Auteur Topic: voorrang rotonde  (gelezen 75520 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: voorrang rotonde
« Reactie #195 Gepost op: zaterdag 20 december 2008 - 11:20:35 »
Nog een kleine info.Hebt u vroeger met Marc contact gehad i.v.m. verkeerssignalisatie,Michel?
Neen, Diane dat zal wel een andere "Michel" geweest zijn.

Citaat
Uw Nicknaam zegt ons iets maar kunnen het niet onmiddellijk voor de geest halen.
Ik was op het wegcodeforum alias nicknaam Micele actief;
langzamerhand hield ik me daar vooral met de statistieken/cijfertjes bezig, en verwees ook dikwijls naar buitenlandse statistieken en studies, vooral Duitse.
@Wegcode haalde enkel buitenlandse studies aan die in hun kraam pasten...

Soit, bij mijn topic "ongevallen op bomen" of zoiets, stelde ik vast dat ik nergens in Be enig betrouwbare info over slachtoffers op bomen en palen kon vinden, en stelde de vraag...en -enkel- Marc snelde ter hulp  :)

Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: voorrang rotonde
« Reactie #196 Gepost op: zaterdag 20 december 2008 - 13:19:46 »
Citaat van: Michel
Soit, bij mijn topic "ongevallen op bomen" of zoiets, stelde ik vast dat ik nergens in Be enig betrouwbare info over slachtoffers op bomen en palen kon vinden, en stelde de vraag...en -enkel- Marc snelde ter hulp  :)

Inderdaad, Michel. Heb even opzoeking gedaan. Toen zijn de gegevens ons toegekomen op 11 augustus 2005 om 15.26 uur waarop wij de gegevens kenbaar maakten. Betrof aanrijdingen tegen verlichtingspalen op autosnelwegen, PR.wegen, niet genummerde wegen in 2001 :

Totaal aantal aanrijdingen     :  1.442

Doden                                  :     127

Zwaar gewonden                  :     473

Aantal licht gewonden         :   1.368

                                              + ______

Totaal aantal slachtoffers         1.968


Dit naar aanleiding inzake onze mening over onoordeelkundige plaatsingen van verlichtingspalen en onze voorstellen tot kreukelpalen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 20 december 2008 - 13:23:33 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: voorrang rotonde
« Reactie #197 Gepost op: zaterdag 20 december 2008 - 22:55:13 »
Citaat van: diane
U herinnert zich nog wel,Jozef,de topraadsman die ermee achterstond om destijds al een persconferentie te organiseren op basis van dat één klein bundeltje.

Zeker, Diane, ik ben samen met jou en Marc naar die raadsman geweest. De man stelde uit zichzelf voor om van de manier waarop jullie door de Politie behandeld waren, het thema van een persconferentie te maken, want hij vond dat er nu maar eens bekendheid gegeven moest worden aan de talrijke wantoestanden bij het optreden van de Politie.

Citaat
Men vermoed dat men ons heeft kunnen kraken.Maar ooit verschijnt Marc terug op het terrein.Binnenkort zijn daaromtrent al afspraken en op gans andere basis.Het verleden was een leerproces.

Dat lees ik graag. "Ze zullen hem niet temmen, de fiere Vlaamse leeuw", maar nog veel minder Diane en Marc!  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: voorrang rotonde
« Reactie #198 Gepost op: zaterdag 20 december 2008 - 23:13:34 »
En de toegesnelde hulp kan plots mischien uit onverwachte hoek komen.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: voorrang rotonde
« Reactie #199 Gepost op: zondag 21 december 2008 - 21:00:31 »
Citaat van: Stefto
De realiteit in het verkeer is toch driedimensioneel? Natuurlijk moet je rekening houden met hoogte.

Er dient met iets meer rekening gehouden te worden bij dit soort ongevallen. 

Hoe is de juiste plaatssituatie?
Gescheiden of niet gescheiden fietspaden?
De aanwezigheid van al dan niet geparkeerde voertuigen?
Speelt de openbare verlichting geen belangrijke rol?
Heeft het contrast geen belangrijke rol in o.a. zulke ongevallen?
Wat is de kledij van het aangereden slachtoffer?
Donker, licht, reflecterend?
Heeft dit geen invloed op zicht en waarneembaarheid van het slachtoffer?
Hebben weersomstandigheden geen belangrijke invloed in een verkeersongeval?
Wat is de lichtgesteldheid op het moment van de aanrijding?
Voerde de fietser of bromfietsbestuurder verlichting?
Werd het slachtoffer voor het ongeval ingehaald door de betrokken vrachtwagenbestuurder of werd de vrachtwagenbestuurder ingehaald?
Kon de vrachtwagenbestuurder al dan niet op de hoogte zijn van zijn/haar aanwezigheid?
Dient er niet nagegaan te worden of er tegemoetkomend verkeer opdook met dimlichten of grootlichten op het moment van de aanrijding?
Zijn getuigenverklaringen hier niet van belang?
Heeft dit al dan niet een invloed gehad op de vrachtwagenbestuurder zijn zichtbaarheid nopens het slachtoffer?
Aan welke snelheid voerde de fietser of bromfietsbestuurder zijn voertuig?
Had dit geen invloed op de vermijdbaarheid nopens het ongeval?
Levert het kwetsurenbeeld bij het slachtoffer of plaatsligging geen aanwijzingen op de aangereden snelheid?
Wat is de juiste eindligging van het slachtoffer?
Is de eind positie van de aanrijdende vrachtwagen voorbij de eindpositie van het slachtoffer?
Onder, zijwaarts of voor de vrachtwagen?
Waren de richtingsaanwijzers in werking?
Kon het aangereden slachtoffer op de hoogte zijn van het manoeuvre?
Heeft de snelheid van de voetganger geen invloed gehad op de aanrijding?
Stilstaand, wandelen, lopend, rennend?
Wat was de looprichting in het dwarstraject?
Links naar rechts of omgekeerd?



De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: voorrang rotonde
« Reactie #200 Gepost op: maandag 22 december 2008 - 22:19:16 »
Citaat van: Stefto
De realiteit in het verkeer is toch driedimensioneel? Natuurlijk moet je rekening houden met hoogte.

Er dient met iets meer rekening gehouden te worden bij dit soort ongevallen. 

Hoe is de juiste plaatssituatie?
Gescheiden of niet gescheiden fietspaden?
De aanwezigheid van al dan niet geparkeerde voertuigen?
Speelt de openbare verlichting geen belangrijke rol?
Heeft het contrast geen belangrijke rol in o.a. zulke ongevallen?
Wat is de kledij van het aangereden slachtoffer?
Donker, licht, reflecterend?
Heeft dit geen invloed op zicht en waarneembaarheid van het slachtoffer?
Hebben weersomstandigheden geen belangrijke invloed in een verkeersongeval?
Wat is de lichtgesteldheid op het moment van de aanrijding?
Voerde de fietser of bromfietsbestuurder verlichting?
Werd het slachtoffer voor het ongeval ingehaald door de betrokken vrachtwagenbestuurder of werd de vrachtwagenbestuurder ingehaald?
Kon de vrachtwagenbestuurder al dan niet op de hoogte zijn van zijn/haar aanwezigheid?
Dient er niet nagegaan te worden of er tegemoetkomend verkeer opdook met dimlichten of grootlichten op het moment van de aanrijding?
Zijn getuigenverklaringen hier niet van belang?
Heeft dit al dan niet een invloed gehad op de vrachtwagenbestuurder zijn zichtbaarheid nopens het slachtoffer?
Aan welke snelheid voerde de fietser of bromfietsbestuurder zijn voertuig?
Had dit geen invloed op de vermijdbaarheid nopens het ongeval?
Levert het kwetsurenbeeld bij het slachtoffer of plaatsligging geen aanwijzingen op de aangereden snelheid?
Wat is de juiste eindligging van het slachtoffer?
Is de eind positie van de aanrijdende vrachtwagen voorbij de eindpositie van het slachtoffer?
Onder, zijwaarts of voor de vrachtwagen?
Waren de richtingsaanwijzers in werking?
Kon het aangereden slachtoffer op de hoogte zijn van het manoeuvre?
Heeft de snelheid van de voetganger geen invloed gehad op de aanrijding?
Stilstaand, wandelen, lopend, rennend?
Wat was de looprichting in het dwarstraject?
Links naar rechts of omgekeerd?

