Auteur Topic: G-Box  (gelezen 6452 keer)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: G-Box
« Reactie #15 Gepost op: maandag 10 november 2008 - 23:29:00 »
Citaat van: BBB
Leg mij dan eens uit waarom jongeren wel meer moeten betalen voor een auto-verzekering terwijl bijvoorbeeld obese, zuipende of rokende mensen niet meer moeten betalen voor een ziektenkostenverzekering.

Obese, zuipende en rokende mensen leven meestal niet lang. Daardoor kosten ze minder aan pensioenen.  :D
Dat zal voorlopig nog een pittige discussie blijven. ;D
Ze leven inderdaad minder lang en kosten hierdoor minder aan pensioenen maar tijdens hun leven veroorzaken ze meer medische kosten en zijn ze minder productieve werknemers.
Bovendien, hetzelfde kunnen wij stellen voor de jonge automobilisten. Ze leven minder lang, ze kosten minder aan pensioenen...

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 11 november 2008 - 04:05:01 »
Ze leven inderdaad minder lang en kosten hierdoor minder aan pensioenen maar tijdens hun leven veroorzaken ze meer medische kosten en zijn ze minder productieve werknemers.

Afhankelijk van welk soort job ze doen.
Ondanks m'n overgewicht en m'n zware rookverslaving kan ik rustig stellen dat ik reeds veel meer belastingen betaald heb dan de meesten van m'n leeftijdsgenoten.
En al zeker meer opgebracht heb voor de staat dan de zogenaamde gezonde sportfreaks die om de haverklap medische zorgen nodig hebben en/of werkombekwaam zijn wegens 1 of ander sportongeval. ;)
Tijdens m'n, ondertussen 21 jarige loopbaan, ben ik nog maar 3x een paar dagen thuis geweest wegens ziekte en 2x enkele dagen wegens een werkongeval.
Bij dat eerste werkongeval wilde ik zelfs gewoon doorwerken ondanks de hevige koppijn en de nodige aangebrachte draadjes maar ik mocht niet van de baas. Waar ik s'anderendaags wel blij om was want de pijn was echt niet te harden.

Bovendien, hetzelfde kunnen wij stellen voor de jonge automobilisten. Ze leven minder lang, ze kosten minder aan pensioenen...

Ze hebben dus enkel kosten met zich meegebracht wanneer ze vlak na de studies verongelukken met daarbij dikwijls nog een hoop bijkomende kosten door het ongeval zelf. ;)

wooter

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 11 november 2008 - 10:21:00 »
BBB, heb jij al eens een ziekteverzekering afgesloten?  Gewicht, alcoholverbruik en roken zijn drie van de vele vragen die moeten aangeduid worden om een premie te bepalen.  De overheid is niet zo nauw met hun basisservice, maar als je je beter wilt verzekeren, is een goede gezondheid en minder risicofactoren net gunstig voor je premie.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 11 november 2008 - 10:41:34 »
Is Obese eigenlijk in dat rijtje te plakken?
Na 5 weken niet meer gerookt te hebben is er bij mij nu toch 3kg bij. ::)
Maar ik voel me wel beter. :)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 11 november 2008 - 16:57:51 »
BBB, heb jij al eens een ziekteverzekering afgesloten?  Gewicht, alcoholverbruik en roken zijn drie van de vele vragen die moeten aangeduid worden om een premie te bepalen.  De overheid is niet zo nauw met hun basisservice, maar als je je beter wilt verzekeren, is een goede gezondheid en minder risicofactoren net gunstig voor je premie.
Ik had begrepen dat ze daar in Nederland nog niet naar mogen vragen voor de verplichte basisverzekering en daar had ik het nu over.
Voor een aanvullende verzekering zal het inderdaad anders zijn.
Ik ben zelf nu verzekerd in België en daar werd er niet naar gevraagd maar ik sluit niet uit dat er ziektekostenverzekeringen zijn die daar wel naar vragen.

Afhankelijk van welk soort job ze doen.
Inderdaad, het gaat hier om gemiddelden over een zeer groot aantal mensen over een zeer groot aantal jobs.

Citaat
Ondanks m'n overgewicht en m'n zware rookverslaving kan ik rustig stellen dat ik reeds veel meer belastingen betaald heb dan de meesten van m'n leeftijdsgenoten.
En al zeker meer opgebracht heb voor de staat dan de zogenaamde gezonde sportfreaks die om de haverklap medische zorgen nodig hebben en/of werkombekwaam zijn wegens 1 of ander sportongeval. ;)
Tijdens m'n, ondertussen 21 jarige loopbaan, ben ik nog maar 3x een paar dagen thuis geweest wegens ziekte en 2x enkele dagen wegens een werkongeval.
Bij dat eerste werkongeval wilde ik zelfs gewoon doorwerken ondanks de hevige koppijn en de nodige aangebrachte draadjes maar ik mocht niet van de baas. Waar ik s'anderendaags wel blij om was want de pijn was echt niet te harden.
Fantastsch hoor (ik ben onder de indruk van jouw werkdiscipline ;)) en ik hoop van harte dat het zo blijft maar de rekening komt vaak pas op oudere leeftijd.
Ik raad je aan om in ieder geval voor je 50ste te stoppen met roken indien je het kan opbrengen. Voor een deel van de rokers (zo'n 10% uit mijn hoofd) maakt dat het verschil tussen op je oude dag een zware ademhalingspatiënt zijn of normaal oud worden en sterven.

