Auteur Topic: voorrang rotonde  (gelezen 75642 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: voorrang rotonde
« Reactie #105 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 19:36:34 »
Ze gaan je nog veel liever zien komen wanneer je niet wil uitstappen en ergens tegen rijdt...
Geloof me, ik heb veel contacten met transportbedrijven en elke ondernemer ziet liever een kandidaat passeren die 5 keer uitstapt om ergens achteruit in te rijden dan een vlotte jongen die niet uitstapt en netjes tegen de muur rijdt.

Ene die vlotjes achteruit rijd, niet uitstapt en niet tegen de muur rijd zal toch winnen. Ook ervaring.  ;D ;)

Ondanks bovenstaande kan jij toch gemiddeld 3 bochten vooraf op de milimeter inschatten waar je aanhanger uit zal komen?
Meestal wel, ja. Niet op de millimter, maar toch voldoende om zonder kleerscheuren te passeren. En als het nodig is, ga ik eens kijken. Wie daar geen begrip voor heeft, heeft pech.
Wie te laat komt omdat hij moet wachten omdat ik wil gaan kijken waar mijn oplegger of aanhangwagen blijft, is hoedanook te laat vertrokken.
Gaan kijken neemt meestal veel minder tijd in beslag dan oeverloos blijven prutsen.

Zet je spiegels goed, dan is dat veel minder nodig. Levert zelfs besparingen op aan verkoudheden in de winter. ;)

Haal de prutsers eruit en het zal voor iedereen een stuk aangenamer en vlotter verlopen en bovendien zullen andere prutsers minder winst proberen te halen met het opleggen van allerlei onnozele wetten en regeltjes, zullen ordediensten zich mischein weer wat meer bezighouden met het echte werk en wie weet de belastingen een stukje draaglijker worden.
Al is dat laatste waarschijnlijk wel een utopy.

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: voorrang rotonde
« Reactie #106 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 21:25:29 »
...
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 maart 2009 - 22:42:31 door xantingo »
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: voorrang rotonde
« Reactie #107 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 21:35:36 »
Ene die vlotjes achteruit rijd, niet uitstapt en niet tegen de muur rijd zal toch winnen. Ook ervaring.  ;D ;)
Dat spreek ik niet tegen. Maar niet elke chauffeur heeft evenveel ervaring...

Haal de prutsers eruit en het zal voor iedereen een stuk aangenamer en vlotter verlopen
Haal alle prutsers uit het verkeer en je rijdt 's morgens om 8 uur op 20 minuten van Hasselt naar Antwerpen. Het zal niet te druk meer zijn op de E313... 
240/uur? hopelijk niet met 40 ton.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: voorrang rotonde
« Reactie #108 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 23:24:01 »
Jouw idee van iemand rechtstaand naast de vrachtwagen te zetten heeft geen enkele zin: ten eerste weet je al dat je iemand moet gaan zoeken in een of ander hoekje. Ten tweede beweegt die vrachtwagen niet. En ten derde is niet elk slachtoffer van een verkeersongeval een rechtstaande volwassene.

Ten eerste: zoeken moet je altijd.
Ten tweede: het maakt niet uit of de vrachtwagen beweegt.
Ten derde: waarom denk je dat m'n voorwaarde was 'een rechtstaande volwassene'? Ik heb toch uitgelegd dat bijvoorbeeld kleine kinderen en ligfietsers makkelijker te verstoppen zijn.


Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: voorrang rotonde
« Reactie #109 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 23:45:49 »
Citaat van: Stefo
Ten eerste: zoeken moet je altijd.
Ten tweede: het maakt niet uit of de vrachtwagen beweegt.
Ten derde: waarom denk je dat m'n voorwaarde was 'een rechtstaande volwassene'? Ik heb toch uitgelegd dat bijvoorbeeld kleine kinderen en ligfietsers makkelijker te verstoppen zijn.
Nochtans maakt het zeer veel uit of de vrachtwagen in beweging was of vanuit stilstand vertrok bij dergelijke ongevallen.


De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: voorrang rotonde
« Reactie #110 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 04:59:40 »
Citaat van: Stefo
Ten eerste: zoeken moet je altijd.
Ten tweede: het maakt niet uit of de vrachtwagen beweegt.
Ten derde: waarom denk je dat m'n voorwaarde was 'een rechtstaande volwassene'? Ik heb toch uitgelegd dat bijvoorbeeld kleine kinderen en ligfietsers makkelijker te verstoppen zijn.
Nochtans maakt het zeer veel uit of de vrachtwagen in beweging was of vanuit stilstand vertrok bij dergelijke ongevallen.

