Auteur Topic: Eén op vijf trucks op Vlaamse wegen te zwaar geladen  (gelezen 3662 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Eén op vijf trucks op Vlaamse wegen te zwaar geladen
« Gepost op: zondag 02 november 2008 - 10:48:22 »
Uit De Standaard

Citaat
Eén op vijf trucks op Vlaamse wegen te zwaar geladen

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 21:40:21 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline xantingo

• Gevorderde
Re: Eén op vijf trucks op Vlaamse wegen te zwaar geladen
« Reactie #1 Gepost op: zondag 02 november 2008 - 11:07:26 »
Nog maar eens: 1 op 5 van de vrachtwagens die gewogen werden.
Dat is op zich al een selectie die de politie maakt door de vrachtwagens zelf uit het verkeer te halen.

Bovendien is meestal het mtm van de vrachtwagen niet overschreden, maar wel de druk op 1 of meerdere assen.

Het is voor een vrachtwagenbestuurder niet altijd even eenvoudig om ervoor te zorgen dat de massa van het voertuig netjes evenredig verdeeld is over alle assen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: zondag 02 november 2008 - 22:20:12 »
Heeft men misschien ook cijfers over het land van inschrijving van die vrachtwagens?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 03 november 2008 - 00:26:17 »
Hja de (bijna)lege vrachtwagens wegen ze niet.
Moest ik ze van de weg halen dan kom ik aan cijfers boven de 90%.
xantingo waarschijnlijk ook.
Ik bedoel maar dat die cijfers in feite niks zeggen behalve dan bepaalde leken en heethoofden extra opzetten tegen "diene stoute camion".

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: maandag 03 november 2008 - 18:07:49 »

Het is voor een vrachtwagenbestuurder niet altijd even eenvoudig om ervoor te zorgen dat de massa van het voertuig netjes evenredig verdeeld is over alle assen.
Ik zie heel veel vrachtwagens geladen worden zonder dat de bestuurder erbij mag zijn.
bvb. Kuehne en Nagel, DHL, DSV, ....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline xantingo

• Gevorderde
« Reactie #5 Gepost op: maandag 03 november 2008 - 20:13:51 »
Onder andere... ook vrachtwagens die bij meerdere klanten moeten lossen komen al eens in de problemen wanneer de eerste klanten eruit zijn: het contragewicht van de lading achter op de oplegger is weg en daardoor kan je een te grote aslast op de achteras van de trekker bekomen.
Containers zijn er ook nogal gevoelig aan: de chauffeur weet niet altijd hoe het gewicht verdeeld is en de container kan meestal maar op één manier op de oplegger geplaatst worden; hij moet tenslotte ook nog gelost kunnen worden.
Opendoen om even te kijken kan ook niet, een container is verzegeld.

Vertrekken dan maar, op hoop van zegen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 03 november 2008 - 21:25:51 »
Onder andere... ook vrachtwagens die bij meerdere klanten moeten lossen komen al eens in de problemen wanneer de eerste klanten eruit zijn: het contragewicht van de lading achter op de oplegger is weg en daardoor kan je een te grote aslast op de achteras van de trekker bekomen.
Containers zijn er ook nogal gevoelig aan: de chauffeur weet niet altijd hoe het gewicht verdeeld is en de container kan meestal maar op één manier op de oplegger geplaatst worden; hij moet tenslotte ook nog gelost kunnen worden.
Opendoen om even te kijken kan ook niet, een container is verzegeld.

Vertrekken dan maar, op hoop van zegen...

Dan moet er in de oplegger maar een soort weegbrug ingebouwd worden... Lading niet in evenwicht of te zwaar ? De trekker (ver)trekt niet.

Geef de chauffeur een objectieve reden, zodat hij de druk om toch maar te vertrekken niet persoonlijk moet dragen en niet als 'dwarsligger' eindigt. Ik zou het zelf niet kunnen appreciëren om opgezadeld te worden met een bedenkelijke lading, waarbij ik een legaal en lichamelijk risico bij loop.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #7 Gepost op: maandag 03 november 2008 - 23:43:36 »
Dat klinkt als een mooi idee sceptisch maar is het uitvoerbaar?
Hoeveel kost zo'n weegbrug?

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 04 november 2008 - 00:26:42 »
Dat klinkt als een mooi idee sceptisch maar is het uitvoerbaar?
Hoeveel kost zo'n weegbrug?
Ik denk het wel. Je moet natuurlijk niet aan een echte weegbrug denken. Wat rekstrookjes (strain gauges) aan 5$/stuk aanbrengen en wat simpele electronica om ze uit te lezen is al voldoende. Pakweg 150 (1500 na de percentjes) euro voor een installatie met 8 meetpunten op de vier hoeken van twee 20' containers.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 05 november 2008 - 00:02:23 »
Allemaal goed en wel.... in theorie.
De praktijk echter.
Veel Engelsen hebben zo'n systeem zitten en toen ik een tijdlang magazijnier was waren het vaak Engelsen die bij ons geladen werden.
Je mag 2 keer raden wie de enige was, van de pakweg 50 magazijniers, die de vrachtwagens wilde lossen en herladen ook al zat de schift erop en had iemand anders hem verkeerd geladen.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #10 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 21:36:54 »
Ik denk het wel. Je moet natuurlijk niet aan een echte weegbrug denken. Wat rekstrookjes (strain gauges) aan 5$/stuk aanbrengen en wat simpele electronica om ze uit te lezen is al voldoende.

Die dingen werken niet te best of te betrouwbaar, en de windbelasting op 15 of 30 m2 kan aardig oplopen.
Eigenlijk heb ik al overal waar ik al automatische weegcellen ben tegengekomen, er problemen mee meegemaakt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder