Auteur Topic: Uitstoot fijn stof daalt met Oosterweelverbinding  (gelezen 4617 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Uitstoot fijn stof daalt met Oosterweelverbinding
« Gepost op: dinsdag 04 november 2008 - 11:16:14 »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Uitstoot fijn stof daalt met Oosterweelverbinding
« Reactie #1 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 21:56:01 »
De Oosterweelverbinding zal fundamenteel geen blaas veranderen aan het Antwerpse fileprobleem op de Ring.

Sommigen zullen een ietwat korter traject hebben.
Anderen zullen net wat verder moeten rijden.

Probleem is dat die allemaal bij elkaar komen tussen Antwerpen Oost en Antwerpen Noord - nu vaak al een probleemzone met de wisselaars van en naar E34 / E313 / E19Noord / A12Noord.
OP LO komt alleman nog steeds langs knoop- en knelpunt Antwerpen West, dat is dus evenmin een zinvolle oplossing.

Maar dat is gesteld dat iedereen zo goed en zo kwaad mogelijk kan blijven rijden (in de mate dat dat nu kan) ...


Als daar ook nog eens tolhuisjes bijkomen waar iedereen alweer moet vertragen, stoppen, weer optrekken, dan komen er nog extra bijkomende files op de Ring en de omliggende snelwegen (zie Kennedy-tunnel aan 70/50) , en wordt de milieulast inderdaad alleen maar groter dan die al is.
« Laatst bewerkt op: zondag 09 november 2008 - 21:59:11 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Uitstoot fijn stof daalt met Oosterweelverbinding
« Reactie #2 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 22:03:46 »
Men gaat in ieder geval het gedrocht van een knoop op linkeroever ontwarren. De twee linker opritten verdwijnen en het geheel wordt veel beter opgezet. Het zal zeker kunnen werken.
De tolpoortjes zullen vnl. gebruikt worden door vrachtwagens, want deze moeten de tunnel nemen, de auto's mogen dit (wat ze dus niet zo snel zullen doen, want de Kennedytunnel is gratis voor hen). De vrachtwagens zullen in de meeste gevallen wel een elektronisch toestelletje bijhebben waardoor ze gewoon rustig door de tolpoortjes kunnen rijden, zonder stoppen om te betalen, dat zal dus ook wel meevallen.
Die Oosterweelverbinding is zeer grondig bestudeerd. Hoewel er wel eens kemels werden geschoten door de TVSAM is de kwaliteit van wat ze geleverd hebben niet zo slecht. Zeker als je rekening houdt met wat de overheid hen soms opdrong. Ik heb trouwens nooit begrepen waarom de studie van de Oosterweelverbinding niet aan de studie 'Actualisatie van het Sigmaplan' werd gekoppeld. Er waren synergieën mogelijk tussen beide projecten.
Bovendien is er wel degelijk rekening gehouden met het milieu. De situatie op linkeroever zal er zeker op vooruit gaan. Men is daar nu o.a. bezig met de natuurcreatie t.h.v. Het Rot en Middenvijver. Bovendien zal men d.m.v. remedierende maatregelen de geluidsoverlast en de lichtvervuiling serieus kunnen terugdringen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Uitstoot fijn stof daalt met Oosterweelverbinding
« Reactie #3 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 22:13:17 »
Die Oosterweelverbinding is zeer grondig bestudeerd.

Ik hou het op "veel bestudeerd" .

Dit plan zal een bom geld kosten, maar de baten zullen altijd zeer matig blijven.
Het is noch op LO als RO een werkelijke oplossing, en men blijft verkeersstromen door elkaar mixen en rondsturen.

Het voordeel van een 4de ( ! ) Scheldeverbinding in Antwerpen wordt tenietgedaan door de extra weefzones.

Ondertussen ligt de 3de Scheldeverbinding er nog steeds ondermaats gebruikt bij wegens slechte aansluitingen.


Zoals de betonboeren al een extra dok willen gaan uitbaggeren terwijl het Deurganckdock nog niet eens af is ... laat staan op volle capaciteit.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Uitstoot fijn stof daalt met Oosterweelverbinding
« Reactie #4 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 22:17:57 »
Die Oosterweelverbinding is zeer grondig bestudeerd.

Ik hou het op "veel bestudeerd" .


Ik weet wel zeker van een aantal mensen dat dit zeer grondig bestudeerd is. Een groot aantal van de ingenieurs die er aan gewerkt hebben ken ik. Zelf heb ik ook de nodige bladzijdes aan het rapport toegevoegd. Ik weet dus waar ik over spreek. Dat er niet altijd voor de perfecte oplossing werd gekozen besef ik maar al te goed. Helaas zijn deze perfecte oplossingen dikwijls politiek zeer lastig te verkopen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Uitstoot fijn stof daalt met Oosterweelverbinding
« Reactie #5 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 22:25:32 »
Helaas zijn deze perfecte oplossingen dikwijls politiek zeer lastig te verkopen.

