkelijk zo is ?

Het is inderdaad zo in de meeste gevallen, maar helaas ook niet altijd, het hangt van de lokale situatie bij de operatoren af.
Meer informatie vind je op http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_telephone_number
Je leest hier bv. dat het zelfs ook kan zonder simkaart in het toestel.

De reden waarom ik weet dat het niet overal werkt, is omdat ik op het werk een klacht heb binnengekregen van een klant uit Noord-Nederland, waarbij een dame een toestel zonder simkaart wou gebruiken om een ongeval te rapporteren, en ze bij ons klacht kwam indienen, omdat het niet kon met haar toestel.

Daarom vind je ook deze quote op die pagina :

Citaat
However, some GSM networks will not accept emergency calls from phones without a SIM card, or even require a SIM card that has credit. For example, Latin American and UK GSM networks typically do not allow emergency calls without a SIM. Also, GSM phones sold in some countries like Singapore do not accept 112 as an emergency number if they have a SIM card inserted.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 september 2009 - 21:45:32 door os2lover »
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen