Auteur Topic: voorrang rotonde  (gelezen 75549 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: voorrang rotonde
« Reactie #60 Gepost op: donderdag 27 november 2008 - 23:57:35 »
Wie dan wel ? 9 op 10 diegene die het kind aangereden heeft.
Wat volgens jou betekent dat 9 van de 10 kinderen werden aangereden op het fietspad, voetpad of zebrapad?

Kinderen zijn altijd of toch zoals ik al schreef 9 op 10 een te voorziene hindernis en daar heb je echt geen fietspad, voetpad of zebrapad voor nodig.
En volwassenen die het niveau van een kind hebben en zich zonder begeleiding in het verkeer begeven?

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: voorrang rotonde
« Reactie #61 Gepost op: donderdag 27 november 2008 - 23:58:22 »
Kinderen zijn altijd of toch zoals ik al schreef 9 op 10 een te voorziene hindernis en daar heb je echt geen fietspad, voetpad of zebrapad voor nodig.
dat zou ik niet zeggen,
een kind dat van tussen een paar geparkeerde auto's komt gerend is niet altijd te voorzien

je mag niet vergeten dat de mensen nu redelijk wat tijd besteden aan het zoeken naar verborgen borden
ze kunnen niet meer alles zien wat er rond de weg gebeurt
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: voorrang rotonde
« Reactie #62 Gepost op: vrijdag 28 november 2008 - 08:39:50 »
Kinderen zijn altijd of toch zoals ik al schreef 9 op 10 een te voorziene hindernis en daar heb je echt geen fietspad, voetpad of zebrapad voor nodig.
Ja?

Hoe kan je een hindernis voorzien als je 'm niet kan zien?

Is een kind een voorziene hindernis op de snelweg?  In één van de Brusselse tunnels?

Is een kind dat het fietspad of voetpad volgt een voorziene hindernis als deze plots onaangekondigd oversteekt?

Ik zal zeer zeker m'n snelheid aanpassen in de buurt van kinderen die ik kan zien of verwachten (speelstraten, schoolomgevingen, ...) maar een kind dat plots voor mijn auto inspringt, is voor mij nog altijd een hindernis die volgens de wetgeving niet te voorzien was.

Of vind jij voorrangsnegeerders ook voorziene hindernissen omdat je ze uit een zijstraat ziet komen, en je er wel eens kan aan verwachten dat ze zich zouden verzaken aan hun voorrangsplicht?

Ik zou namelijk denken dat ik met mijn auto als voorrangsgerechtigde een voorziene hindernis zou zijn voor alle voorrangsplichtige medeweggebruikers die mijn weg willen kruisen...  Het is nl. te voorzien dat op de rijbaan auto's naderen, en dat op een voorrangsweg voorrangsgerechtigden ervan uit zullen gaan dat voorrangsplichtigen zullen stoppen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 28 november 2008 - 08:43:26 door wooter »

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: voorrang rotonde
« Reactie #63 Gepost op: vrijdag 28 november 2008 - 13:20:54 »
Citaat
je mag niet vergeten dat de mensen nu redelijk wat tijd besteden aan het zoeken naar verborgen borden
Geloof dat maar niet; verkeersborden worden niet gezocht. Meer nog, duidelijke en reglementair aangebrachte borden worden niet eens gezien.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: voorrang rotonde
« Reactie #64 Gepost op: vrijdag 28 november 2008 - 19:33:32 »
Het probleem stelt zich vooral bij vrachtwagens met hun enorm ruime dode hoeken, waar ondanks meer spiegels de bestuurder echt geen zicht heeft op fietsers die zich daarin blijven ophouden, daarenboven zijn er nog fietsers die deze zeer langzaam vertrekkende mastodonten plots rechts durven "inhalen"...
Citaat
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=4750

Vrachtwagens die rechts afslaan veroorzaken maandelijks minstens één dodelijk dodehoek-ongeval en maken tal van zwaar gewonden onder de fietsers. Omwille van de dode hoek, de ruimte rond het voertuig die de bestuurder niet kan zien, merken vrachtwagenbestuurders fietsers niet altijd op. Vooral in de buurt van rechtsafslaande vrachtwagens en bussen is dit zeer gevaarlijk. Om te vermijden dat ze slachtoffer worden van een dodehoek-ongeval, moeten fietsers er steeds voor zorgen dat ze gezien worden.