Wanneer zowel fietser als vrachtwagen in beweging zijn mischien wel al ben ik daar nog niet zo zeker van.
Stefto geeft in zeker opzicht wel gelijk. Zoeken moet je altijd als vrachtwagenbestuurder op dergelijke (en andere) plaatsen wanneer je voertuig in beweging is of wanneer je dit in beweging zal brengen.
Dat is trouwens niet alleen met vrachtwagens zo maar met alle voertuigen, zelfs als voethanger. Wanneer je vertrekt of de normale richting verlaat goed kijken of je niets of niemand zal raken of hinderen.

Wanneer ik met een vrachtwagen rij met goede spiegels (wel een voorwaarde wat soms een probleem is) heb ik 5 dode hoeken.
1. achteraan de breedte van het voertuig uitlopend op 1 punt in de verte.
2. aan de passagierskant vooraan vanaf anderhalve meter afstand tot een meter of 5 op de grond.
3. onder de voorruit op minder dan een meter afstand.
4. de onderkant van het voertuig.
5. de bovenkant van het voertuig.
Met of zonder die extra dodehoekspiegel blijft dit identiek hetzelfde behalve wanneer die in m'n gezichtsveld hangt, dan zie ik minder.
Alle andere plaatsen zijn zichtbaar en dus is de chauffeur in meer of mindere mate verantwoordelijk bij ongeval. Waarmee ik natuurlijk niemand vrijgeleide geef om in een moeilijk zichtbare of dode hoek te gaan staan of rijden want er zijn uiteraard nog een boel andere faktoren die meespelen.
Het lot tarten zou ik iemand anders nog mezelf niet aandoen.

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: voorrang rotonde
« Reactie #111 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 06:14:28 »
....
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 maart 2009 - 22:42:44 door xantingo »
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: voorrang rotonde
« Reactie #112 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 07:22:18 »
het maakt niet uit of de vrachtwagen beweegt.
Deze uitspraak bewijst dat je niet weet waarover je spreekt...

Dit hadden we al snel door...

Citaat van: Bibi585
Alle andere plaatsen zijn zichtbaar en dus is de chauffeur in meer of mindere mate verantwoordelijk bij ongeval. Waarmee ik natuurlijk niemand vrijgeleide geef om in een moeilijk zichtbare of dode hoek te gaan staan of rijden want er zijn uiteraard nog een boel andere faktoren die meespelen.
Het lot tarten zou ik iemand anders nog mezelf niet aandoen.

De discussie gaat hem niet over de zichtbare plaatsen voor de vrachtwagenbestuurder, Bibi, maar om de dodehoeksvelden. En hier is de naderingssnelheid zelfs zeer belangrijk. Wanneer een vrachtwagenbestuurder zijn manouvre aanvat en in beweging is, dat er plots een bromfietser, voetganger of fietser opduikt die alsnog poogt om voor de vrachtwagen zijn weg te vervolgen. En dit gebeurt maar al te vaak. Niet elke brofietsbestuurder rijd aan de maximum toegelaten snelheid. In zulke situaties is er dan ook geen spraak meer over enige aansprakelijkheid of gedeelde aansprakelijkheid lastens de vrachtwagenbestuurder.

En hier komt nu een belangrijke formulering dat in het verslag van ongevalonderzoek wordt vermeld,  luidende : "De bestuurder reed zijn voertuig aan zulke hoge snelheid, dat de normale verwachtingen van de andere (vrachtwagen)bestuurder hierdoor verijdelt werd".

Verwijzend naar het ongeval dat ik reeds aanhaalde:

De vrachtwagen heeft een dodehoekspiegel bevestigd op de binnenkant van de rechter voorste dakstaander. De fietser was op dat moment en bij die onderlinge positie van de betrokkenen niet waarneembaar voor de vrachtwagenbestuurder, ook niet in de dodehoekspiegel. De toepassing van de dodehoekspiegel is ook niet in overeenstemming met de toepassing van fietsersassen aan kruispunten, waarmee men de fietsers "vooruit" brengt t.o.v. de vrachtwagen. Want daarmee brengt men ze ook buiten het gezichtsveld van die "dodehoekspiegel".   

We kunnen zeggen dat de huidige fietsersassen, op het wegdek geschilderd aan kruispunten met verkeerslichten, (art. 77.7 Verkeersreglement) terzake een zeer nuttig veiligheidsinstrument kunnen genoemd worden met betrekking tot het risico op dode-hoek-ongevallen. Slechts dan bijdragen tot de betere waarneembaarheid van de fietsers doorheen de voorruit van vrachtwagens, wanneer de vrachtwagenbestuurders bij rood effectief stoppen vóór de dichtste stopstreep en niet in het sas plaats nemen.

