Auteur Topic: roodlicht negatie door voetgangers  (gelezen 7760 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
roodlicht negatie door voetgangers
« Gepost op: dinsdag 04 november 2008 - 09:54:10 »
Kijk even op volgende link http://www.radio1.be/programmas/pepi/1265786/. Het gaat hier om het radioprogramma Peeters en Pichal. De vraag waar ze zich vandaag mee bezig houden is de roodlicht negatie bij voetgangers. Uit een steekproef die ze gisteren hebben gehouden blijkt dat 1/3 van de voetgangers door het rode licht loopt, wat toch onstellend veel is.
Je wordt niet goed van de uitvluchten die worden bedacht om dit goed te praten. Blijkbaar vinden voetgangers het heel normaal om door het rood te lopen. Ze kunnen het verkeers immers zeer goed inschatten (waarschijnlijk de exemplaren met radarogen nog het beste), zodat wanneer het kan ze vinden dat ze wel door het rood mogen lopen.
Iemand van de voetgangersbond heeft zijn zegje komen doen. Voor een gedeelte wist die man wel waar hij het over had. Hij pleitte ervoor om nooit door het rood te lopen en gaf hier een aantal goede redenen voor aan (verkeerde inschatting, auto niet gezien, ...). Verder vond hij wel dat roodlicht negatie door voetgangers slechts een kleine overtreding was. Dit moest hij later natuurlijk wel een beetje goedpraten. Hoe dan ook roodlicht negatie is een zware overtreding, met mogelijk zeer grote gevolgen en dient dan ook zeer zwaar gestraft te worden.

De conclusie is een beetje als volgt. Voetgangers kunnen perfect het verkeer inschatten en mogen de wegcode bewust overtreden, ze zijn daar immers wijs genoeg voor. De automobilisten die, in de meeste gevallen, hebben bewezen dat ze de wegcode kennen (via een examen) kunnen deze inschatting absoluut niet maken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rudi

• Expert
Re: roodlicht negatie door voetgangers
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 04 november 2008 - 10:33:54 »
Geachte JC,

U gaat wel kort door de bocht. U heeft een punt door te stellen dat het verkeersreglement door iedereen nageleefd moet worden. Maar .....

Op dit forum maken vele bestuurders hun beklag over de "onoordeelkundige" infrastructuur, en terecht. Als voetganger is dit niet anders. Bij regenweer zijn we immers niet beschut tijdens het veel te lange wachten aan een oversteek-licht. Weerom zou het draagvlak vergroot kunnen worden indien de responstijd op de drukknop verhoogd zou worden. Op vele plaatsen heb ik de indruk dat men juist door de knop in te drukken de wachttijd nog verlengt. En anderzijds staat men als bestuurder zeer dikwijls onnodig stil voor het verkeerslicht waar op dat ogenblik niemand oversteekt. Bij zebrastrepen heeft men voorrang (in theorie) en hoeft men niet lang te wachten...

Absurdistan gaat zelfs zover dat voetgangers die op de door een staking verkeerslam gelegde De Berlaimontlaan (Nationale Bank) door het rode voetgangerslicht stapten, door de Politie aangesproken werden.

Voetgangers worden ook op het verkeerde been gezet door de woekerende aanwezigheid van  zone's 30 waar oversteken overal mag......

Weerom... het feit dat zovelen een regel niet naleven is teken dat er iets schort aan de regels. Maar ja, daar zal de rode dictatuur niets aan verhelpen...

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 04 november 2008 - 10:52:06 »
Inderdaad op dit forum beklagen we ons over absurde regeltjes. De automobilist dient zich hier echter aan te houden, hoe absurd ze ook zijn, anders snijdt men je de spreekwoordelijke arm of been af.

