Auteur Topic: LPG en CO2  (gelezen 4832 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
LPG en CO2
« Gepost op: donderdag 24 augustus 2006 - 15:16:13 »
Ik zal hier nog maar eens pogen een groot misverstand rond LPG uitroeien, nl. LPG veroorzaakt meer CO2, want je verbruikt meer l. Het verbruik kan inderdaad licht hoger liggen, meestal beperkt tot minder dan 10%. Maar als ik dan iemand van VAB op VTM hoor zeggen dat LPG daardoor meer CO2 uitstoot, dan komen de haren bij mij recht te staan.
LPG stoot aanzienlijk minder CO2 uit dan benzine !

Verduidelijking:

- lpg heeft een dichtheid van 0,54 kg/liter
- benzine heeft een dichtheid van ongeveer 0,75 kg/liter

Laat ons uitgaan van een mengsel van 50/50 propaan/butaan voor de lpg. Deze verhouding kan verschillen naargelang het seizoen en zal in de winter meer propaan bevatten, maar 50/50 is een goed gemiddelde dan bevat lpg 82,4% koolstof.
Benzine (euro 95) bevat ongeveer 86% koolstof.

vb.

Een auto rijdt 100 km op benzine en verbruikt hierbij 8 l, op LPG verbruikt diezelfde auto 10% meer nl. 8,8 l.
Dus wordt er op benzine 8 * 0.75 * 0,86 kg C verstookt of 5,16 kg.
Op LPG wordt er 8.8 * 0.54 * 0.824 kg C verstookt of 3.92 kg.
Naar CO2 omgerekend geeft dit voor de benzineversie 18.92 kg CO2 (189,2 g / km), voor lpg 14.37 kg CO2 (143,7 g / km).

Dit geeft een minder uitstoot van een kleine 25% !

Toch een niet te versmaden milieuvoordeel. Hierbij werd uitgegaan van 10% meerverbruik, wat in de meeste gevallen minder zal zijn en is de dichtheid van LPG eerder hoog gezet. De verhouding propaan/butaan is ook redelijk ongunstig voor LPG ingeschat. In de praktijk kan het schommelen tussen 40% propaan en 80% propaan. Hoe meer propaan in de brandstof hoe beter voor de CO2 uitstoot omdat dit gas procentueel minder koolstof bevat.

Als je dus nog eens een nietsnut onzin hoort uitkramen gooi hem dan deze redenering naar zijn hoofd en vraag hem een basiscursus stoechiometrie te lezen. Het is ongelooflijk dat iets dergelijks niet gechecked wordt voor het wordt uitgezonden, nadat dergelijke onwaarheden zijn gelanceerd zijn ze bijzonder moeilijk uit te roeien.


"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: LPG en CO2
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 24 augustus 2006 - 17:31:09 »
Op de website van De Tijd staat een artikel LPG als groene uitkomst.

Citaat

... als alle benzinemotoren op LPG zouden draaien, daalt de CO-pollutie met nog eens 30%.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eliomys

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 185
  • Geslacht: Man
Re: LPG en CO2
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 24 augustus 2006 - 21:14:13 »
Ook wat de prijs betreft zal het voordeel waarschijnlijk blijven volgens de  Ingenieurgesellschaft Auto und Verkehr:

http://www.all4engineers.com/index.php;sid=35209347944edf8170f30b763691720/site=a4e/lng=de/do=show/alloc=35/id=51

Citaat
Auch wenn der Gaspreis an den Ölpreis gekoppelt ist - aufgrund festgeschriebener Steuervorteile sind Erdgasfahrzeuge bis 2020 konkurrenzlos billig mit Kraftstoff zu versorgen. Hinzu kommen deutliche Vorteile bei CO2- und Schadstoffemissionen.


Echter, een zinnetje in dit interview heeft mij wél nieuwsgierig gemaakt:

Citaat
Hauptvorteil von CNG ist eine Absenkung der CO2-Emissionen um 20 bis 25 Prozent gegenüber dem Benzinbetrieb. LPG bietet hier hingegen nur geringe Vorteile.
Waarom zou dat zijn ?
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: LPG en CO2
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 24 augustus 2006 - 22:06:46 »
LPG is verder nog duidelijk beter op gebied van NOx, CO, roet en SOx. Op sommige punten dramatisch veel beter, bv. geen roetpartikels (groot voordeel t.o.v. diesel).

Als het 'octaangetal' van LPG gemeten wordt volgens de RON methode, komt men op ongeveer 110 uit. D.w.z. dat het veel klopvaster is dan standaard benzine. Hierdoor zou de compressieverhouding van de motor omhoog kunnen. Een hogere compressieverhouding levert eveneens een hoger rendement (o.a. daarom is diesel zuiniger dan benzine). Een kleine turbo-motor met hoge compressieverhouding die op LPG draait heeft volgens mij veel toekomst. Op benzine zou die motor additieven nodig hebben om de benzine op te krikken tot hogere octaangetallen, maar dat is ook niet onoverkomelijk. Bovendien bestaat er al benzine met een octaangetal boven de 100, de Avgas 100 LL van de sportvliegerij is hier een voorbeeld van.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: LPG en CO2
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 25 augustus 2006 - 01:54:20 »
LPG is verder nog duidelijk beter op gebied van NOx, CO, roet en SOx. Op sommige punten dramatisch veel beter, bv. geen roetpartikels (groot voordeel t.o.v. diesel).

