Auteur Topic: mag een fietser een auto inhalen ?  (gelezen 4386 keer)

Offline kris

• Starter
  • *
mag een fietser een auto inhalen ?
« Gepost op: donderdag 15 januari 2009 - 09:16:50 »
Situatie : ik fiets naar huis. Voor mij een politiewagen, die tergend traag rijdt. Ik ben geen grote sportman, maar vooral ook omdat de straat bergaf loopt, wil ik inhalen. De agent houdt mij tegen en zegt dat fietsers geen auto's mogen inhalen. Kan iemand mij zeggen of dit klopt ? En dan nog iets : àls die agent ongelijk heeft, bestaat er dan er ergens een meldpunt om dit geval aan te geven ? Of mag een agent zomaar foute informatie geven over de verkeerswet aan weggebruikers ? Graag een antwoord van iemand met kennis van zaken. Dankuwel.

wooter

• Gast
Re: mag een fietser een auto inhalen ?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 15 januari 2009 - 09:30:13 »
Citaat
Art. 16.3.   Het inhalen geschiedt links.
...

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 15 januari 2009 - 11:31:35 »
Fietsers zijn bestuurders en moeten ook de normale regels volgen. Zoals Wooter schreef moeten een fietser dus ook links inhalen. En je probeerde misschien langs rechts.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 15 januari 2009 - 12:16:24 »
Fietsers zijn bestuurders en moeten ook de normale regels volgen. Zoals Wooter schreef moeten een fietser dus ook links inhalen. En je probeerde misschien langs rechts.
als de fietser op het fietspad rijd, dan mag hij wel rechts inhalen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 15 januari 2009 - 12:23:45 »
als de fietser op het fietspad rijd, dan mag hij wel rechts inhalen
Is het dan niet voorbij rijden? Ze zitten niet op dezelfde weg lijkt mij.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 15 januari 2009 - 12:40:24 »
wel op dezelfde weg, maar de fietser zit niet op de rijbaan
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 15 januari 2009 - 15:35:21 »
Situatie : ik fiets naar huis. Voor mij een politiewagen, die tergend traag rijdt. Ik ben geen grote sportman, maar vooral ook omdat de straat bergaf loopt, wil ik inhalen. De agent houdt mij tegen en zegt dat fietsers geen auto's mogen inhalen. Kan iemand mij zeggen of dit klopt ? En dan nog iets : àls die agent ongelijk heeft, bestaat er dan er ergens een meldpunt om dit geval aan te geven ? Of mag een agent zomaar foute informatie geven over de verkeerswet aan weggebruikers ? Graag een antwoord van iemand met kennis van zaken. Dankuwel.
Zoals anderen hier al correct hebben aangegeven: jij mag als fietsers langs links een andere bestuurder inhalen onder de algemeen geldende voorwaarden. Je moet dus uiteraard wel de veiligheidsmaatregelen in acht nemen (voldoende snelheidsverschil, niet inhalen voor een onoverzichtelijke bocht...) Op een fietspad mag je uiteraard langs rechts de auto's op de rijbaan rijden omdat dit aparte delen van de weg zijn.
Waar je een klacht kan indienden?
http://www.comitep.be/nl/nl.html
Klink links op "klacht indienen".
Ik kan er natuurlijk niet over oordelen hoe het in deze situatie was maar afgaande op wat jij beschrijft heeft deze flik het niet goed begrepen. Op zich zou het me niet verbazen aangezen ze weinig vooropleiding eisen, er zijn wel flikken die goed zijn opgeleid maar het is geen voorwaarde om flik te worden en de hoger opgeleiden die stromen binnen op de hoge functies (soms zelfs in 1 keer commissaris).
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 januari 2009 - 15:37:33 door BBB »