Roodlicht negatie is een overtreding met mogelijk zeer grote gevolgen en dient dan ook zeer fel bestraft te worden, zeker voor de zwakke weggebruiker. Het feit dat hij zwak staat in het verkeer zou hem voorzichtiger moeten maken. De laatste tijd zie je echter het tegenovergestelde. De uitvlucht van het regenweer is een zwak excuus, er bestaan immers paraplu's of regenjassen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 04 november 2008 - 11:58:22 »
U gaat wel kort door de bocht. U heeft een punt door te stellen dat het verkeersreglement door iedereen nageleefd moet worden. Maar .....

Bij regenweer zijn we immers niet beschut tijdens het veel te lange wachten aan een oversteek-licht.

wanneer er een licht is voor de voetgangers heeft dat een goede reden
dus moet de voetganger ook wachten voor zijn eigen veiligheid
indien een auto u aanrijdt, zal je wellicht stellen dat hij te snel reed en je zo niet gezien heeft zeker?

Voetgangers worden ook op het verkeerde been gezet door de woekerende aanwezigheid van  zone's 30 waar oversteken overal mag......
in welke wegcode staat dat?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 04 november 2008 - 18:40:27 »

1é : Absurdistan gaat zelfs zover dat voetgangers die op de door een staking verkeerslam gelegde De Berlaimontlaan (Nationale Bank) door het rode voetgangerslicht stapten, door de Politie aangesproken werden.

2é : Weerom... het feit dat zovelen een regel niet naleven is teken dat er iets schort aan de regels. Maar ja, daar zal de rode dictatuur niets aan verhelpen...

1é : En bij een staking waar de afrit van de snelweg afgezet is worden automobilisten die zich voor hun eigen veiligheid op de pechstrook hebben gezet niet aangesproken maar krijgen direct een PV.
2é : Zoals bij de bussen eerst massaal allemaal 10/uur te snel rijden om het dan in een wetswijziging goed te praten.
Natuurlijk willen de meeste automobilisten 160/uur rijden, achteraf roepen we toch gewoon dat er iets schort aan de regels.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 04 november 2008 - 21:58:59 »
Aanvulling,
Aan Sniper : de ouderraad van de school waar mijn kids school lopen heeft om zebrastrepen voor de schoolpoort verzocht. Ik meen verstaan te hebben dat zij dit verzoek aan het gemeentebestuur hebben gericht. Het antwoord (advies) van de lokale politie hierop was negatief, gemotiveerd door het feit dat de school in een schoolomgeving zone 30 ligt en voetgangers daar zowiezo voorrang genieten. Dixit de ouderraad. Ik heb dat echter niet op papier staan en mogelijks is er verwarring met woonerven? Feit is dat er geen strepen komen!  Attent van u om mij te vragen uit welk reglement ik dat haal. Mea culpa, ik ben nog van die naïeve soort..... en ben goedgelovig met deze informatie verder gegaan. Ik zal straks via de zoekmachine mijn kennis zone 30 opfrissen.

Aan de anderen wens ik niet de indruk te geven dat ik roodnegatie van voetgangers goed wens te praten.  Tegen de regen zijn er inderdaad paraplu's. Maar er zijn zovele absurde situaties in verkeersluwe momenten (weekends....)dat ik de zondaars wel kan begrijpen.  Voorts speelt mijn voetgagerservaring zich hoofdzakelijk af binnen zones 30 en 50. En neen, ik ben niet kleurenblind. Gegroet.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 04 november 2008 - 22:19:06 »
Maar er zijn zovele absurde situaties in verkeersluwe momenten (weekends....)dat ik de zondaars wel kan begrijpen. Voorts speelt mijn voetgagerservaring zich hoofdzakelijk af binnen zones 30 en 50.

