Auteur Topic: Jonge fietsers kennen verkeersregels onvoldoende  (gelezen 3303 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Jonge fietsers kennen verkeersregels onvoldoende
« Gepost op: maandag 03 november 2008 - 10:16:40 »
Uit De Standaard

Citaat
Jonge fietsers kennen verkeersregels onvoldoende

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Het is des te meer schrijnend omdat het hier over zeer elementaire regels gaat, nl. de voorrangsregels. Als men deze niet beheerst kan men niet anders dan zichzelf in gevaar brengen.
Zelfs bij de volwassenen is er nog altijd 37% die denkt dat ze op een fietsoversteekplaats voorrang hebben ! Ik zie het dan ook elke dag dat ze me verwensingen naar het hoofd slingeren dat ik hen geen voorrang geef (op een plaats met traag verkeer, en nog altijd in staat om te stoppen indien nodig).
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 21:41:58 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
Re: Jonge fietsers kennen verkeersregels onvoldoende
« Reactie #1 Gepost op: maandag 03 november 2008 - 12:48:01 »
Citaat
Om de gebrekkige verkeerskennis bij jongeren te verbeteren, pleit VAB om de verkeerseductatie uit te breiden tot de zes jaren van het secundair onderwijs. Daarvoor is volgens de automobielclub ook meer educatief materiaal nodig.
Ze moeten het gewoon in 1 keer goed leren op de basisschool. Op het middelbaar is het al te laat en wanneer het in 1 keer goed gebeurt op de basisschool en de ministertjes van verkeer zich eens een paar jaar weten te beheersen dan is er geen herhaling nodig op het middelbaar.
Naar de middelbare school kom je om klaargestoomd te worden voor een vervolgstudie.
In Nederland leren ze het heus niet op de middelbare school, wel leren ze op de basisschool goed wat voor hen als fietser of voetganger van toepassing is en veranderen de verkeerswetten niet zo vaak.
Moest ik voor mijn kind de keuze hebben tussen een school waar ze extra les geven in een schoolvak of één waar een deel van de lestijd is opgeofferd aan de wegcode dan heb ik mijn keuze snel gemaakt, ik leer mijn kind zelf dan wel de wegcode en laat de school doen waar ze voor is opgericht.

Er bestaat al lang educatief materiaal maar blijkbaar heeft de overheid de website van Eugeen (e.a.) nog niet ontdekt. ???
« Laatst bewerkt op: maandag 03 november 2008 - 12:52:42 door BBB »

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: maandag 03 november 2008 - 15:28:33 »

Citaat
Uit De Standaard

Vooral de lage score bij de jongeren verontrust beide organisaties. 'Deze vaststelling is alarmerend temeer omdat deze jonge verkeersdeelnemers zeer kwetsbaar zijn door leeftijdsgebonden factoren (attitude) en een gebrek aan verkeerservaring.' Bij de volwassenen raden beide organisaties een opfrissing aan van de verkeersregels.
om dit te compenseren zullen ze de 'sterke' weggebruiker nog wat meer ontwieken en het probleem zal opgelost zijn
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 03 november 2008 - 18:14:56 »

Citaat
Uit De Standaard

Vooral de lage score bij de jongeren verontrust beide organisaties. 'Deze vaststelling is alarmerend temeer omdat deze jonge verkeersdeelnemers zeer kwetsbaar zijn door leeftijdsgebonden factoren (attitude) en een gebrek aan verkeerservaring.' Bij de volwassenen raden beide organisaties een opfrissing aan van de verkeersregels.
om dit te compenseren zullen ze de 'sterke' weggebruiker nog wat meer ontwieken en het probleem zal opgelost zijn
Probleem is vooral dat ze er al eindelijk achter zijn gekomen, wat half België al jaren wist...
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #4 Gepost op: maandag 03 november 2008 - 23:39:41 »

Citaat
Uit De Standaard

Probleem is vooral dat ze er al eindelijk achter zijn gekomen, wat half België al jaren wist...
In België is bij jongeren de kennis van de wegcode nog slechter dan bij de volwassenen maar 20 op 25, de score bij die volwassenen van wie de meesten waarschijnlijk al voor het theoretisch examen zijn geslaagd, is toch ook niet echt een score om vrolijk van te worden.

Ik constateer 2 problemen.
Het onderricht op de basisschool is te gebrekkig, indien deze lessen op de basisschool goed verzorgd zouden zijn dan zouden 11-17-jarigen juist beter moeten scoren dan de volwassenen.
Het theoretisch examen is te gemakkelijk.
Het is zeer eenvoudig om dit theoretische examen zwaarder te maken maar helaas laat het GOCA, de monopolist die hier verantwoordelijk voor is, dit na.
Je hoeft enkel veel meer half-open vragen te stellen (hetzelfde effect kan desnoods ook bereikt worden door 10 keuzeopties te geven i.pv. 3), een paar honderd vragen extra te stellen waarvan minstens 100 over de voorrangsregels en de tijd voor het bgeantwoorden van de vragen te reduceren en je zal met een zeer geringe kostenstijging veel beter kunnen toetsen.
Waarom doet het GOCA dit niet?

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 04 november 2008 - 12:00:45 »
de ouders hebben hierin ook een grote verantwoordelijkheid
ik ben met mijn kindjes op de baan altijd bezig over wat ze wel en niet mogen doen
ik weet, ze zijn nog klein (5 en 6), maar je kan niet vroeg genoeg beginnen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 07 november 2008 - 00:50:24 »
Citaat van: BBB
Het is zeer eenvoudig om dit theoretische examen zwaarder te maken maar helaas laat het GOCA, de monopolist die hier verantwoordelijk voor is, dit na.
Je hoeft enkel veel meer half-open vragen te stellen (hetzelfde effect kan desnoods ook bereikt worden door 10 keuzeopties te geven i.pv. 3), een paar honderd vragen extra te stellen waarvan minstens 100 over de voorrangsregels en de tijd voor het bgeantwoorden van de vragen te reduceren en je zal met een zeer geringe kostenstijging veel beter kunnen toetsen.
Waarom doet het GOCA dit niet?

Je schiet op de pianist.

De examens staan tot in detail beschreven in het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs. GOCA dient zich hieraan te houden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 07 november 2008 - 21:52:35 »
Fietsers en theorie-examen wegcode????????
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 07 november 2008 - 21:56:49 »

Vraag x: Heeft de autobestuurder op dit plaatje voorrang? Zo ja, waarom niet?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 07 november 2008 - 22:30:47 »
Die vraag heb ik mijzelf ook al gesteld naar aanleiding van het 'wegcode op school'-initiatief wat i.m.h.o. vooral een verspilling van kostbare middelen is. Hierboven richtte ik me op de volwassene die een rijbewijs heeft en vaak ook een gebrekkige kennis heeft van de wegcode.
Ik zou al blij zijn wanneer de kindjes rond hun 10de de wegcode voor de fietsers en voetgangers kennen.
Dat de wegcode die relevant is voor automobilisten voor een deel overeenkomt met de wegcode die relevant is voor fietsers en voetgangers is evident maar daarnaast is er een flinke dosis theorie die louter voor automobilsiten relevant of vereist is.

Citaat
Je schiet op de pianist.

De examens staan tot in detail beschreven in het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs. GOCA dient zich hieraan te houden.
Ik weet het. Wat houdt GOCA echter tegen om zelf eens de overheid aan te geven dat de examens beter kunnen?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 07 november 2008 - 22:33:09 door BBB »