Als het 'octaangetal' van LPG gemeten wordt volgens de RON methode, komt men op ongeveer 110 uit. D.w.z. dat het veel klopvaster is dan standaard benzine. Hierdoor zou de compressieverhouding van de motor omhoog kunnen. Een hogere compressieverhouding levert eveneens een hoger rendement (o.a. daarom is diesel zuiniger dan benzine). Een kleine turbo-motor met hoge compressieverhouding die op LPG draait heeft volgens mij veel toekomst. Op benzine zou die motor additieven nodig hebben om de benzine op te krikken tot hogere octaangetallen, maar dat is ook niet onoverkomelijk. Bovendien bestaat er al benzine met een octaangetal boven de 100, de Avgas 100 LL van de sportvliegerij is hier een voorbeeld van.
Als iedereen zou overgaan op LPG (vooral die dieselrijders   :-\) dan zouden mijn ramen en de auto's niet zo vuil worden na één regenbuitje. Het zou mooit zijn. Bij mij in het dorp waarin ik opgroeide bleef het allemaal vrij schoon. Toen ik in Leuven kwam schrok ik dan ook nogal van hoe vuil het was.

Ik denk dat JC gelijk heeft dat we zullen overstappen op aardgas, zeker nu de olievoorraad uitgeput raakt.
Probleem is wel dat we enkele decennia later hetzelfde probleem gaan krijgen met de aardgasvoorraden die op raken.
We moeten niet weer dezelfde fout maken en tegen die tijd een goed en duurzaam alternatief hebben.
Hoe dan ook, ik ben blij dat Nederland veel gas heeft in haar grond  8) ;D



Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: LPG en CO2
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 25 augustus 2006 - 02:11:03 »
Citaat van: BBB
Als iedereen zou overgaan op LPG (vooral die dieselrijders  :-\  ) dan zouden mijn ramen en de auto's niet zo vuil worden na één regenbuitje.

Wees gerust: dan zou LPG wel vlug heel wat duurder worden.

Zo is het toch ook met de Diesel vergaan. Toen ik kind was, kostte 1 liter diesel ongeveer 3 BEF (= 0,08 Euro) en 1 liter benzine ongeveer 8 BEF (= 0,20 Euro). Er bestonden toen maar weinige wagens met een dieselmotor, en ze geraakten niet vlot vooruit. Sinds een Diesel een aantrekkelijk alternatief geworden is, is het prijsverschil tussen benzine en diesel veel kleiner geworden (bovendien betaal je veel meer verkeersbelasting voor een diesel dan voor een benzine).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: LPG en CO2
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 25 augustus 2006 - 02:26:47 »
Omdat ik niet voor zo'n aanverwant iets een nieuw topic wil openen eventjes in dit topic. (wellicht titel veranderen in misverstanden over LPG?)
Bij de parking van een supermarkt in Leuven mogen auto's met een LPG-tank niet parkeren. Ongetwijfeld zal hun argument zijn dat er een hoger ontploffingsgevaar is. Als ik het goed begreep van JC is dit een fabeltje.

Ik heb dus 2 vragen:
1. Is het terecht dat auto's met een LPG-tank vaak gediscrimineerd worden in parkings.
2. Is het niet vreemd dat de overheid hier niet ingrjipt aangezien LPG veel minder vervuild dan benzine en (vooral!) diesel.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: LPG en CO2
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 25 augustus 2006 - 02:35:29 »
Het is ondertussen iets meer ingewikkeld. Bij bepaalde LPG installaties hoef je de gekende LPG stikker niet meer te voeren en mag je wel parkeren in die garages.

Het verbod op parkeren in een keldergarage heeft te maken met het feit dat LPG zwaarder is dan lucht en bij een lek dus zal accumuleren op de bodem van de garage. Bij een moderne garage is dat onmogelijk. Het is trouwens ook zo dat benzinedamp zwaarder is dan lucht. Een verbod op benzines in keldergarages lijkt gek, maar zou volgens dezelfde denkwijze mogelijk zijn. Vooral omdat de afdichting van benzinetanks belachelijk is in vergelijking met LPG.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: LPG en CO2
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 25 augustus 2006 - 14:10:14 »
Citaat van: BBB
Is het terecht dat auto's met een LPG-tank vaak gediscrimineerd worden in parkings?

Ik denk dat je dat in het kader van de historiek van de LPG-installaties moet zien.

Een LPG-tank mag slechts voor 80% gevuld worden; anders kan bij stijgende temperatuur de druk zo hoog oplopen, dat er gas afgeblazen wordt. In tegenstelling tot de huidige LPG-installaties, kon je bij de oudere de tank wél voor meer dan 80% vullen. Dat gebeurde ook, ofwel door de automobilist om minder vaak te moeten gaan tanken, ofwel door de pomphouder om meer te verkopen. De wagen reed dan van het tankstation naar de woning van de eigenaar, waar hij gestald werd in een warme garage waarin zich een stookketel van de centrale verwarming bevond. Zo hebben er zich een aantal ontploffingen voorgedaan, die wantrouwen gewekt hebben. Overigens associëren sommige mensen LPG ook met een gas zoals aardgas in de woningen, waarmee wel eens ongelukken gebeuren.

In werkelijkheid is een LPG-tank, zoals JC aangeeft, vele malen veiliger dan een benzinetank. Uitvoerige testen van het Nederlandse TNO hebben dat aangetoond. Een gevulde LPG-tank die in het vuur geworpen wordt, zal door de overdruk gas afblazen, waardoor er een steekvlam ontstaat, maar ze zal niet ontploffen. Zelfs bij zeer zware aanrijdingen met auto's bleef de LPG-tank intact.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."