Er zijn dus drie grote onzichtbare zones die samen een oppervlakte van gemiddeld 70 m² in beslag nemen, waar je als fietser onzichtbaar bent voor de vrachtwagenbestuurder. Als fietser moet je ervoor zorgen dat je uit deze zones wegblijft. Wanneer je in die zones toch zou fietsen of stilstaan, loop je een groot gevaar omdat de bestuurder jou niet kan zien.


Ik ben het niet eens met die beweringen.
Als je de spiegels goed richt zouden de dode hoeken niet mogen bestaan. Bij sommige vrachtwagens zal er misschien nog een zeer kleine dode hoek overblijven. Het zijn eerder menselijke fouten die aan de oorzaak liggen van de zogenaamde 'dode-hoek ongevallen'. Jammer maar het is zo. Ik wil niet alle chauffeurs die zo'n ongeval gehad hebben met de vinger wijzen. Je hebt als vrachtwagenbestuurder naar heel wat te kijken, fietsers hebben vaak geen lichten, ze halen de gekste capriolen uit, ...

In normale omstandigheden zou je echter de fietsers moeten kunnen zien 'aankomen'. Dat wil dus zeggen: op voorhand.

Deze week in Humo. Het tweede deel over de tientonners. Eén van de truckers zegt daar doodeerlijk gewoon niet meer in z'n spiegels te kijken.

Fietsers. Pas in godsnaam toch maar goed op.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: voorrang rotonde
« Reactie #65 Gepost op: vrijdag 28 november 2008 - 20:29:57 »
Ik ben het niet eens met die beweringen.
Als je de spiegels goed richt zouden de dode hoeken niet mogen bestaan.

Het is niet omdat je het niet wil dat het niet bestaat.

Dode hoeken zijn ondanks allerhande spiegels en camera's een realiteit.
Een grotere realiteit dan de meesten zich realiseren.


Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: voorrang rotonde
« Reactie #66 Gepost op: vrijdag 28 november 2008 - 20:57:55 »
Ik ben het niet eens met die beweringen.
Als je de spiegels goed richt zouden de dode hoeken niet mogen bestaan. Bij sommige vrachtwagens zal er misschien nog een zeer kleine dode hoek overblijven.
"Beweringen" ?????
Ge moogt eens googlen (ge moogt meerdere talen nemen ;))
http://images.google.be/images?sourceid=navclient&hl=de&ie=UTF-8&rls=GGLD,GGLD:2004-50,GGLD:de&q=dodehoek

Heb jij al ooit met zo´n ding gezeten en bij stilstand gelijktijdig voor de camion en achter de camion en rechtslangs de camion gekeken ?
Met verbeterde dodehoekspiegels, of met oudere spiegels ?

Ja ? OK dan nog eens, terwijl je een drukke grote rotonde oprijdt met direkt aangrenzend rotonde-fietspad en je moet de 2 e afslag nemen, toevallig is de lagere school juist gedaan en fietsende 10-jarigen stormen ongezien de rotonde op (achter je) en de meesten nemen de 2e en 3e afslag.

vb. Camion zichtveld met 5 verbeterde dodehoekspiegels en één extra voorspiegel, maakt 6:
hoeveel ogen heeft een trucker ?  ;)


Altes und neues Sichtfeld eines Frontspiegels (Quelle: VDA-Arbeitskreis)

Klik http://www.bmvbs.de/Bild/original_1000136/Altes-und-neues-Sichtfeld-eines-Frontspiegels.jpg
voor uit te vergroten; de gestippelde lijnen is het oud zichtbereik, de volle lijnen (kleurgrenzen) de nieuwe.

