vertel dat eens aan de fietsers
Zal niet helpen. Misschien verplicht theorie-examen invoeren om een rijbewijs voor de fiets te verkrijgen.
ik had gisteren mijn neefje in de auto
hij is 15 of 16 en hij klaagde dat ze niet genoeg verkeersopvoeding kregen in school
en wat ze krijgen klopt zelfs meestal niet
Je gaat niet naar een middelbare school om verkeersopvoeding te krijgen, je gaat naar een middelbare school om je voor te bereiden op een vervolgopleiding (of in geval van BSO een ambacht).
Als jouw neefje op de basisschool, zoals reeds decennia lang het geval is in Nederland (inclusief examen en diploma), goede theorielesjes had gehad die gericht zijn op wandelaars en fietsers dan had hij nu niet hoeven te klagen. Dat soort verkeerslesjes horen zeker niet op een middelbare school thuis, eerder op de basisschool. Op die leeftijd wandelen en fietsen ze immers ook zelfstandig dus ze kunnen het beter vroeger dan later leren. Bovendien kan je kinderen van die leeftijd nog makkelijker gewoontes aanleren en afleren dan wanneer ze 11-19 jaar oud zijn.
Ik denk dat het slagen voor een theorie-examen niets aan hun mentaliteit zal veranderen
Dat zou best kunnen. Die mentaliteit is helaas even slecht onder de verschillende groepen weggebruikers (automobilisten, voetgangers, bromfietsers, vrachtwagenchauffeurs en fietsers).