Is dat jouw manier om te zeggen dat je ook rekening moet houden met de hoogte van de cabine, de hoogte van het obstakel en dat je dus de dode hoek niet in m² maar in m³ zou moeten uitdrukken?
Het is leuk om te horen dat je me eens gelijk geeft?

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: voorrang rotonde
« Reactie #201 Gepost op: maandag 22 december 2008 - 22:31:42 »
Zo had ik het ook gelezen. :-\
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: voorrang rotonde
« Reactie #202 Gepost op: maandag 22 december 2008 - 22:45:05 »
Een lage Actros bestaat niet. Dan heb je een Axor, en die is bij mijn weten niet verkrijgbar met 540 pk. 430 pk is het maximum.

Wat is het verschil tussen een hoge en een lage cabine? Dat merk je wel wanneer je er een ganse week in mag gaan wonen.
Een hoge cabine (Volvo FH, Daf XF,...) heeft een platte cabinevloer waardoor je als chauffeur kan rechtstaan in de cabine.
Een lage cabine (Volvo FM, Daf CF,...) heeft een verhoogde middentunnel waar je telkens over moet kruipen om aan de andere kant te komen.
Bovendien hebben die lagere cabines meer last van motorlawaai binnen omdat de cabine meer 'rond' de motor gebouwd is, de hoge cabines staan er bovenop.
Xantingo,

Vandaag weer een lage actros gezien. Pk's heb ik niet kunnen zien. De vorige had er 540 of 570.

Zoals iemand anders al opmerkte zijn zeker niet alle 'hoogrijders' 'overnachters'.

Is, het kunnen rechtstaan in je cabine, over het middenstuk moeten kruipen om aan de andere kant te komen en een beetje meer motorlawaai, belangrijker dan een mensenleven? Ik weet zeker dat we dat niet denken hé.
Je hebt zelf onlangs nog een ongeval kunnen voorkomen ondanks de hoogte van je cabine. Zoals je zelf ook schreef had het bij bijvoorbeeld wat meer drukte helemaal anders kunnen uitdraaien.
Wat is er mis met vrachtwagens met een lagere cabine? Het kan mensenlevens redden.
Misschien is het goed om de sector (constructeurs, transportfirma's en chauffeur's) te overtuigen. Ik vrees dat ook het macho-gedrag/gevoel een beetje meespeelt. Kijk eens hoe een grote (hoge) ik heb!

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: voorrang rotonde
« Reactie #203 Gepost op: maandag 22 december 2008 - 23:14:20 »
In opbouw niet te vergelijken maar een tourincar heeft de chauffeur tegenwoordig op de hoogte van bvb. een Vito zitten.
Dat zal toch ook om een rede gedaan zijn.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: voorrang rotonde
« Reactie #204 Gepost op: dinsdag 23 december 2008 - 00:06:59 »
In opbouw niet te vergelijken maar een tourincar heeft de chauffeur tegenwoordig op de hoogte van bvb. een Vito zitten.
Dat zal toch ook om een rede gedaan zijn.


Nog lager zelfs dan in een vito. In de eerste plaats was dat met de bedoeling om meer passagier in de bus te kunnen duwen.
Dat dit in sommige gevallen veiliger bleek aangaande onoplettende andere weggebruikers was achteraf aardig meegenomen.
Mezelf zie ik echter niet zitten op enkele centimeters van de grond ergens vooraan in een hoekje geduwd met 40 ton en meer dan 120 kubiek achter en boven me.
Om met een vuilniswagen dagelijks door de stadscentrums te mikken zou dit mischien nog net lukken.
In een touringcar kan de chauffeur bovendien rechtstaan en naar de slaapvertrekken lopen zonder in weer en wind buiten te moeten.
Hier lijkt de mening van vele transportbazen naar voor te komen.
nl. meer dan een klein plaatsje achter het stuur heb je niet nodig om te rijden en al de rest is luxe, ook al rij je met een XL cabine.
Enige basiscomfort voor iemand die dagen, weken, maanden met dat voertuig onderweg is lijkt mij toch geen luxe.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: voorrang rotonde
« Reactie #205 Gepost op: dinsdag 23 december 2008 - 00:15:10 »
en een beetje meer motorlawaai, belangrijker dan een mensenleven? Ik weet zeker dat we dat niet denken hé.
dat beetje motorlawaai kan een mensenleven danig verstoren
ik heb jaren naast de machinekamer geslapen, met oorsuis tot gevolg (hoge Si en redelijk luid)
ik kan je verzekeren dat het constante lawaai heel slecht is en als er een mogelijkheid is om niet 10 uur per dag moeten in het lawaai te zitten,
dan kan ik best geloven dat vrachtwagenbestuurders er voor kiezen een beetje hoger te zitten
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: voorrang rotonde
« Reactie #206 Gepost op: dinsdag 23 december 2008 - 00:58:33 »
en een beetje meer motorlawaai, belangrijker dan een mensenleven? Ik weet zeker dat we dat niet denken hé.
dat beetje motorlawaai kan een mensenleven danig verstoren
ik heb jaren naast de machinekamer geslapen, met oorsuis tot gevolg (hoge Si en redelijk luid)
ik kan je verzekeren dat het constante lawaai heel slecht is en als er een mogelijkheid is om niet 10 uur per dag moeten in het lawaai te zitten,
dan kan ik best geloven dat vrachtwagenbestuurders er voor kiezen een beetje hoger te zitten