Als we 2 miljard euro - en dat zal nog wel oplopen, zoals bij alle dergelijke projecten - gaan uitgeven aan een duidelijk minder dan optimaal project omdat men dat niet politiek verkocht krijgt, dan denk ik dat we dat beter niet uitvoeren ... en betere politici nodig hebben.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Uitstoot fijn stof daalt met Oosterweelverbinding
« Reactie #6 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 22:32:47 »
Helaas zijn deze perfecte oplossingen dikwijls politiek zeer lastig te verkopen.

Als we 2 miljard euro - en dat zal nog wel oplopen, zoals bij alle dergelijke projecten - gaan uitgeven aan een duidelijk minder dan optimaal project omdat men dat niet politiek verkocht krijgt, dan denk ik dat we dat beter niet uitvoeren ... en betere politici nodig hebben.
http://www.zita.be/nieuws/binnenland/190769_volledige-kostprijs-oosterweelverbinding-meer-dan-3-miljard.html
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Uitstoot fijn stof daalt met Oosterweelverbinding
« Reactie #7 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 22:57:52 »
Helaas zijn deze perfecte oplossingen dikwijls politiek zeer lastig te verkopen.

Als we 2 miljard euro - en dat zal nog wel oplopen, zoals bij alle dergelijke projecten - gaan uitgeven aan een duidelijk minder dan optimaal project omdat men dat niet politiek verkocht krijgt, dan denk ik dat we dat beter niet uitvoeren ... en betere politici nodig hebben.
Ik heb het al vaker gezegd: de opleidingen zijn in Vlaanderen goed genoeg (niet top van de wereld maar zo goed als je kan verwachten zonder zeer dure scholen en universiteiten te hebben) maar de politici functioneren hier niet.
Of schaf de gewesten af of geef de gewesten volleidge autonomie uitgezonderd enkele zaken zoals verkeersregels waarmee je sowieso in een breder verband moet samenwerken (Nederland, Frankrijk, Duitsland). Dit zou al veel helpen.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Uitstoot fijn stof daalt met Oosterweelverbinding
« Reactie #8 Gepost op: maandag 10 november 2008 - 00:57:43 »
Ondertussen weet ik (en vele anderen) nog steeds niet hoe ik op een deftige manier met een vrachtwagen of ander vervoermiddel over de weg van bvb. West-Vlaanderen tot in Limburg kan geraken en omgekeerd.

Vandaag nog op het nieuws: Er zijn toch al een pak slangenmensen die er dik aan verdiend hebben aan het hele gedoe.
Soit, dat zijn we gewoon in België.

wooter

  • Gast
Re: Uitstoot fijn stof daalt met Oosterweelverbinding
« Reactie #9 Gepost op: maandag 10 november 2008 - 08:51:48 »
Bibi: over Brussel.  Je zou oerdom moeten zijn om, als men de Kennedytunnel sluit voor vrachtwagens, met een vrachtwagen over Antwerpen te rijden.

In Londen is er de Dartford Crossing die de ring rond Londen vervolledigen.  Kostprijs voor een auto is 1 pond of 1,2€, en voor de zwaarste vrachtwagen tussen 6 en 22u 2,90 pond, oftewel 3,5€.

Om dan rond Antwerpen te rijden, een provinciestadje in vergelijking met Londen, moet je 5€ per auto en 17,50€ per vrachtwagen betalen?!

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Uitstoot fijn stof daalt met Oosterweelverbinding
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 11 november 2008 - 04:12:14 »
Vind jij Brussel dan een waardig alternatief?
Ik in ieder geval niet.
Das gewoon kiezen tussen de pest en de chollera.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Uitstoot fijn stof daalt met Oosterweelverbinding
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 11 november 2008 - 10:36:57 »
Als ik de keus heb rond te rijden of 5€ te betalen weet ik het wel.
Brussel kun je vaak niet mijden maar Antwerpen wel, Het stad zelf dat is al lang geleden dat ik daar nog ben geweest.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Uitstoot fijn stof daalt met Oosterweelverbinding
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 12 november 2008 - 01:02:46 »
Brussel kun je vaak niet mijden maar Antwerpen wel, Het stad zelf dat is al lang geleden dat ik daar nog ben geweest.

Als de crisis zo hard toeslaat dat je niet meer al te ver op reis kan gaan, moet je in Antwerpen maar eens de tram nemen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder