ALLE bestuurders? Zolang er geen wettelijke verplichting is voor de bestuurder van een prioritair voertuig om een doorgedreven rijopleiding te volgen gedurende zijn cariere (dus niet enkel om een bevoegdheid te behalen maar elk jaar of elke zoveel jaar op herhaling) ben ik er niet gerust op.
Ach, wat zal één prioritair rijdende hufter uit maken op een zee van niet-prioritair rijdende burgers zonder de nodige ervaring en scholing? Waarom schiet je bv in dit geval op de politiewagen, en niet op de voetgangster die bij een aankomend prioritair voertuig met dringende opdracht besliste over te steken.
Omdat meer bevoegdheid (het prioritair mogen rijd) en meer macht (de snelheid en het gewicht van het voertuig) m.i. hand in hand hoort te gaan met meer verantwoordelijkheid nemen.
Een brandweersirene haalt tot 112db op 7 meter afstand.
Dat zal wellicht nog net geen schade aanrichten, afhankelijk van de frequenties. Voor alle zekerheid en omdat ik het ambetant luid vind zal ik wel mijn oren blijven bedekken wanneer er weer een sirene aankomt.
@Jozef
Ik weet dat de reden voor die extreem luide sirenes is dat de automobilist die zijn audio-installatie hard heeft staan anders die sirene niet hoort. Voor mij is de aanvaardbare grens die grens waarmee voetgangers en fietsers (bromfietsers en motor-bestuurders hebben een helm op die nog wat beschermt) geen gehoorschade oplopen door het passeren van zo'n sirene.
Die systemen zijn nooit onfeilbaar. Jij hebt nu wel makkelijk praten met je studentenschoffie in Leuven, maar je zou wel eens anders piepen mocht je één van de twee begeleiders van een geldtransport zijn, en er gangsters proefondervindelijk willen nagaan ofdat de deuren en ramen het wel houden.
Natuurlijk. De vraag is ofdat de meest effectieve maatregelen worden genomen. Onherkenbaarheid en onvoorspelbaarheid zijn veel effectiever dan wat politiewagens (of privé) die proberen om niet stil te komen staan in het typische Belgische (en Nederlandse) verkeer.
Mag ik je eraan herinneren dat België een tijd heeft gekend waarbij misdadigers antitankwapens hebben ingezet om geldwagens open te krijgen?
Ik weet het. Daarom ook mijn vraag hoe het komt dat deze situatie wel in België is ontstaan maar niet in bijvoorbeeld Nederland. Het is voor mij een signaal dat er wel meer problemen waren dan enkel het niet begeleid worden door politie of privé-bewaking. Of hebben dit soort zwaar-bewapende overvallen ook plaatsgevonden in andere landen maar daar minder de media gehaald?
http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/25/duur-geintje-zon-lekke-band
Die bewaking vind ik logisch wanneer zo'n geldwagen daar met een lekke band staat (zou ik ook doen), het afsluiten van de snelweg vind ik buiten proporties (dan kunnen ze toch beter meer bewaking sturen of die bewaking meer bevoegdheden geven) maar ieder zijn mening.
Er moeten voor een geldtransport teveel mensen weten van het bestaan van het geldtransport, om zeker te zijn dat geheimhouding werkt en er geen lekken zijn. Je hebt maar één lek nodig om plots geconfronteerd te worden met een gerichte aanval op voertuigen die niét zo gepanserd zijn als geldtransportwagens. En dan heb ik het nog niet eens over de massa van de voertuigen die nodig is om dat geld te transporteren.
Daar zal je vast gelijk in hebben maar dat geldt voor elk deel van de beveiligingsketen.
Een geldtransport dat in colonne rijdt met politiewagens op sirene lijkt me dan een billijke en wettelijke oplossing. Vandaag is het een geldtransport dat men beveiligd, maar ik heb ook als ambulancier kunnen genieten van een politioneel transport om de patiënt veilig en snel te vervoeren.
Bij jou was er wel een concrete aanleiding.
Nog een keer voor alle duidelijkheid, ik heb niet zo'n probleem met het feit dat zo'n geldtransport wat bewaking meekrijgt, wat mij betreft met zware wapens en gericht schieten op de crimineeltjes, ik plaats enkel mijn vraagtekens bij het prioritaire rijden.
Prioritair rijden is gerechtvaardigd wanneer er een tijdslimiet is omdat iemands leven/gezondheid in gevaar is. Is het prioritair rijden bij een geldtransport ook gerechtvaardigd. Die tijdslimiet zie ik niet zo, het argument dat niet stilstaan het risico reduceert ben ik op zich wel een beetje gevoelig voor maar ik vraag me af in hoeverre het ook maar enigzins realistisch is om dit te bereiken in ons huidige verkeer.
En dat zeg ik allemaal nadat ik vandaag zélf als voorrangsgerechtigde moest remmen om een geldtransport + politie-Landcruiser op blauwe lichten maar zonder sirene voor te laten. Was niet handig van ze, maar gaan we niet moeilijk over doen.
Dat jij eerlijk bent wist ik al.