Auteur Topic: Veertig miljoen euro voor wegenwerken blijft onbenut  (gelezen 3914 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Veertig miljoen euro voor wegenwerken blijft onbenut
« Gepost op: maandag 06 oktober 2008 - 12:50:16 »
Uit De Standaard

Citaat
Veertig miljoen euro voor wegenwerken blijft onbenut 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Ik hoop dat dit niet gaat om onderhoudswerken. Het is namelijk zo dat het uitstellen van onderhoudswerken met één jaar de kosten exponentieel kan laten stijgen. Zeker in de winter gaan kleine putjes en scheuren in de wegbedekking fel verergeren.
Ik vrees hier echter wel degelijk voor. Een slimme en efficiënte aanpak van de onderhoudswerken aan wegen gebeurd in België nauwelijks. Nochtans zijn de werkwijzes hiervoor perfect bekend, ik hier vroeger nog aan meegewerkt.

« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 04:34:51 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Veertig miljoen euro voor wegenwerken blijft onbenut
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 07 oktober 2008 - 00:41:18 »
ik schreef het al elders ;)
Citaat
bedenk eens welke misbaksels ze nog zouden kunnen bedenken voor die 40 milj

misschien was hun fantasie op en wachten ze op een verlicht moment
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Veertig miljoen euro voor wegenwerken blijft onbenut
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 07 oktober 2008 - 01:27:42 »
Uit De Standaard

Citaat
Veertig miljoen euro voor wegenwerken blijft onbenut 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Ik hoop dat dit niet gaat om onderhoudswerken. Het is namelijk zo dat het uitstellen van onderhoudswerken met één jaar de kosten exponentieel kan laten stijgen. Zeker in de winter gaan kleine putjes en scheuren in de wegbedekking fel verergeren.
Ik vrees hier echter wel degelijk voor. Een slimme en efficiënte aanpak van de onderhoudswerken aan wegen gebeurt in België nauwelijks. Nochtans zijn de werkwijzes hiervoor perfect bekend, ik hier vroeger nog aan meegewerkt.
De hogeropgeleide Vlaming is in het algemeen goed opgeleid (al schijnt het niveau aan de universiteiten in Brussel veel lager te zijn, heb ik van veel mede-studenten gehoord), dus het zou me verbazen als de kennis hoe je een deftige weg aanlegt zou ontbreken.
Hoe komt het dan wel dat ze er zo'n zooitje van maken?
Politieke chaos doordat het onduidelijk is wie voor wat verantwoordelijk is?
Politieke chaos waardoor die bedrijven weg komen met corruptie (werk niet correct uitvoeren, een te hoge prijs rekenen...)?
Ik hoorde laatst nog van een Vlaming die geen affiniteit heeft met deze materie dat het ook haar al meermaals was opgevallen dat de wegen na de aanleg wel heel erg snel heel erg veel slijten. Blijkbaar is de aanleg dus in ieder geval al niet zoals die moet zijn.
Dit houdt in dat er eerder meer onderhoud nodig is en dat zoals jij al zei de kosten nog meer exponentiëel zouden stijgen aangezien dit onderhoud meestal niet op tijd gebeurt.
Ik vind het behoorlijk deprimerend dat we door dit alles met slechte wegen opgescheept zitten terwijl we met hetzelfde geld een eersteklas-infrastructuur zouden kunnen hebben. :'(
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 04:35:11 door jozef »

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Veertig miljoen euro voor wegenwerken blijft onbenut
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 07 oktober 2008 - 21:57:08 »
BBB schreef
Citaat
Hoe komt het dan wel dat ze er zo'n zooitje van maken?
Politieke chaos doordat het onduidelijk is wie voor wat verantwoordelijk is?
Politieke chaos waardoor die bedrijven weg komen met corruptie (werk niet correct uitvoeren, een te hoge prijs rekenen...)?