Oei. Dus toch belangrijker dan een mensenleven? Ben je zeker?

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: voorrang rotonde
« Reactie #207 Gepost op: dinsdag 23 december 2008 - 01:31:20 »
en een beetje meer motorlawaai, belangrijker dan een mensenleven? Ik weet zeker dat we dat niet denken hé.
dat beetje motorlawaai kan een mensenleven danig verstoren
ik heb jaren naast de machinekamer geslapen, met oorsuis tot gevolg (hoge Si en redelijk luid)
ik kan je verzekeren dat het constante lawaai heel slecht is en als er een mogelijkheid is om niet 10 uur per dag moeten in het lawaai te zitten,
dan kan ik best geloven dat vrachtwagenbestuurders er voor kiezen een beetje hoger te zitten

Oei. Dus toch belangrijker dan een mensenleven? Ben je zeker?

Wanneer je hoger zit heb je een beter overzicht en kan je mischien 10 mensenlevens redden op die manier.
Toch liever mijn eigen leven samen met die 10 anderen dan dat ene kieken die zichzelf in gevaar brengt, denk je niet?
Bij een touringbus zit de motor achteraan en heeft het motorlawaai voor de bestuurder minder belang.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: voorrang rotonde
« Reactie #208 Gepost op: dinsdag 23 december 2008 - 02:43:04 »
Citaat van: Stefto
Is dat jouw manier om te zeggen dat je ook rekening moet houden met de hoogte van de cabine, de hoogte van het obstakel en dat je dus de dode hoek niet in m² maar in m³ zou moeten uitdrukken?
Het is leuk om te horen dat je me eens gelijk geeft?

Zeker niet. Maar het was toch vrij simpel die kleine dode hoek? Ik wens het zeker niemand toe om ooit in een dode hoek ongeval betrokken te worden. Maar leg jij uw m³ maar uit aan de personen die met het onderzoek gelast worden. Ben benieuwd wat er dan in jouw verhaal zou te lezen staan nadien.

Citaat van: Stefto
Wat is er mis met vrachtwagens met een lagere cabine? Het kan mensenlevens redden.


Om anderzijds regelrechte amputaties te aanschouwen van deze vrachtwagenbestuurders hun benen en/of onderbenen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 december 2008 - 02:52:56 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: voorrang rotonde
« Reactie #209 Gepost op: dinsdag 23 december 2008 - 20:19:51 »
Het zal allemaal wat duidelijker worden naarmate het forum zal vorderen met uitbreidende informatie.Marc deed al een licht branden met enige argumentatie in huidige topic.Aan de hand van een reeks foto’s met melding van de nadelen.

Sta me toe onderstaand gegeven te bevestigen.

Citaat van: Marc Annemans
Om anderzijds regelrechte amputaties te aanschouwen van deze vrachtwagenbestuurders hun benen en/of onderbenen.

I.p.v. herinplantatie nog enigzins te kunnen uitvoeren,het slachtoffer nog wat in korten…Of de bij ongeval gekende decluvments.

Opgelet; volgende afbeeldingen zijn absoluut niet geschikt voor gevoelige kijkers!

Afbeelding 1

Afbeelding 2

Afbeelding 3

Afbeelding 4

Afbeelding 5

Afbeelding 6
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.