Citaat
http://www.bmvbs.de/Verkehr/Gueterverkehr-Logistik/Links-fuer-Berufskraftfahrer-,2924.1000041/Tiefensee-Lkw-muessen-verbesse.htm?global.back=/Verkehr/Gueterverkehr-Logistik-%2C2924/Links-fuer-Berufskraftfahrer.htm

Tiefensee: Lkw müssen verbesserte Spiegel gegen "toten Winkel" nachrüsten

EU-Ministerrat in Brüssel

25. Juni 2007, Nr.: 183/2007
Der EU-Ministerrat hat heute in Brüssel die Richtlinie zur Nachrüstung schwerer Lastkraftwagen mit verbesserten Spiegeln verabschiedet. Der Vorschlag geht zurück auf eine Initiative Deutschlands und soll künftig dazu beitragen, schwere Verkehrsunfälle von Lastkraftwagen mit Radfahrern, Motorrädern und Fußgängern zu verhindern. Durch den nachträglichen Einbau der Spiegel soll der gefürchtete "tote Winkel" beseitigt und das indirekte Sichtfeld der Lkw-Fahrer erweitert werden.

Dazu erklärte der amtierende EU-Ratsvorsitzende, Bundesverkehrsminister Wolfgang Tiefensee:

"Das ist eine gute Entscheidung für mehr Verkehrssicherheit. Damit kommen wir dem Ziel einer europaweiten und einheitlichen Nachrüstpflicht für Lkw entscheidend näher. Spätestens bis April 2009 müssen innerhalb Europas alle im Verkehr befindlichen großen Lkw über 3,5 Tonnen Gewicht mit diesen Spiegeln nachgerüstet werden. Für neu zugelassene Lkw gilt die Ausrüstungspflicht bereits ab Ende Januar 2007. Nur wer sieht, was und wer sich rechts vom Lkw befindet, kann schwere, oft tödliche Unfälle vermeiden."

Die Nachrüstpflicht gilt für alle Lkw, die ab 1. Januar 2000 zugelassen worden sind
.

Europese (EU) richtlijn goedgekeurd in de EU-ministerraad

Deadline... tot april 2009 moeten alle camions > 3,5 T vanaf inschrijvingsjaar 2000! met deze verbeterde spiegels uitgerust zijn.

kben benieuwd of alle EU-landen die richtlijn gaan controleren/handhaven... ik vrees ervoor.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 december 2008 - 22:41:10 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: voorrang rotonde
« Reactie #67 Gepost op: vrijdag 28 november 2008 - 22:03:43 »
Citaat
een kind dat van tussen een paar geparkeerde auto's komt gerend is niet altijd te voorzien

Citaat
Hoe kan je een hindernis voorzien als je 'm niet kan zien?

Dat is dus de 1 op 10 die ontbreekt ;)

Citaat
Is een kind dat het fietspad of voetpad volgt een voorziene hindernis als deze plots onaangekondigd oversteekt?

Ik zal zeer zeker m'n snelheid aanpassen in de buurt van kinderen die ik kan zien of verwachten (speelstraten, schoolomgevingen, ...) maar een kind dat plots voor mijn auto inspringt, is voor mij nog altijd een hindernis die volgens de wetgeving niet te voorzien was.

Ik bid op mijn blote knieën dat nooit iemand van ons iets met kinderen a/d hand krijgt maar moest het je ooit gebeuren en je durft dat aan een rechter te vragen krijg je de kogel denk ik  :o

We zijn allemaal kind geweest (sommigen zijn het nog ;) ) en vanaf het moment dat ze zichtbaar zijn is het een te voorziene hindernis of ze het verkeersreglement nu volgen of niet.






Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: voorrang rotonde
« Reactie #68 Gepost op: vrijdag 28 november 2008 - 23:18:42 »
Ik ben het niet eens met die beweringen.
Als je de spiegels goed richt zouden de dode hoeken niet mogen bestaan. Bij sommige vrachtwagens zal er misschien nog een zeer kleine dode hoek overblijven.
"Beweringen" ?????

Heb jij al ooit met zo´n ding gezeten en bij stilstand gelijktijdig voor de camion en achter de camion en rechtslangs de camion gekeken ?
Met verbeterde dodehoekspiegels, of met oudere spiegels ?

Ja ? OK dan nog eens, terwijl je een drukke grote rotonde oprijdt met direkt aangrenzend rotonde-fietspad en je moet de 2 e afslag nemen, toevallig is de lagere school juist gedaan en fietsende 10-jarigen stormen ongezien de rotonde op (achter je) en de meesten nemen de 2e en 3e afslag.

Rustig Michel.