Ik denk eerder andersom:
Men laat verschillende aannemers een prijsofferte maken en de goedkoopste krijgt het werk toegewezen, met alle gevolgen van dien.
De regering blijft zodanig laag genoeg in het budget en als de mankementen boven komen zijn die problemen voor de volgende regering  :-\

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Veertig miljoen euro voor wegenwerken blijft onbenut
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 07 oktober 2008 - 23:25:16 »
BBB schreef
Citaat
Hoe komt het dan wel dat ze er zo'n zooitje van maken?
Politieke chaos doordat het onduidelijk is wie voor wat verantwoordelijk is?
Politieke chaos waardoor die bedrijven weg komen met corruptie (werk niet correct uitvoeren, een te hoge prijs rekenen...)?

Ik denk eerder andersom:
Men laat verschillende aannemers een prijsofferte maken en de goedkoopste krijgt het werk toegewezen, met alle gevolgen van dien.
De regering blijft zodanig laag genoeg in het budget en als de mankementen boven komen zijn die problemen voor de volgende regering  :-\
Het zou best wel eens kunnen. 1 maartje
Ook in Nederland laat de overheid bedrijven offertes opmaken maar in Nederland was het juist traditie dat bedrijven de prijs opdreven en de winst onder elkaar deelden. Alle bedrijven kwamen aan de beurt. (kartelvorming dus, zie bouwfraude-enquete). Deze bedrijven hadden dus ruim voldoende geld om hun werk goed te doen en deden dit dan ook. Waarom zou dit in België dan niet zijn gebeurd?

tegenwoordig wordt alles Europees aanbesteed, geheel volgens de Europese spelregels

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Veertig miljoen euro voor wegenwerken blijft onbenut
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 08 oktober 2008 - 01:49:26 »
Ook in Nederland laat de overheid bedrijven offertes opmaken maar in Nederland was het juist traditie dat bedrijven de prijs opdreven en de winst onder elkaar deelden. Alle bedrijven kwamen aan de beurt. (kartelvorming dus, zie bouwfraude-enquete). Deze bedrijven hadden dus ruim voldoende geld om hun werk goed te doen en deden dit dan ook. Waarom zou dit in België dan niet zijn gebeurd?

Hoe naïef kan je worden als chauvinist ? Of hoe een Nederlander de wantoestanden in zijn land nog weet goed te praten !

Als de bedrijven ruim hetgeld hebben zullen ze meer winst maken !

Wat ik merk met de wegenwerken in Nederland is dat ze belachelijk lang duren. Sinds 1997 rijd ik regelmatig naar Amsterdam, ik heb de A2 tussen Utrecht en Amsterdam nooit zonder werken geweten. Deze snelweg is zo'n beetje de Nederlandse E19 tussen Antwerpen en Brussel, zelfs dat krijgen ze hier in België niet verkocht !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Veertig miljoen euro voor wegenwerken blijft onbenut
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 08 oktober 2008 - 02:30:17 »
Het is gewoon een beetje een combinatie van alles.
Afspraken maken en zo prijzen hoog houden en nadien erbovenop nog eens zoveel mogelijk sjoemelen om de (zwarte) winsten hoog te houden.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Veertig miljoen euro voor wegenwerken blijft onbenut
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 08 oktober 2008 - 02:38:25 »
Wat ik merk met de wegenwerken in Nederland is dat ze belachelijk lang duren. Sinds 1997 rijd ik regelmatig naar Amsterdam, ik heb de A2 tussen Utrecht en Amsterdam nooit zonder werken geweten. Deze snelweg is zo'n beetje de Nederlandse E19 tussen Antwerpen en Brussel, zelfs dat krijgen ze hier in België niet verkocht !

Nochtans vind ik België en Duitsland ook wel erg ervaren in langdradige werken. Met zoveel mogelijk verkeershinder wel te verstaan.
Geef mij maar Frankrijk, daar wordt de hinder altijd tot het strikte minimum beperkt.
« Laatst bewerkt op: woensdag 08 oktober 2008 - 02:41:15 door bibi585 »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Veertig miljoen euro voor wegenwerken blijft onbenut
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 08 oktober 2008 - 09:40:07 »
Duitsland kan inderdaad ook een pest zijn. Een goed voorbeeld zijn de werken in de buurt van Eschweiler, deze zijn als ik het goed heb al een jaar of 8 bezig.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Veertig miljoen euro voor wegenwerken blijft onbenut
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 08 oktober 2008 - 14:06:43 »
Citaat
Hoe naïef kan je worden als chauvinist ? Of hoe een Nederlander de wantoestanden in zijn land nog weet goed te praten !