Citaat
Ze hebben dus enkel kosten met zich meegebracht wanneer ze vlak na de studies verongelukken met daarbij dikwijls nog een hoop bijkomende kosten door het ongeval zelf. ;)
Dat is waar maar operaties die (in)direct veroorzaakt worden door obesitas, roken, een teveel aan alcohol, een tekort aan lichaamsbeweging enz. zijn ook erg duur en meestal blijft het niet bij 1 operatie.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 11 november 2008 - 17:10:17 door BBB »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 11 november 2008 - 17:26:51 »
Is Obese eigenlijk in dat rijtje te plakken?
Na 5 weken niet meer gerookt te hebben is er bij mij nu toch 3kg bij. ::)
Maar ik voel me wel beter. :)
Proficiat, volhouden!
Die 3 kg. extra is normaal wanneer je stopt met roken, maar dat zal jij als roker wel al weten.
Roken onderdrukt de eetlust (mechanisme is wetenschappelijk aangetoond) en zogauw je stopt met roken dan stijgt je eetlust dus lichtjes.
Die 3 kg. extra komen zeer waarschijnlijk doordat je iets meer bent gaan eten maar dit gewicht zal stabiliseren. Normaal zal je niet meer dan zo'n 6 kg. aankomen.
Zolang je een normaal gewicht had op het moment dat je stopte met roken is die paar kg. extra geen enkel probleem.
Je kan bovendien beter een iets te hoog vetpercentage hebben dan dat je rookt. Die BMI-grens is wat artificieel, het is gebaseerd op grafieken waarin ziekte en sterfte zijn uitgezet (Y-as) tegen de BMI (X-as). Bij een BMI van 25-30 zie je dat de helling lichtjes stijgt, boven de 30 stijgt de helling sterk, boven de 40 stijgt de helling zeer sterk. Bedenk hierbij dat dit ook gebaseerd is op mensen die een gemiddelde lichaamsbouw hebben. Grotere mensen mogen waarschijnlijk iets zwaarder wegen, mensen die zeer gespierd zijn mogen zwaarder wegen (Arnold Schwarzenegger had een BMI van ver boven de 30 toen hij wereldkampioen bodybuilding werd) en mensen die wat breder gebouwd zijn mogen iets zwaarder wegen (zelf heb ik bijvoorbeeld zeer brede schouders).
Het komt er dus eigenlijk op neer dat iemand die een normale lichaamsbouw heeft zich geen zorgen hoeft te maken over zijn gewicht zolang zijn BMI onder de 30 is en hij verder gezond leeft. Veel mensen die iets te zwaar wegen doen er dan ook verstandiger aan om (in eerste instantie) het gewicht te stabiliseren op een matig overgewicht dan verder af te vallen en te gaan jojoën.

Aanvaard dus die 3 kg. extra en houd er rekening mee dat er mogelijk nog tot zo'n 3 kg. extra bijkomt. Daarna zal je gewicht zeker stabiliseren. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je blijft aankomen en obees wordt doordat je stopt met roken. Dit is uitvoerig onderzocht onder grote groepen rokers die stoppen.
Als je toch die paar kg. extra er af wil krijgen dan raad ik je aan om (meer) te gaan sporten, er van uitgaande dat je geen fysieke beperkingen hebt om dit veilig te kunnen doen. Vooral hardlopen doet wonderen wanneer je dit op de juiste manier aanpakt.
Je eetpatroon veranderen is veel moeilijker, hierbij is het vooral een probleem om het vol te houden al kan je altijd eens overwegen ofdat je wat gezonder en minder calorie-rijk zou kunnen eten door wat minder junk-food/snoep/chips/bier te nuttigen en wat meer groenten en fruit te eten.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 11 november 2008 - 17:29:09 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 11 november 2008 - 17:37:22 »
Citaat van: BBB
Je eetpatroon veranderen is veel moeilijker, hierbij is het vooral een probleem om het vol te houden al kan je altijd eens overwegen ofdat je wat gezonder en minder calorie-rijk zou kunnen eten door wat minder junk-food/snoep/chips/bier te nuttigen en wat meer groenten en fruit te eten.

Een Bayer maak je niet wijs dat je van bier dik word, hoor.  :D

Zie http://www.bier.de/bier-wissen/dreizehn-faq/dreizehn-haeufig-gestellte-fragen-02.php.

Citaat
Macht Bier dick?

Den Medizinern und Ernährungswissenschaftlern ist es erst in den letzten Jahrzehnten gelungen, das allgemeine Vorurteil, dass Bier dick macht, wissenschaftlich zu widerlegen. Bier macht nicht dick, aber Bier macht Appetit! Die appetitanregenden Komponenten des Bieres, Hopfen, Alkohol sowie Kohlensäure, stimmen den Magen auf eine gute Mahlzeit ein. Dies verführt manchen dazu, mehr zu essen, als er eigentlich möchte und zur normalen Lebensweise benötigt. Bier rangiert in der Kalorientabelle mit 44 kcal/100 g weit niedriger als etwa Vollmilch (66 kcal/100 g), Traubensaft (74 kcal/100 g) oder Sekt (80 kcal/100 g).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."