Auteur Topic: oldtimer  (gelezen 2136 keer)

Offline jo

• Meer dan expert
oldtimer
« Gepost op: zondag 09 november 2008 - 22:04:04 »
Waarom is een oldtimer meer vervuilend dan een nieuwe wagen?
Ik heb een Matra Talbot Rancho die na opmaak terug op de weg komt, in Lpg uitvoering wel te verstaan.
Waarom is die slechter als een stomme V6 van heden?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: oldtimer
« Reactie #1 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 22:05:40 »
Geen catalysator dus hogere concentraties NOx en onverbrande KWS ?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 22:07:08 »
We vergelijken een 1.4 tegen een 3.0.  leg het me nog eens uit. :-\
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 23:22:15 »
We vergelijken een 1.4 tegen een 3.0.  leg het me nog eens uit. :-\

Cilinderinhoud is maar heel weinig relevant.

Heeft die oldtimer een geregelde driewegkatalysator of voldoet hij tenminste aan Euronorm 1 ?
Ik vermoed van niet, Matra Talbot Rancho´s werden tot 1983 gebouwd.

De grenzen van de vervuilende emissies worden vastgelegd in de Euronormen. 

Euronorm 1- benzinemotoren werden vanaf ca. 1988 gebouwd...

Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard

De Europese emissiestandaard is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie van kracht is. De emissiestandaard wordt voortdurend strenger: voertuigen mogen steeds minder schadelijke stoffen in het milieu uitstoten.

Door de Europese Unie is de emissiestandaard meerdere keren gewijzigd:

EURO I, Euro 1 of Euro1 (Europese richtlijnen 70/220/EEC, 91/444/EEC, 93/59/EEC, 96/69/EC en 91/542/EEC) werd de emissiestandaard voor voertuigen in de Europese Unie in 1992.
Euro II, Euro 2, Euro2 of EC 96 (Europese richtlijnen 94/12/EC, 96/69/EC en 91/542/EEC) is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie in 1995 van kracht werd.
Euro III, Euro3 of Euro 3 (Europese richtlijn 98/69/EC) is de emissiestandaard voor voertuigen die van kracht werd in de Europese Unie in 1999.
Euro IV, Euro 4 of Euro4 (Europese richtlijn 98/69/EC) is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Gemeenschap in 2005 geïntroduceerd werd. De Euro IV-norm werd van kracht in oktober 2006.
Euro V, Euro 5 of Euro5 (Europese richtlijn 99/96/EC) is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie in september 2009 van kracht zal worden.
Euro VI, Euro 6 of Euro6 is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie naar verwachting in september 2014 van kracht zal worden voor nieuwe personenwagens. De Euro VI is al in 5 Amerikaanse staten ingevoerd.
« Laatst bewerkt op: zondag 09 november 2008 - 23:28:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 23:27:40 »
Dat is dan weer het stomme België, ik kan er geust een I versie van maken met kat en al maar dat mag in C niet van de staat.
Ik kan er zelfs een LPI van maken, alleen mag dat niet. ???

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 23:43:25 »
Dat is dan weer het stomme België, ik kan er geust een I versie van maken met kat en al maar dat mag in C niet van de staat.
Ik kan er zelfs een LPI van maken, alleen mag dat niet. ???
Ik ken wel voertuigen uit die tijd met na-uitrustingen ongeregelde kat, maar dan  overschrijd je ook zeer ruim (ca. 50% dacht ik) de max emissiewaarden van de "slapste" Euronorm 1...

Een geregelde kat heeft een electronisch geregelde lambdaregeling nodig (lambdasonde) en de sturing gebeurt door een digitale motorelectronica-eenheid.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I