Als de bedrijven ruim hetgeld hebben zullen ze meer winst maken !
Ik heb hierboven toch juist gemeld dat de Nederlandse bedrijven forse winsten maakten middels kartelvorming? ???
Maakten omdat ik niet met 100% zekerheid kan vaststellen ofdat het nu nog steeds is aangezien er meer op hun vingers wordt gekeken en de overheid nu eerder een buitenlands bedrijf overweegt wanneer de Nederlandse bedrijven naar de goesting van de overheid teveel vragen.
Indien ik niet wil speculeren kan ik dus enkel vaststellen dat het bewezen is dat de bedrijven in het verleden de overheid hebben opgelicht en in het midden laten hoe het nu is (wat niet wil zeggen dat ik niet vermoed dat de Nederlandse bedrijven nog steeds aan kartelvorming doen en dat de afgestompte randjes weer langzaam maar zeker terug scherper zullen worden).

Wat ik merk met de wegenwerken in Nederland is dat ze belachelijk lang duren. Sinds 1997 rijd ik regelmatig naar Amsterdam, ik heb de A2 tussen Utrecht en Amsterdam nooit zonder werken geweten. Deze snelweg is zo'n beetje de Nederlandse E19 tussen Antwerpen en Brussel, zelfs dat krijgen ze hier in België niet verkocht !
Daar zal ik je niet in tegen spreken maar als de wegen er eenmaal liggen dan zijn het meestal wel goede wegen (meestal, ook in Nederland zijn er slechte wegen te vinden). Ik heb nergen zoveel en zo'n ernstige putten, scheuren en shuine randen gezien als in Leuven.
Dat fietspad in Roeselare daar schrok ik behoorlijk van: stroken beton van een metertje of 10 waarbij er centimeters verticaal verschil was tussen 2 opeenvolgende stroken. Ga daar maar eens met jouw koersfietstje met 35 km/uur overheen.

Volgens veel mensen is dat ZOAB ook een heel wat geschikter materiaal maar er zijn ook wat mensen die hier blijkbaar nog niet van overtuigd zijn. Misschien een interessant discussiepunt?

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Veertig miljoen euro voor wegenwerken blijft onbenut
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 08 oktober 2008 - 15:20:41 »
...Dat fietspad in Roeselare daar schrok ik behoorlijk van: ...

Ik niet, toen ik 21 jaar geleden om m'n CE rijbewijs ging bij een rijschool in Roeselare was dit reeds jaren zo. Reed toen met m'n brommerke via die fietspaden (tegen 60km/u  :-[) naar die rijschool toe.
Zo erg zelfs, die wegen, dat ik een bijna ongeval gehad heb met de vrachtwagen waarmee ik leerde rijden toen m'n overgestresseerde instructeur een ruk aan m'n stuur gaf.
Ik reed te dicht rechts bij de graskant zei die  ??? . Ik kan, bij smalle rijstroken, toch moeilijk op een tegenligger rijden he. Heb die instructeur daarna trouwens nooit meer teruggezien en de reden wilden ze me niet vertellen (kwas er zowiezo blij om).

Ze zijn daar trouwens reeds een paar jaar bezig de hele ringweg naar de knoppen aan het helpen met rotondes, versmallingen en dergelijke meer.
Daarvoor hebben ze dan weer wel geld, waarschijnlijk verzameld met de flitscamera's die er al jaren staan.
Ondertussen vinden ze toestanden zoals op de foto de gewoonste zaak van de wereld.
Je wordt in de remzone van de verkeerslichten zodanig dooreengeschud door de slechte staat van het wegdek dat je bij noodstop je voertuig onmogelijk onder controle kan houden. Wanneer je beslist door te rijden, ook bij oranje, zorgt de flitspaal zowiezo toch voor het gat in je portemonee.