Een mogelijkheid om het wachten bij de rode lichten te ontlopen is het oversteken op en plek waar geen verkeerslichten zijn, eventueel zelfs geen zebrapad. Dit werd ook een aantal keren geopperd op het forum van Radio1. Je moet dan wel ver genoeg van het zebrapad met de rode lichten oversteken. Het is niet de veiligste oplossing maar het kan wel. Ik moet bekennen dat ik die techniek gebruikte toen ik nog in Brussel centrum werkte en van het centraal station naar het Bloemenplein moest wandelen. Ik had mijn route zo uitgestippeld dat ik nergens verkeerslichten tegenkwam. Vermits het verkeer 's morgens en 's avonds quasi stilstaat in Brussel was het nog niet zo'n probleem.
Eigenlijk is deze situatie ook niet ideaal en zeker niet veilig. Voor een voetganger die zich bewust is van waar hij mee bezig is kan het nog. De slaapkop, de gsmmer, de sms-er, de dromer, ... is dit zeker geen goede oplossing. Er bestaat een oplossing door hekjes naast grotere wegen aan te brengen zodat voetgangers enkel nog aan de zebrapaden kunnen oversteken. Dit is iets wat in de meeste Chinese steden ook wordt gebruikt. Dit zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden aan de Anspachlaan in Brussel.