Auteur Topic: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg  (gelezen 28070 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #60 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 18:47:00 »

Wat mazda denkelijk bedoelt is dat de eigenlijk bedoeld is om op een kruispunt een onduidelijk / slecht zichtbaar traject van een weg aan te geven (waarop men dan voorrang heeft, omdat men op die weg al voorrang had gekregen) ; maar dat die borden in de praktijk gebruikt worden om net in afwijking van een duidelijk doorgaande weg een ander, afbuigend voorrangstracé op te leggen.

67.2.   Een onderbord van volgend model mag de verkeersborden B1, B3, B5, B7 en B15 aanvullen om het tracé van de weg aan te duiden waarop de bestuurders aan het volgend kruispunt voorrang hebben.
en

8.11   Wanneer een weg waarop verkeersborden B9 vóór of op het kruispunt of verkeersborden B15 zijn aangebracht, op een kruispunt afbuigt en zijn continuïteit niet duidelijk uitkomt, dan moet zijn tracé op het kruispunt worden aangeduid op een onderbord van het type VIII van bijlage 2 tot dit besluit, dat onder deze verkeersborden geplaatst wordt.


Ik ken die plaats daar niet op die foto, maar als ik dat kp- voor de 1e keer- zo nader zoals op de foto; heb ik "liever" dat onder dat Stopbord dat tracé-onderbord hangt vh voorrangswegverloop die daar een 90°-knik maakt voor mijn neus.

Dat extra-bord bereidt me beter voor, vroeger te anticiperen: als ik namelijk die klinkers/kasseien daar zo bekijk EN bij natte of gladde wegdekomstandigheden, ga ik dat kp toch zeer voorzichtig naderen vooraleer ik stop, zeker als ik iemand zie naderen met "onaangepaste snelheid" en plots toch die bocht pakt... "Oh, hier moet ik niet rechtdoor... "  Mss Stop ik dan wel de beslissende meters eerder aan dat kp...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 december 2008 - 18:54:48 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #61 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 20:43:33 »
De middenstand klaagt inderdaad steen en been, maar dat is off topic.  Ik voeg nog een (slecht gecadreerde) foto vanuit de andere richting bij. De grijze wagen met koplampen links onder in beeld staat aan het Stop bord. Alvast bedankt aan allen om duidelijk te maken hoe verwarrend de situatie daar is.

De betrokken politie zone spreekt over het gebruik vd richtingaanwijzer bij het verlaten van de voorrangsweg.
Op de tweede  foto kan je zien dat er een B15 staat en dat er dus geen voorrangsweg is, wat ik al dacht.
Het antwoord van de politie slaat nergens op.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #62 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 21:38:01 »

Wat mazda denkelijk bedoelt is dat de eigenlijk bedoeld is om op een kruispunt een onduidelijk / slecht zichtbaar traject van een weg aan te geven (waarop men dan voorrang heeft, omdat men op die weg al voorrang had gekregen) ; maar dat die borden in de praktijk gebruikt worden om net in afwijking van een duidelijk doorgaande weg een ander, afbuigend voorrangstracé op te leggen.

67.2.   Een onderbord van volgend model mag de verkeersborden B1, B3, B5, B7 en B15 aanvullen om het tracé van de weg aan te duiden waarop de bestuurders aan het volgend kruispunt voorrang hebben.
en

8.11   Wanneer een weg waarop verkeersborden B9 vóór of op het kruispunt of verkeersborden B15 zijn aangebracht, op een kruispunt afbuigt en zijn continuïteit niet duidelijk uitkomt, dan moet zijn tracé op het kruispunt worden aangeduid op een onderbord van het type VIII van bijlage 2 tot dit besluit, dat onder deze verkeersborden geplaatst wordt.


Ik ken die plaats daar niet op die foto, maar als ik dat kp- voor de 1e keer- zo nader zoals op de foto; heb ik "liever" dat onder dat Stopbord dat tracé-onderbord hangt vh voorrangswegverloop die daar een 90°-knik maakt voor mijn neus.

Dat extra-bord bereidt me beter voor, vroeger te anticiperen: als ik namelijk die klinkers/kasseien daar zo bekijk EN bij natte of gladde wegdekomstandigheden, ga ik dat kp toch zeer voorzichtig naderen vooraleer ik stop, zeker als ik iemand zie naderen met "onaangepaste snelheid" en plots toch die bocht pakt... "Oh, hier moet ik niet rechtdoor... "  Mss Stop ik dan wel de beslissende meters eerder aan dat kp...

Deze samenvatting van Inazuma is volledig correct met wat ik wil aantonen.

Dat extra bord mag er niet staan, wat eveneens inhoudt dat die weg daar zoals het daar is aangelegd gewoon geen knik mag maken.
Je schrijft dat je liever dat bord VIII hebt onder dat stopbord om op het voorrangstracé dat een knik maakt van 90° voor je neus  te kunnen anticiperen.
Maar dat voorrangstracé mag daar gewoon geen knik maken.
Heel die situatie is fout.
Het bord VIII mag niet , het voorrangstracé in een bocht die niet het vervolg is van de weg mag ook niet.
Het is zoals het daar is aangelegd gewoon een T kruispunt.
Je kan er voorrang aan rechts toepassen, of de zijstraat een omgekeerde driehoek of een stop geven en de weg rechtdoor in voorrang leggen.