1) Ja. Ik zit veel in een vrachtwagen en heb al ontelbare keren in de spiegels gekeken.
2) Gewoon. Met alle verplichte spiegels.
3) Ik heb toch niet gezegd dat het altijd vanzelfsprekend is dat je alles gezien hebt.
Ik wil niet alle chauffeurs die zo'n ongeval gehad hebben met de vinger wijzen. Je hebt als vrachtwagenbestuurder naar heel wat te kijken, fietsers hebben vaak geen lichten, ze halen de gekste capriolen uit, ...

Ik zeg dat die dode hoeken op z'n minst klein (zouden moeten, mits goede afstelling) zijn en dat je vaak op voorhand het meeste al gezien kan hebben. 'Enorm grote dode hoeken', dat is gewoon niet waar.

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: voorrang rotonde
« Reactie #69 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 00:01:10 »
Ik ben het niet eens met die beweringen.
Als je de spiegels goed richt zouden de dode hoeken niet mogen bestaan.

Het is niet omdat je het niet wil dat het niet bestaat.

Dode hoeken zijn ondanks allerhande spiegels en camera's een realiteit.
Een grotere realiteit dan de meesten zich realiseren.


Wat ik wil doet niet ter zake.

Weet je wat. Ik ga maandag iemand zich laten verstoppen naast een vrachtwagen. De enige voorwaarde is dat de persoon moet rechtstaan. Als ik hem niet kan zien heb je gelijk.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: voorrang rotonde
« Reactie #70 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 00:44:13 »
Ik bid op mijn blote knieën dat nooit iemand van ons iets met kinderen a/d hand krijgt maar moest het je ooit gebeuren en je durft dat aan een rechter te vragen krijg je de kogel denk ik  :o

We zijn allemaal kind geweest (sommigen zijn het nog ;) ) en vanaf het moment dat ze zichtbaar zijn is het een te voorziene hindernis of ze het verkeersreglement nu volgen of niet.
Ik herinner er nog maar eens aan dat er ook een behoorlijk aantal volwassenen is die (op bepaalde fronten) het geestelijk vermogen van een kind hebben.
Zwakbegaafden, mongooltjes, mensen die lijden aan een psychiatrische stoornis, dementerenden (dementie is ook ps. st. maar ik meld deze nog maar even apart gezien de grootte van de groep), een deel van de bejaarden die niet dementerend is...
Hoe ieder van jullie de afweging wil maken tussen mobiliteit en veiligheid is subjectief maar ik vind dat we minstens ons best mogen moeten doen om fouten van deze groepen mensen te compenseren.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 november 2008 - 00:45:49 door BBB »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: voorrang rotonde
« Reactie #71 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 00:53:31 »
Citaat van: wooter
Of vind jij voorrangsnegeerders ook voorziene hindernissen omdat je ze uit een zijstraat ziet komen

In het Duitse verkeersreglement bestaat terzake een regeling:

Citaat
StVO §8  Vorfahrt

[...]

(2) Wer die Vorfahrt zu beachten hat, muß rechtzeitig durch sein Fahrverhalten, insbesondere durch mäßige Geschwindigkeit, erkennen lassen, daß er warten wird.

[...]

Met andere woorden: als je voorrang moet verlenen moet je tijdig door je rijstijl, in het bijzonder door matige snelheid, te kennen geven dat je gaat wachten.

Pas op het laatste ogenblik vol in de remmen gaan staat gelijk met geen voorrang verlenen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: voorrang rotonde
« Reactie #72 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 01:19:52 »
Ik bid op mijn blote knieën dat nooit iemand van ons iets met kinderen a/d hand krijgt maar moest het je ooit gebeuren en je durft dat aan een rechter te vragen krijg je de kogel denk ik  :o

We zijn allemaal kind geweest (sommigen zijn het nog ;) ) en vanaf het moment dat ze zichtbaar zijn is het een te voorziene hindernis of ze het verkeersreglement nu volgen of niet.

Ik kan Wooter volgen in zijn redenering.

Aangezien art. 40.2 Wv Regl. aan de bestuurder de verplichting oplegt dubbel voorzichtig te zijn ten aanzien van kinderen, zullen deze vaker dan bv andere voetgangers door de rechtspraak beschouwd worden al voorzienbare hindernissen, vermits de bestuurders zich moeten verwachten aan de spontane en ongewone reacties van kinderen.