En als in zulke "zovele absurde situaties" (voor ander verkeer) bestuurders dat ook doen?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 04 november 2008 - 22:24:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 05 november 2008 - 01:08:10 »
Aanvulling,
Aan Sniper : de ouderraad van de school waar mijn kids school lopen heeft om zebrastrepen voor de schoolpoort verzocht. Ik meen verstaan te hebben dat zij dit verzoek aan het gemeentebestuur hebben gericht. Het antwoord (advies) van de lokale politie hierop was negatief, gemotiveerd door het feit dat de school in een schoolomgeving zone 30 ligt en voetgangers daar zowiezo voorrang genieten. Dixit de ouderraad. Ik heb dat echter niet op papier staan en mogelijks is er verwarring met woonerven? Feit is dat er geen strepen komen!  Attent van u om mij te vragen uit welk reglement ik dat haal. Mea culpa, ik ben nog van die naïeve soort..... en ben goedgelovig met deze informatie verder gegaan. Ik zal straks via de zoekmachine mijn kennis zone 30 opfrissen.
vertel eens aan de politie  dat dit zo zou zijn mocht het idd een woonerf zijn
in een zone 30 daarentegen is dit niet zo
kleine raadgeving, als je ergens een reglement wil aanhalen, lees het dan eerst eens

Maar er zijn zovele absurde situaties in verkeersluwe momenten (weekends....)dat ik de zondaars wel kan begrijpen. 
dat geld ook voor motorvoertuigen die aan een verkeerslicht komen als er anders geen verkeer op de baan is
same difference
rood is rood
voor de auto's hebben ze gelukkig al de roodlichtcamera uitgevonden
ik hoop dat ze snel iets voor de andere weggebruikers ontwikkelen, want zoals het nu is, is het gevaarlijk
dagelijks worden er onschuldige slachtoffers gemaakt onder de automobilisten die door groen rijden en een door rood overstekende voetganger opscheppen ;)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 05 november 2008 - 09:00:09 »
Zoals er allicht groen overstekende voetgangers opgeschept worden door roodrijders.....

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 05 november 2008 - 09:31:57 »
Dat zijn er alleszins minder dan 1/3, die roodrijders. Op de meeste plaatsen staan er ondertussen roodlicht camera's. Maar zelfs op kruispunten waar die niet staan wacht het overgrote gedeelte van de chauffeurs braaf op groen licht, zelfs 's nachts om 3:00 als er geen verkeer is.

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 05 november 2008 - 15:24:31 »
Beste verkeersvrienden,

Heb ik ergens geschreven dat voetgangers het rode voetgangerslicht straffeloos mogen negeren? Neen. Rood is rood, voor mij te voet, op mijn fiets op mijn motor en met mijn wagen.

Deze draad begon met de melding dat een steekproef uitwees dat 1/3 van de voetgangers zich van dat rood niets aantrekt. Ik herken dit(spijtig genoeg) in mijn stedelijke omgeving zonder dat ik hierbij heb aangegeven dat ikzelf een roodstapper zou zijn. Wat, wees gerust, niet het geval is.   Als ik stel dat ik "de zondaars kan begrijpen" spreek ik nog altijd wel van "zondaars".Ik heb zicht op het verkeersplein voor het Centraal Station in Brussel en vele haastige pendelaars lijken wel kleurenblind. Maar nogmaals, het MAG NIET!

Gelet op dit grote aantal (1/3) is er opvoedkundig nog veel werk,(materie voor een volgende veiligheidscampagne???) maar ook op het vlak van de infrastructuur mag men niet stilzitten (responstijden op drukknoppen verbeteren) alsook meer sensoren om auto's niet onnodig om 03.00 uur voor rood een lange cyclus op te houden. 

Zoals dikwijls moet het een zaak van en'nen zijn.

Offline xantingo

• Gevorderde
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 05 november 2008 - 20:50:36 »
Bij regenweer zijn we immers niet beschut tijdens het veel te lange wachten aan een oversteek-licht.
Als motorrijder ben ik ook niet beschut tegen de regen tijdens het onnodig wachten voor een rood licht. Ik zal dan in de toekomst ook maar verderrijden?

Bij zebrastrepen heeft men voorrang (in theorie) en hoeft men niet lang te wachten...
Enkel waar het verkeer niet geregeld wordt door onder andere... verkeerslichten.
40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.