De idee om een mini ring aan te leggen in voorrang, op die maner is volledig fout.
De wegbeheerder moet dat idee op die manier gewoon niet uitwerken.
Je moet van bij het begin de wettelijke mogelijkheden aftasten en zien wat kan of niet kan.
Dit is een duidelijk voorbeeld van wanbeleid.
Het is onaanvaardebaar dat elke gemeente in Vlaanderen knoeit met allerlei inrichtingen vd openbare weg die niet stroken met de wet.
Als deze combinatie van borden gebruikt wordt voor wat ze voorzien zijn heb je geen enkel probleem met richtingaanwijzen.
De wegbeheerder creeert deze knoeiboel zelf, zodat zelfs de politie  niet kan antwoorden op een eenvoudige vraag.

Half Belgie ligt vol met allerhande foute wegmarkeringen en  verkeersborden die de knoeiboel die ze aanrichten moeten verduidelijken.
De problemen zitten heel diep, op sommige plaatsen is het zo erg dat je het probleem met wegmarkeringen en verkeersborden zelfs niet meer opgelost krijgt.

De wegcode wordt herschreven, eenvoudiger gemaakt.  Maar zolang de wegbeheerder er een zootje van maakt blijven de problemen bestaan.
Vroeger was er controle mogelijkheid door de mensen vh ministerie, die konden dan raad geven bij de heraanleg of herinrichting van wegen en kruispunten.
Tegenwoordig heeft bijna elke gemeente een zogenaamde expert in dienst. Studie bureaus maken mobiliteitsplannen en openbare werken moet die dan uitvoeren.
Hoe inventiever deze bureaus en zogenaamde experten uit de hoek komen hoe professioneler ze lijken te zijn.
Maar het is een regelrechte ramp.
Niemand van hogerhand doet hier contole op.


Het lijkt erop of de plaatselijke verkeersdiensten nog nooit gehoord hebben van plaatsingsvoorwaarden.





« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 december 2008 - 22:23:35 door mazda »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #63 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 00:09:00 »
Maar dat voorrangstracé mag daar gewoon geen knik maken.
Heel die situatie is fout.
Het bord VIII mag niet , het voorrangstracé in een bocht die niet het vervolg is van de weg mag ook niet.
Het is zoals het daar is aangelegd gewoon een T kruispunt.
Je kan er voorrang aan rechts toepassen, of de zijstraat een omgekeerde driehoek of een stop geven en de weg rechtdoor in voorrang leggen.
Als ge dat kp-infra in zijn geheel ziet is het natuurlijk een "very grande catastrofé à la Belgique"

Ik dacht dat de discussie enkel om dat onderbord ging - om de nu eenmaal gehele foute situatie - wat minder gevaarlijk te maken voor de weggebruikers, maar het kp blijft natuurlijk gevaarlijk en vooral onbegrijpelijk aangelegd.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #64 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 00:24:01 »
Citaat van: mazda
Het antwoord van de politie slaat nergens op.

Je had toch niets anders verwacht?

Meermaals heeft Eugeen Van Aerschot (Gratis Rijbewijs Online) aan de verkeerspolitie van verschillende zones eenzelfde eenvoudige vraag voorgelegd. Hij kreeg toen telkens evenveel verschillende antwoorden als het aantal politiezones waarmee hij contact had opgenomen. Het correcte antwoord was er meestal niet bij.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #65 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 10:40:21 »
Sorry Michel,
Ik dacht dat het duidelijk was wat ik wou zeggen.
Klaarblijkelijk moet ik mij beter leren uitdrukken.(schriftelijk althans)
Het probleem is dat die ganse wegcode en plaatsingsvoorwaarden in mijn hoofd zitten en dat ik bij het schrijven er weleens vanuitga dat wat ik schrijf evident is.

Ik kan dit beter rechtstreeks voor een bord ofzo uitleggen, dan verloopt de communicatie beter en kunnen er onmiddelijk vragen gesteld worden zodat ik daar direct kan op inspelen met schema's en tekeningen.
Bij het neerschrijven van mijn uitleg probeer ik zo volledig mogelijk te zijn maar dit lukt blijkbaar niet zo goed.
Ik zie al die zaken gewoon voor mij in mijn hoofd maar de verwoording ervan is niet eenvoudig.

Vorige maand heeft de politie van een bepaalde zone mij gevraagd om een kruispunt waar de voorrang gewijzigd werd te gaan bekijken omdat ze er zef niet meer aan uit konden.
De gemeente had verschillende klachten gekregen waaronder één van rijschool VAB over de voorrangsregeling ter plaatse.