In zulke situaties staan de fietsers opnieuw grotendeels verborgen in de dode zone onder de voorruit van de vrachtwagen. Bij ongevallen tussen fietsers en vrachtwagens aan dergelijke kruispunten dient dus navraag gedaan aan ooggetuigen of de vrachtwagen niet tot in het fietsersas was gaan staan.

Belangrijk is ook te weten hoe lang de vrachtwagen stond te wachten aan de verkeerslichten. Dit kan overigens blijken uit de tachoschijf. Immers, indien de vrachtwagen zelf maar zeer korte tijd moest wachten aan de lichten, is de kans zeer groot dat hij later dan de fietser aankwam aan de lichten, minstens pas kort voor de lichten de fietser inhaalde. In dit geval kon de vrachtwagenbestuurder op de hoogte zijn van de aanwezigheid van de fietser.

Daarbij stelt zich ook de vraag langs waar de fietser onder de vrachtwagen terecht kwam. Dit gebeurt niet altijd door een contact met de rechterflank van de rechts afslaande vrachtwagen. Bij evenveel ongevallen verdwijnt de fietser langs voor onder de vrachtwagen omdat de fietser achteraan door het frontvlak van de vrachtwagen wordt aangestoten en dan valt vlak vóór de vrachtwagen. Het is inderdaad dat vooral bij ongevallen aan verkeerslichten, waarbij vrachtwagen en fietser uit stilstand vertrekken, de fietser meestal iets sneller is in de start en op deze wijze vóór de vrachtwagen komt. Al snel wordt de fietser echter door de optrekkende vrachtwagen ingehaald.

De vrachtwagenbestuurder kan een fietser, die vlak voor zijn cabine rijdt, niet opmerken. Er is juist vóór de cabine onder de voorruit en aan de rechter voorhoek immers een belangrijke dode zone in het gezichtsveld van de bestuurder zoals u, en terecht zelfs,  beschreef, Bibi.

Om te kijken langs waar een slachtoffer onder de vrachtwagen verdween, gaat men de rechterflank en het frontvlak inspecteren op wrijfsporen. Maar vooral inspectie van de onderzijde van de vrachtwagen kan ons veel leren. Wanneer men al wrijfsporen bemerkt in de modder en stof op de onderzijde van de voorbumper of van de voortrein, mag men aannemen dat het slachtoffer langs voor onder de vrachtwagen belandde.
« Laatst bewerkt op: maandag 01 december 2008 - 07:29:21 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: voorrang rotonde
« Reactie #113 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 10:08:01 »
Citaat van: Bibi585
Wanneer ik met een vrachtwagen rij met goede spiegels (wel een voorwaarde wat soms een probleem is) heb ik 5 dode hoeken.
1. achteraan de breedte van het voertuig uitlopend op 1 punt in de verte.
2. aan de passagierskant vooraan vanaf anderhalve meter afstand tot een meter of 5 op de grond.
3. onder de voorruit op minder dan een meter afstand.
4. de onderkant van het voertuig.
5. de bovenkant van het voertuig.
Met of zonder die extra dodehoekspiegel blijft dit identiek hetzelfde behalve wanneer die in m'n gezichtsveld hangt, dan zie ik minder.

Een oplossing kan er misschien in bestaan een spiegel te monteren aan de linker voorste dakstijl,die naar rechts is gericht en de dode hoek onder de voorruit en aan de rechter voorhoek van de vrachtwagen bekijkt.Een camera of spiegel achteraan de rechter zijruit van de cabine, die voorwaarts is gericht en zicht biedt op de dode hoek onder de huidige rechter buitenspiegels.Zou ons inziens meer verbetering brengen dan de huidige trottoirspiegel (bovenspiegel).

Ter info...

Men kan onderaan de link aanklikken en vervolgens op het videoscherm links onderaan op het pijltje.Waaronder men het gedrag van sommige weggebruikers t.o.v. de vrachtwagenbestuurders kan waarnemen.



http://www.dag.nl/1034434/VIDEO/Artikelpagina-Video/Vrouw-Pas-op-voor-de-dode-hoek.htm


« Laatst bewerkt op: maandag 01 december 2008 - 10:48:55 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: voorrang rotonde
« Reactie #114 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 14:15:13 »
Een oplossing kan er misschien in bestaan een spiegel te monteren aan de linker voorste dakstijl,die naar rechts is gericht en de dode hoek onder de voorruit en aan de rechter voorhoek van de vrachtwagen bekijkt.Een camera of spiegel achteraan de rechter zijruit van de cabine, die voorwaarts is gericht en zicht biedt op de dode hoek onder de huidige rechter buitenspiegels.Zou ons inziens meer verbetering brengen dan de huidige trottoirspiegel (bovenspiegel).