Het enige wat de wegcode zegt over een zone 30 is:
Artikel 22quater: Zones met een snelheidsbeperking van 30 km/u:
Binnen de zones afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b is de snelheid beperkt tot 30 km per uur.

Over vrij oversteken wordt hiet niet gesproken.
Gelukkig gaan jouw kindjes naar een school waar ze de wegcode vrij interpreteren en ze leren over te steken waar en wanneer ze zin hebben. De boze auto's zullen wel stoppen...
Misschien een tip voor de volgende ouderavond  ;)
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 06 november 2008 - 00:05:12 »
Beste Xantingo,
Bedankt voor je verwijzingen naar de artikelen uit de wet. De school van mijn kids is zeer begaan met verkeersveiligheid. Vandaar hun verzoek om o.a. zebrastrepen. Dit verzoek is echter door een negatief advies van de Politie niet weerhouden, en er zijn dan ook geen zebrastrepen gekomen. Daarin moet je me verkeerd begrepen hebben. De school is tevens niet van plan om hiermee genoegen te nemen. Ik probeer de officiële stukken in dit dossier te bemachtigen en kom hiermee dan terug.

In de Metro krant van vandaag staat eveneens het relaas over de steekproef van Peeters en Pichal, maar bovendien ook dat op rustige kruispunten het aantal overtredingen opliep tot 70%. En bij dit hoge aantal vrees ik dat beboeten alleen de kwaal niet zal genezen.

In de franstalige editie van Metro staat evenwel nog een aanvullende zin waarbij de voetgangersbeweging tevens pleit voor de invoering van aftelschermen waarbij de voetganger informatie over de wachttijd kan krijgen.

Mijn bijdragen hebben niet de bedoeling om roodstappen goed te praten, maar het feit dat het op zulke grote schaal gebeurt duidt op een verkeerde mentaliteit. En mijn vraag is hoe deze positief kan omgebogen worden????

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 06 november 2008 - 01:21:24 »
Die aftelschermen vind ik een goed idee, niet enkel voor te voetgangers trouwens. In China zie ik ze op alle kruispunten. Naast de lichten is een numerieke display aangebracht die het aantal seconden van de fase weergeeft, de kleur van de display veranderd ook van groen, naar oranje, naar rood.
Nu is het wel zo dat daar nog minder mensen zich storen aan deze lichten. Men gaat over wanneer men wenst behalve wanneer er politie aanwezig is, en dan nog !

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 06 november 2008 - 02:03:45 »
Ik ken in mijn buurt verschillende kruispunten waar de lichten zeer slecht staan afgesteld.
Zo ken ik 1 oversteek aan een kruispunt waar de lichten vaak pas meer dan 60 seconden nadat er al geen auto meer aankomt veranderen (rood ---> groen voor mijn richting, groen ---> rood voor de richting waar al meer dan 60 seconden niemand meer uit kwam).
Ik zie dit als een belangrijke oorzaak van het door rood oversteken. Veel mensen vinden het niet erg om te wachten maar hebben er een hekel aan om steeds voor niets te wachten.
De verkeerslichten moeten intelligenter afgesteld worden. Analyseer eens wat vaker de drukteverhoudingen tussen de verschillende straten aan een kruispunt op verschillende tijdstippen op verschillende dagen en pas de cycli daar op aan, er van uitgaande dat dit technisch mogelijk is.
Gebruik meer lussen die beter gelocaliseerd zijn zodat er volautomatisch geregistreerd kan worden hoe de drukte verandert en dat de computer(s) wellicht zelf de cycli kunnen aanpassen.
De groene golf is al aangesneden, ook daar kan meer werk van gemaakt worden voor zowel motorvoertuigbestuurders als voetgangers en fietsers.
Sommige verkeerslichten kunnen beter verdwijnen, ik kan er 1 in mijn buurt opnoemen voor wie interesse heeft.
Ik denk dat hier nog wel veel winst mee valt te behalen.
Zo kan je de motivatie om door rood over te steken doen verminderen.