In sommige gevallen kan het kind nochtans door de rechtbanken  ook als een onvoorzienbare hindernis aanzien worden : aldus bv een kind dat plots  van achter een vrachtwagen opduikt, of dat al lopend de rijbaan oversteekt na de hand van zijn moeder te hebben losgelaten. Talrijke voorbeelden uit de rechtspraak volgen.

Het feit dat sinds 1 januari 1995 de WAM-Verzekering verplicht is de lichamelijke schade van de “zwakke” weggebruikers (voetgangers, fietsers, bromfietsers) totaal te vergoeden wijzigt in principe de beoordeling van de verantwoordelijkheden aangaande een ongeval met een zwakke weggebruiker niet, vermits die verantwoordelijkheden steeds doorslaggevend zijn voor de vergoeding van de materiële schade (Wet verzekering), zoals ook voor de toepassing van gebeurlijke straffen.

Rechtspraak Cassatie :

De feitenrechter heeft vastgesteld dat het opdagen op de rijbaan van een kind, voordien door een volwassene aan de hand gehouden, het normale verkeer van een voertuigbestuurder bruusk heeft gehinderd ; dat aan deze laatste kon verweten dat hij, tegenover deze plotse hindernis, verkozen heeft een uitwijkmanoeuvre naar links uit te voeren ; en dat het slachtoffer de rijbaan al lopend is overgestoken op het ogenblik dat de bestuurder opdaagde.

Uit deze vaststellingen kon de feitenrechter afleiden dat de bestuurder geen enkele fout heeft begaan, en op grond daarvan kon hij wettig beslissen dat deze met een onvoorzienbare hindernis geconfronteerd werd.

(Cass. 20.09.89, verkeersr. Nr 90/101)


De onverhoedse zijsprong van een kind naar links, op het ogenblik dat een auto op zijn hoogte komt, ontheft de autobestuurder van elke verantwoordelijkheid wanneer het uitgemaakt wordt dat de beweging van het kind plaats had ter hoogte van het voertuig dat het voorbijstak.

LIEGE, 05.02.53 JT 1953 p 276

Wanneer twee kinderen achter elkaar de rijbaan oplopen vanachter een geparkeerde vrachtwagen, en op een ogenblik dat een voertuig op een afstand van 7 à 10 meter genaderd was, dan vormen deze een plotselinge en onvoorzienbare hindernis, die de bestuurder tot een uitwijkmanoeuvre noopte, ingevolge hun foutief overlopen.

GENT, 14.05.84, verkeersr nr 85/5

Maakt een onvoorzienbare en onvermijdelijke hindernis uit, het kind dat de rijbaan al lopend oversteekt, met gebogen hoofd en zonder kijken, na plotseling de hand van de persoon die het begeleidde te hebben losgelaten.

Het heeft weinig belang of dit kind de rijbaan overging in een oversteekplaats voor voetgangers en dat het de rijbaan, die in casu 7,20 m breed was, reeds bijna volledig had overgestoken.

Corr. LIEGE 25.11.1985, verkeersr nr 86/72

Een traag rijdend bestuurder kan en moet niet voorzien dat een vierjarig kind, dat in gezelschap van zijn moeder en familie ’s avonds om acht uur nog op de zeedijk kuiert, plots de wandelstrook lopend zal verlaten, om ondanks zijn begeleiders, plots en langsheen de gezichtsveldbeperkende bloembakken vlak voor de wielen van diens voertuig de rijbaan te dwarse, in de richting van een aankomende grootvader.

GENT 07.10.86, Verkeersr nr 87/187

Nvdr : het Hof heeft de aandacht getrokken op de zeer zware eisen die aan voorzichtige ouders gesteld zijn wanneer ze met een vierjarig kind wandelen op een zeedijk opengesteld voor het gemotoriseerde verkeer.

