Ik zal hier nog maar eens pogen een groot misverstand rond LPG uitroeien, nl. LPG veroorzaakt meer CO2, want je verbruikt meer l. Het verbruik kan inderdaad licht hoger liggen, meestal beperkt tot minder dan 10%. Maar als ik dan iemand van VAB op VTM hoor zeggen dat LPG daardoor meer CO2 uitstoot, dan komen de haren bij mij recht te staan.
LPG stoot aanzienlijk minder CO2 uit dan benzine !
Verduidelijking:
- lpg heeft een dichtheid van 0,54 kg/liter
- benzine heeft een dichtheid van ongeveer 0,75 kg/liter
Laat ons uitgaan van een mengsel van 50/50 propaan/butaan voor de lpg. Deze verhouding kan verschillen naargelang het seizoen en zal in de winter meer propaan bevatten, maar 50/50 is een goed gemiddelde dan bevat lpg 82,4% koolstof.
Benzine (euro 95) bevat ongeveer 86% koolstof.
vb.
Een auto rijdt 100 km op benzine en verbruikt hierbij 8 l, op LPG verbruikt diezelfde auto 10% meer nl. 8,8 l.
Dus wordt er op benzine 8 * 0.75 * 0,86 kg C verstookt of 5,16 kg.
Op LPG wordt er 8.8 * 0.54 * 0.824 kg C verstookt of 3.92 kg.
Naar CO2 omgerekend geeft dit voor de benzineversie 18.92 kg CO2 (189,2 g / km), voor lpg 14.37 kg CO2 (143,7 g / km).
Dit geeft een minder uitstoot van een kleine 25% !
Toch een niet te versmaden milieuvoordeel. Hierbij werd uitgegaan van 10% meerverbruik, wat in de meeste gevallen minder zal zijn en is de dichtheid van LPG eerder hoog gezet. De verhouding propaan/butaan is ook redelijk ongunstig voor LPG ingeschat. In de praktijk kan het schommelen tussen 40% propaan en 80% propaan. Hoe meer propaan in de brandstof hoe beter voor de CO2 uitstoot omdat dit gas procentueel minder koolstof bevat.
Als je dus nog eens een nietsnut onzin hoort uitkramen gooi hem dan deze redenering naar zijn hoofd en vraag hem een basiscursus stoechiometrie te lezen. Het is ongelooflijk dat iets dergelijks niet gechecked wordt voor het wordt uitgezonden, nadat dergelijke onwaarheden zijn gelanceerd zijn ze bijzonder moeilijk uit te roeien.