Wanneer de verkoper er onmiddelijk bij zet dat ie niet voor de keuring zorgt... knip volgend zoekertje.
De wet zegt immers dat dit verplicht is en wanneer dit geweigerd wordt zit er vast en zeker een geurtje aan de deal.
De opkopers zullen die wel meepakken naar het buitenland.
De
car-pass is namelijk verplicht hier in Belgiƫ en daarop kan je alle gegevens van de wagen zien, ook de eventuele gebreken of dingen die binnenkort wel eens een gebrek kunnen worden.
Dit krijgt (mits betaling) de verkoper wanneer die het voertuig aanbied bij het keuringscentrum met de vermelding dat het voor de verkoop is, dit met de inschrijvingsplaten van diegene die het voertuig laatst ingeschreven heeft.
Deze car-pass mag maximum 2 maand oud zijn wanneer je die krijgt bij aankoop van een tweedehandswagen.
Dit zou je moeten krijgen samen met het roze inschrijvingsformulier (om dan zelf nog eens te laten keuren), gelijkvormigheidsattest en bewijs van aankoop.
Onlangs verkocht ik een lichte vracht wegens aankoop van een nieuwe lichte vracht.
Het grote voordeel van lichte vracht is de grote bagageruimte en de niet te versmaden lage verkeersbelasting (ongeveer 1/3 van wanneer je hetzelfde voertuig als gewone personenewagen zou laten keuren).
Het enige wezenlijke verschil tussen een personenwagen en lichte vracht is dat de bagageruimte groter moet zijn dan de passagiersruimte en dat beide ruimtes van elkaar moeten afgezonderd zijn.
Wanneer je met meer dan 2 personen in het voertuig wil stappen gaat het hier al om een redelijk groot voertuig.