De groep gevormd door het 12,5 jaar oude slachtoffer en haar 15 jarige vriendin maakt geen aanwezigheid van <<kinderen>> uit in de zin van art 40.2 Wv Regl. Men moet er zich redelijkerwijze niet aan verwachten dat twee jonge meisjes, die rustig babbelen op een afstand van meerdere meters van de rijbaan, zich plots onbezonnen gaan gedragen en blijk geven van een onverwachte onstuimigheid, eigen aan kinderen en die de verplichting van iedere bestuurder zou rechtvaardigen om zijn snelheid te matigen om op enkele meters tot stilstand te komen.

1ste Aanleg LIEGE 15.09.87, verkeersr nr 89/92

Begaat de enige fout die in oorzakelijk verband staat met het ongeval, de jonge voetganger die plots de groep kinderen verlaat waarvan hij deel uitmaakte en zich haastig op de weg begeeft zonder aandacht voor het naderende rijtuig.

De automobilist moet zich aan dergelijk opdagen van het kind niet verwachten, terwijl hij de oppasser van de groep zag tussenkomen om sommige kinderen te weerhouden.

BRUSSEL 28.06.88, RGAR 1990 nr 11750 en Verkeersr nr 89/132

De jeugdige voetganger die op ongeveer 8 meter van een oversteekplaats voor voetgangers plots de rijbaan overloopt zonder rekening te houden met het zeer dicht naderende en goed zichtbare voertuig en diens vertragingsmogelijkheden, vormt voor de voertuigbestuurder een totaal onvoorzienbare en onvermijdbare hindernis.

Burg VEURNE 12.05.89, Verkeersr nr 90/36
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: voorrang rotonde
« Reactie #73 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 06:11:39 »
Citaat van: Stefto
Wat ik wil doet niet ter zake.

Weet je wat. Ik ga maandag iemand zich laten verstoppen naast een vrachtwagen. De enige voorwaarde is dat de persoon moet rechtstaan. Als ik hem niet kan zien heb je gelijk.

U hoeft zich helemaal niet te verplaatsen en bedot te gaan spelen, Stefto. Vrachtwagenbestuurders hebben nu eenmaal het nadeel dat de dode hoek een belangrijke rol speelt in het ontstaan van ongevallen. 10 jaar geleden werden naar de wegbeheerders toe waarschuwingen en aanbevelingen gegeven om de oversteekplaatsen voor fietsers te verwijderen van de rotonden. Wanneer een vrachtwagen een rotonde verlaat en in rechte positie komt te staan, een overduidelijk zicht zou hebben op een voor hem overzichtelijke oversteeksplaats voor fietsers en voetgangers.

Toch dienen we op te merken dat aanbevelingen en waarschuwingen voortspruitende uit onderzoeken, nauwelijks of niet worden opgevolgd door de wegbeheerders. Het verder onderzoek naar de vermijdbaarheid van zulke soort aanrijdingen speelt een belangrijke rol.

Het is mijn inziens een zeer belangrijke materie om zowel voetgangers, fietsers en bromfietsbestuurders kennis te laten nemen van de gevaren vanuit het oogpunt van de vrachtwagenbestuurders. Ik zou u willen adviseren om plaats te nemen op de zitplaats van een vrachtwagenbestuurder. Waarbij de vrachtwagen in een schaarpositie wordt geplaatst. U zal merken met welke beperkte zichtbaarheid u hebt af te rekenen. Met deze beperkte zichtbaarheid wordt nauwelijks of geen rekening gehouden door de meeste voetgangers, fietsers of bromfietsbestuurders.

De vrachtwagenbestuurder kan een fietser die vlak voor zijn cabine rijdt, niet opmerken. Er is juist vóór de cabine onder de voorruit en aan de rechter voorhoek immers een belangrijke dode zone in het gezichtsveld van de bestuurder.

Onderaan enkele foto opnamen van een onderzoek en reconstructie naar aanleiding van een dodelijk dodehoekongeval op een rotonde.

De fietser was voor de vrachtwagenbestuurder onopmerkzaam!!

Ook de vrachtwagens in schaarpositie, voornamelijk bij trekker opleggers, vormt voor deze bestuurders een bijzonder beperkt zicht.

Hieronder enkele foto opnamen van de reconstructie:

« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 november 2008 - 06:24:07 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: voorrang rotonde
« Reactie #74 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 06:20:18 »
En vanuit de positie van de vrachtwagenbestuurder, kon deze de fietser niet opmerken.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 november 2008 - 06:27:04 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be