Auteur Topic: roodlicht negatie door voetgangers  (gelezen 8962 keer)

Offline xantingo

• Gevorderde
Re: roodlicht negatie door voetgangers
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 06 november 2008 - 07:45:57 »
Die aftelschermen vind ik een goed idee, niet enkel voor te voetgangers trouwens. In China zie ik ze op alle kruispunten. (...)
Nu is het wel zo dat daar nog minder mensen zich storen aan deze lichten.
Blijkbaar doen de aftelschermen dus niet veel ter zake... een nutteloze investering dus.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 06 november 2008 - 08:38:24 »
In de franstalige editie van Metro staat evenwel nog een aanvullende zin waarbij de voetgangersbeweging tevens pleit voor de invoering van aftelschermen waarbij de voetganger informatie over de wachttijd kan krijgen.
wat is het nut hiervan, en wat het gevaar

nut
geen

gevaar
eerst zal men wachten tot de teller op 0 staat om over te steken
dan zal men zien dat bij 2 het al rood is voor de auto's en beginnen oversteken
dan zal men zien dat bij 5 het al oranje is voor de auto's en beginnen oversteken, want de auto's moeten toch stoppen voor oranje

je kan dan evengoed tellers zetten voor de auto's ook, maar dan riskeer je dat de auto's vertrekken bij 0 en dat er nog voetgangers op de baan zijn die nog overstaken toen het al rood was
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 06 november 2008 - 11:26:36 »
Die aftelschermen vind ik een goed idee, niet enkel voor te voetgangers trouwens. In China zie ik ze op alle kruispunten. (...)
Nu is het wel zo dat daar nog minder mensen zich storen aan deze lichten.
Blijkbaar doen de aftelschermen dus niet veel ter zake... een nutteloze investering dus.

Het zou hier kunnen werken. In China heeft men nu éénmaal de mentaliteit om alle verkeersregels te negeren, nog een graad erger dan hier.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 06 november 2008 - 11:33:56 »
Een mogelijkheid om het wachten bij de rode lichten te ontlopen is het oversteken op en plek waar geen verkeerslichten zijn, eventueel zelfs geen zebrapad. Dit werd ook een aantal keren geopperd op het forum van Radio1. Je moet dan wel ver genoeg van het zebrapad met de rode lichten oversteken. Het is niet de veiligste oplossing maar het kan wel. Ik moet bekennen dat ik die techniek gebruikte toen ik nog in Brussel centrum werkte en van het centraal station naar het Bloemenplein moest wandelen. Ik had mijn route zo uitgestippeld dat ik nergens verkeerslichten tegenkwam. Vermits het verkeer 's morgens en 's avonds quasi stilstaat in Brussel was het nog niet zo'n probleem.
Eigenlijk is deze situatie ook niet ideaal en zeker niet veilig. Voor een voetganger die zich bewust is van waar hij mee bezig is kan het nog. De slaapkop, de gsmmer, de sms-er, de dromer, ... is dit zeker geen goede oplossing. Er bestaat een oplossing door hekjes naast grotere wegen aan te brengen zodat voetgangers enkel nog aan de zebrapaden kunnen oversteken. Dit is iets wat in de meeste Chinese steden ook wordt gebruikt. Dit zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden aan de Anspachlaan in Brussel.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 06 november 2008 - 13:48:02 »
JC,BBB,

We zitten op dezelfde lijn! Dank u. Zeer terecht merkt u op dat voetgangers een (onveilig) alternatief hebben door een aantal meter verder over te steken. Maar Sniper heeft toch ook gelijk om kordaat te wijzen op de regels. En.... rood blijft rood.

Wij voelen dikwijls aan dat er iets schort aan de regelgeving. Dus moeten wij eventueel samen druk oefenen op het beleid om de regels aan te passen zodat die wel een voldoende maatschappelijk draagvlak genieten. Als dit forum en andere hiertoe kunnen bijdragen is dat mooi meegenomen.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 06 november 2008 - 23:09:20 »
Misschien gewoon de lichten afschafen zoals hier in Rusland http://www.dumpert.nl/mediabase/128791/e9b92009/oversteken_altijd_op_het_zebrapad.html  ???
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 06 november 2008 - 23:24:42 »
Indrukwekkend, die mannen hebben wel durf!