De Frontspiegel schijnbaar in het midden vd voorste dakstijl (zie tekening klik link voor te vergroten, paars zichtveld) bestaat toch al in de EU-richtlijn die verplicht wordt, de rechts-voorkant (Bordsteinspiegel -blauw zichtveld-) wordt ook besproken.


Klik http://www.bmvbs.de/Bild/original_1000136/Altes-und-neues-Sichtfeld-eines-Frontspiegels.jpg voor uit te vergroten;
de gestippelde lijnen is het oud zichtbereik, de volle lijnen (kleurgrenzen) de nieuwe.

De rest vd verplichte EU-richtlijn zie: http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1287.msg10907.html#msg10907

Toevallig nog op een uitgebreide internationale eindstudie (p 128) gestoten van dodehoek- spiegels/camera´s:
Citaat
http://ec.europa.eu/transport/road/publications/doc/mirrors_final_report.pdf
COST – BENEFIT ANALYSIS OF BLIND SPOT MIRRORS
Final Report
...
E.2 Objectives
The latest directive, Directive 97/2003/EC, came into force on 29 January 2004. The objective is to harmonise rules relating to type-approval of devices for indirect vision and vehicles equipped with these devices.
For the purposes of this study, it is assumed to mean that by the end of 2006, all new vehicles being entered into service will be fitted with the new systems. Preliminary responses from manufacturers suggest that the systems will only be fitted when it is compulsory (and therefore that few will be fitted before 2006).

Citaat van: Diane"
Ter info...
Men kan onderaan de link aanklikken en vervolgens op het videoscherm links onderaan op het pijltje.Waaronder men het gedrag van sommige weggebruikers t.o.v. de vrachtwagenbestuurders kan waarnemen.

http://www.dag.nl/1034434/VIDEO/Artikelpagina-Video/Vrouw-Pas-op-voor-de-dode-hoek.htm

Goed gemaakt filmpje, bij mij start de film pas op als ik eerst uitvergroot (grootbeeld) en dan pas het pijltje start aanklik

« Laatst bewerkt op: maandag 01 december 2008 - 14:51:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: voorrang rotonde
« Reactie #115 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 21:31:38 »
het maakt niet uit of de vrachtwagen beweegt.
Deze uitspraak bewijst dat je niet weet waarover je spreekt...

Beste Xantingo,

Jij bent erg snel met bewijzen hé. Ik hoop dat je nooit voor een rechter moet komen die zo snel ergens een bewijs tegen jou ziet en je dan maar meteen veroordeelt.
Allez, meneer de specialist. Leg me dan eens uit waarom het zoveel uitmaakt of de vrachtwagen in beweging is of niet om mijn testje te doen.

Meneer Marc Annemans,

Proficiat. U was nog sneller klaar. U mag mij ook nog uitleggen waarom.

Dan kunnen we allemaal misschien nog iets bijleren.

Vanmijnentwege toch nog met vriendelijke groeten.

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: voorrang rotonde
« Reactie #116 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 21:44:32 »
...
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 maart 2009 - 22:42:59 door xantingo »
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: voorrang rotonde
« Reactie #117 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 21:52:53 »
...
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 maart 2009 - 22:43:10 door xantingo »
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: voorrang rotonde
« Reactie #118 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 21:56:54 »
Citaat van: Stefto
Beste Xantingo,

Jij bent erg snel met bewijzen hé. Ik hoop dat je nooit voor een rechter moet komen die zo snel ergens een bewijs tegen jou ziet en je dan maar meteen veroordeelt.
Allez, meneer de specialist. Leg me dan eens uit waarom het zoveel uitmaakt of de vrachtwagen in beweging is of niet om mijn testje te doen.

Meneer Marc Annemans,

Proficiat. U was nog sneller klaar. U mag mij ook nog uitleggen waarom.

Dan kunnen we allemaal misschien nog iets bijleren.

Vanmijnentwege toch nog met vriendelijke groeten.

Kent er nog iemand het lied : "Look on the bright side of life"
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: voorrang rotonde
« Reactie #119 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 21:59:26 »
Xantingo,

De chauffeur van jouw schijf heeft helemaal niet stigestaan om 22.10u. Rond dat tijdstip trok hij op van ongeveer 45km/u naar ongeveer 100!!!???km/u. Hoe kan dat?