Ik ben gaan kijken en het was inderdaad een regelrechte ramp.
Een studie bureau had dat kruispunt hertekend.
De fietspaden en oversteekplaatsen liggen in rode klinkers en de oversteekplaatsen en doorlopende fietspaden zijn aangegeven door witte klinkers.
Onmogelijk om dit terug te laten verwijderen zegt de gemeente.
Geen oplossing mogelijk om dit te regelen zoals het hoort.
Al die fietsvoorzieningen liggen fout.
Verder ontbraken er vier verkeersborden die de voorrang in het algemeen moesten regelen op dat kruispunt.
Wegmarkeringen om de bestuurders te begeleiden zoals haaietanden werden niet aangebracht.

Ik heb twee plannen gemaakt.
Het eerste met het minimum aan verplichte borden en wegmarkeringen.
Het tweede met een hertekening vd fietsvoorzieningen.

Toen ik mijn uitleg bij de plannen gaf hoorde ze het in Keulen donderen.

Het tweede plan werd niet aanvaard door te hoge kosten(klinkers herleggen)
Het eerste plan werd gedeeltelijk aanvaard door de wegbeheerder.

Conclusie: het kruispunt is en blijft onduidelijk en wettelijk niet in orde met de plaatsingsvoorwaarden.

Wat voor zin heeft het dat je dan een deftig wettelijk plan maakt.
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 december 2008 - 10:47:27 door mazda »

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #66 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 14:02:41 »
Sorry Michel,
Ik dacht dat het duidelijk was wat ik wou zeggen.
Klaarblijkelijk moet ik mij beter leren uitdrukken.(schriftelijk althans)
Het probleem is dat die ganse wegcode en plaatsingsvoorwaarden in mijn hoofd zitten en dat ik bij het schrijven er weleens vanuitga dat wat ik schrijf evident is.

Ik kan dit beter rechtstreeks voor een bord ofzo uitleggen, dan verloopt de communicatie beter en kunnen er onmiddelijk vragen gesteld worden zodat ik daar direct kan op inspelen met schema's en tekeningen.
Bij het neerschrijven van mijn uitleg probeer ik zo volledig mogelijk te zijn maar dit lukt blijkbaar niet zo goed.
Ik zie al die zaken gewoon voor mij in mijn hoofd maar de verwoording ervan is niet eenvoudig.

Vorige maand heeft de politie van een bepaalde zone mij gevraagd om een kruispunt waar de voorrang gewijzigd werd te gaan bekijken omdat ze er zef niet meer aan uit konden.
De gemeente had verschillende klachten gekregen waaronder één van rijschool VAB over de voorrangsregeling ter plaatse.

Ik ben gaan kijken en het was inderdaad een regelrechte ramp.
Een studie bureau had dat kruispunt hertekend.
De fietspaden en oversteekplaatsen liggen in rode klinkers en de oversteekplaatsen en doorlopende fietspaden zijn aangegeven door witte klinkers.
Onmogelijk om dit terug te laten verwijderen zegt de gemeente.
Geen oplossing mogelijk om dit te regelen zoals het hoort.
Al die fietsvoorzieningen liggen fout.
Verder ontbraken er vier verkeersborden die de voorrang in het algemeen moesten regelen op dat kruispunt.
Wegmarkeringen om de bestuurders te begeleiden zoals haaietanden werden niet aangebracht.

Ik heb twee plannen gemaakt.
Het eerste met het minimum aan verplichte borden en wegmarkeringen.
Het tweede met een hertekening vd fietsvoorzieningen.

Toen ik mijn uitleg bij de plannen gaf hoorde ze het in Keulen donderen.

Het tweede plan werd niet aanvaard door te hoge kosten(klinkers herleggen)
Het eerste plan werd gedeeltelijk aanvaard door de wegbeheerder.

Conclusie: het kruispunt is en blijft onduidelijk en wettelijk niet in orde met de plaatsingsvoorwaarden.

Wat voor zin heeft het dat je dan een deftig wettelijk plan maakt.


Het verheugd ons om uw verhaal ook eens te vernemen, Mazda. Hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat op het terrein.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #67 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 17:09:37 »
Sorry Michel,
Ik dacht dat het duidelijk was wat ik wou zeggen.
Klaarblijkelijk moet ik mij beter leren uitdrukken.(schriftelijk althans)
No problem, Mazda.
Die problemen heb ik geregeld ook, ook als ik - niet meer zo fris in ´t hoofd - begin te tippen;
en als ik nadien mijn post -na enkele uren geestelijke recuperatie - nog eens opnieuw lees, moet ik soms verbeteringen aanbrengen anders wordt mijn eigen post voor mezelf nog onduidelijk.
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 december 2008 - 17:14:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #68 Gepost op: vrijdag 05 december 2008 - 22:56:51 »
Straks heeft een automobilist die van een rotonde kwam mogen wachten met af te slaan totdat ik was overgestoken.
De reden zullen jullie wellicht voelen aankomen, de automobilist gaf geen richting aan waardoor ik er van uit ging dat hij rechtdoor zou gaan.