Is Obese eigenlijk in dat rijtje te plakken?
Na 5 weken niet meer gerookt te hebben is er bij mij nu toch 3kg bij.
Maar ik voel me wel beter.
Proficiat, volhouden!
Die 3 kg. extra is normaal wanneer je stopt met roken, maar dat zal jij als roker wel al weten.
Roken onderdrukt de eetlust (mechanisme is wetenschappelijk aangetoond) en zogauw je stopt met roken dan stijgt je eetlust dus lichtjes.
Die 3 kg. extra komen zeer waarschijnlijk doordat je iets meer bent gaan eten maar dit gewicht zal stabiliseren. Normaal zal je niet meer dan zo'n 6 kg. aankomen.
Zolang je een normaal gewicht had op het moment dat je stopte met roken is die paar kg. extra geen enkel probleem.
Je kan bovendien beter een iets te hoog vetpercentage hebben dan dat je rookt. Die BMI-grens is wat artificieel, het is gebaseerd op grafieken waarin ziekte en sterfte zijn uitgezet (Y-as) tegen de BMI (X-as). Bij een BMI van 25-30 zie je dat de helling lichtjes stijgt, boven de 30 stijgt de helling sterk, boven de 40 stijgt de helling zeer sterk. Bedenk hierbij dat dit ook gebaseerd is op mensen die een gemiddelde lichaamsbouw hebben. Grotere mensen mogen waarschijnlijk iets zwaarder wegen, mensen die zeer gespierd zijn mogen zwaarder wegen (Arnold Schwarzenegger had een BMI van ver boven de 30 toen hij wereldkampioen bodybuilding werd) en mensen die wat breder gebouwd zijn mogen iets zwaarder wegen (zelf heb ik bijvoorbeeld zeer brede schouders).
Het komt er dus eigenlijk op neer dat iemand die een normale lichaamsbouw heeft zich geen zorgen hoeft te maken over zijn gewicht zolang zijn BMI onder de 30 is en hij verder gezond leeft. Veel mensen die iets te zwaar wegen doen er dan ook verstandiger aan om (in eerste instantie) het gewicht te stabiliseren op een matig overgewicht dan verder af te vallen en te gaan jojoën.
Aanvaard dus die 3 kg. extra en houd er rekening mee dat er mogelijk nog tot zo'n 3 kg. extra bijkomt. Daarna zal je gewicht zeker stabiliseren. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je blijft aankomen en obees wordt doordat je stopt met roken. Dit is uitvoerig onderzocht onder grote groepen rokers die stoppen.
Als je toch die paar kg. extra er af wil krijgen dan raad ik je aan om (meer) te gaan sporten, er van uitgaande dat je geen fysieke beperkingen hebt om dit veilig te kunnen doen. Vooral hardlopen doet wonderen wanneer je dit op de juiste manier aanpakt.
Je eetpatroon veranderen is veel moeilijker, hierbij is het vooral een probleem om het vol te houden al kan je altijd eens overwegen ofdat je wat gezonder en minder calorie-rijk zou kunnen eten door wat minder junk-food/snoep/chips/bier te nuttigen en wat meer groenten en fruit te eten.