Ik denk dat je je kennis van luchtvaart toch wat moet bijstellen.
1. We vliegen in Europa niet vooral met Amerikaanse straaljagers. We hebben zelfs een rijk verleden aan Europese gevechsvliegtuigen, deze waren dan van Duitse, Franse, Engelse makelijk of gemaakt door een Europees consortium. De Mirages zijn hier al aangehaald, waarvan België er ook een aantal heeft gehad. Frankrijk vliegt nog met een groot aantal types van de Mirage.
Een ander populair toestel en zeer vooruitstrevend voor zijn tijd was de Panavia Tornado. Dit toestel is in gebruik in Italië, Duitsland, Groot Brittanië en Saoudi Arabië.
Er is natuurlijk nog altijd de Harrier, deze is zelfs in gebruik bij de Amerikaanse strijdkrachten ! Momenteel is het een beetje voorbijgestreefd en de F35 moet hem in de VS gaan vervangen.
Verder heeft men ook nog een aantal Zweedse toestellen die ondertussen ook in andere landen vliegen (bv. Oostenrijk), nl. de Saab Vigen, Saab Grippen. Dit zijn zeer moderne toestellen, vooral gekenmerkt door het feit dat ze van heel korte banen kunnen opereren.
Nog een aantal types die ik me nu kan herinneren zijn: Jaguar, Alphajet en een aantal oudere Britse vliegtuigen zoals de Vampire, Hunter.
Een aparte categorie zijn de grote Britse bommenwerpers (V-reeks) zoals de Valiant, Vulcan en Victor
2. Het alternatief voor Boeing bestaat nu toch al wat langer (> 30 jaar). De Airbus types zijn altijd vooruitstrevend geweest. Denk maar aan de A320 die als eerste fly-by-wire invoerde, wat later werd toegepast op alle volgende types. Na de tweede wereldoorlog waren het trouwens vooral Europese vliegtuigen die de toon zetten. Het eerste lijnvliegtuig met jets was bv. van Britse makelijk. Vergeet zeker niet de prestatie van Concorde, ook een Europees product. Als Nederlander moet je Fokker toch kennen, de F27, de F50, de F70 en de F100 zijn de gekendste. Al deze vliegtuigen zijn in grote aantallen gemaakt en zijn nog steeds in bedrijf. De Britten maakten een zeer populair toestel nl. de BAE146 waar bv. Brussels-Airlines veel mee vliegt.
In de kleine luchtvaart zijn er nog meer voorbeelden van vooruitstrevende toestellen, waar de Amerikanen absoluut geen antwoord op hebben. De Amerikanen vliegen nog steeds met fel verouderde motoren (Lycomings en aanverwanten). In Europa hebben we bv. de Rotax. Deze wordt gebruikt door een aantal fabrikanten, de grootste zijn waarschijnlijk Diamond en Tecnam. De Europeanen hebben veel meer ervaring met diesel-motoren voor de kleine luchtvaart, wat in de toekomst zeer belangrijk zal worden.
Voor nieuwe concepten en technologische ontwikkelingen in de luchtvaart moet je in Europa zijn en niet in de VS. De VS zal alles later wel copiëren zoals ze altijd hebben gedaan.