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 06 november 2008 - 23:38:43 »
alles redelijk normaal
behalve als die gasten met hun fiets overstaken
die keken blijkbaar nooit of er een auto aankwam

aan de hand van die beelden zouden ze in belgie verantwoordelijk kunnen gesteld worden in geval van een ongeval
ge moet nl nog steeds voorrang krijgen, en niet blindelings oversteken
better a bad day at sea

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 07 november 2008 - 01:17:30 »
Citaat van: Rudi
Heb ik ergens geschreven dat voetgangers het rode voetgangerslicht straffeloos mogen negeren?

Wel, je schreef:

Citaat van: Rudi
Voetgangers worden ook op het verkeerde been gezet door de woekerende aanwezigheid van  zone's 30 waar oversteken overal mag......

"Overal" houdt ook in bij een rood verkeerslicht. En "mag" houdt in dat iets toegelaten, en dus niet strafbaar is.  ;)

Waar het in de praktijk op neerkomt, is dat de meeste voetgangers, in een zone 30 meer nog dan elders, ervan overtuigd zijn dat ze er in alle omstandigheden onvoorwaardelijk voorrang moeten krijgen van alle andere weggebruikers. En de meeste van die andere weggebruikers zijn er ook toe geneigd daarmee rekening te houden. Want heb je in een zone 30 een voetganger aangereden, probeer de rechter er dan maar eens van te overtuigen dat je dat niet kunnen vermijden had.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 07 november 2008 - 01:48:06 »
Citaat
Het antwoord (advies) van de lokale politie hierop was negatief, gemotiveerd door het feit dat de school in een schoolomgeving zone 30 ligt en voetgangers daar zowiezo voorrang genieten.

Een dermate dwaas antwoord van de lokale Politie is heel gewoon.

Eugeen, beheerder van het forum van de v.z.w. Gratis Rijbewijs Online Forum, heeft een aantal keren een verkeersvraag gesteld aan verschillende politeizones, en de antwoorden op zijn forum gepubliceerd. Telkens kreeg hij vrijwel bij elke zone een verschillend antwoord, en zelden was het juiste erbij.

Citaat van: BBB
Ik ken in mijn buurt verschillende kruispunten waar de lichten zeer slecht staan afgesteld.
Zo ken ik 1 oversteek aan een kruispunt waar de lichten vaak pas meer dan 60 seconden nadat er al geen auto meer aankomt veranderen (rood ---> groen voor mijn richting, groen ---> rood voor de richting waar al meer dan 60 seconden niemand meer uit kwam).
Ik zie dit als een belangrijke oorzaak van het door rood oversteken. Veel mensen vinden het niet erg om te wachten maar hebben er een hekel aan om steeds voor niets te wachten.

Zo kennen we niet alleen onze vriend BBB, maar helaas zeer vele weggebruikers: verkeersregels houden geen verplichting in, iedereen mag zelf oordelen wanneer hij ze wel en niet naleeft.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 07 november 2008 - 09:46:17 »
Jozef, dank u voor uw bemerking. Ik heb inderdaad de woorden "overal" en "mag" gebruikt en dan is uw semantische analyse inderdaad zeer juist.
Maar aan de smiley die er op volgde weet ik ook dat je de teneur van mijn uitspraak zeer goed begreep. Je hebt in je reactie overduidelijk gesteld dat de perceptie van wat mag en niet mag binnen een zone 30 zeer verwarrend is en het heel erg is dat de autoriteiten er verschillende inzichten blijken over te hebben.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 07 november 2008 - 10:37:52 »
Je hebt in je reactie overduidelijk gesteld dat de perceptie van wat mag en niet mag binnen een zone 30 zeer verwarrend is en het heel erg is dat de autoriteiten er verschillende inzichten blijken over te hebben.
het is idd tijd dat iedereen die betrokken is bij de verkeerswet (wetgever en weggebruiker) eens goed gaan lezen wat er in die wet staat en hem dan ook gaan volgen
persoonlijke opvattingen en interpretaties kunnen echt niet en zouden echt niet mogelijk mogen zijn
better a bad day at sea

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 07 november 2008 - 21:08:26 »
Jozef, dank u voor uw bemerking. Ik heb inderdaad de woorden "overal" en "mag" gebruikt en dan is uw semantische analyse inderdaad zeer juist.
Maar aan de smiley die er op volgde weet ik ook dat je de teneur van mijn uitspraak zeer goed begreep. Je hebt in je reactie overduidelijk gesteld dat de perceptie van wat mag en niet mag binnen een zone 30 zeer verwarrend is en het heel erg is dat de autoriteiten er verschillende inzichten blijken over te hebben.

Ik ben het voor 100% eens met de volledige inhoud van jouw posting, Rudi.   ;)