Auteur Topic: art. 17.2.7°  (gelezen 3802 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
art. 17.2.7°
« Gepost op: maandag 17 november 2008 - 23:52:36 »
Stel.

1) Ik rij met een personenwagen met aanhangwagen totale MTM van de sleep 3520kg. Ik vervoer niets in de gehele sleep. Moet ik mij houden aan het inhaalverbod van art. 17.2.7°?

-buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton.-

2) En wat met een zware dubbeldekker-autocar met personen en bagage?

3) En als ik daar nog eens een aanhangwagen aan bevestig voor extra bagage?

Ik zou graag wat duidelijkheid hebben. Wie kan helpen?

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: art. 17.2.7°
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 19 november 2008 - 21:15:17 »
1) Ik rij met een personenwagen met aanhangwagen totale MTM van de sleep 3520kg. Ik vervoer niets in de gehele sleep. Moet ik mij houden aan het inhaalverbod van art. 17.2.7°?

-buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton.-

2) En wat met een zware dubbeldekker-autocar met personen en bagage?

3) En als ik daar nog eens een aanhangwagen aan bevestig voor extra bagage?


Hoewel dat ook weer nergens zo geschreven staat in onze geweldige wetten, wordt redelijk breed aangenomen dat de aard van het trekkende voertuig ook de aard van de ganse sleep bepaalt (ook al is het vervoer van personen verboden in alle behalve fietsaanhangwagens).
« Laatst bewerkt op: woensdag 19 november 2008 - 21:18:42 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: art. 17.2.7°
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 19 november 2008 - 21:46:07 »
Een dubbeldekbus met personen en bagage valt niet onder Art 17.2.7. want is niet bestemd voor het vervoer van zaken.
7° Categorie D:
auto’s bestemd voor personenvervoer

Of een aanhangwagen van meer dan 750 kg daar iets aan verandert staat niet expliciet vermeld, maar zoals Inazuma reeds zei wordt aangenomen dat  de aard van het trekkend voertuig de aard van de sleep bepaalt.
In dat geval is Art 17.2.7 ook niet van toepassing op een autocar met zware aanhangwagen.

Let wel op: een lichte vrachtwagen met aanhangwagen met een mtm(sleep) van meer dan 3500 kg valt wel onder dit inhaalverbod!
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: art. 17.2.7°
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 20 november 2008 - 14:13:04 »
1) Ik rij met een personenwagen met aanhangwagen totale MTM van de sleep 3520kg. Ik vervoer niets in de gehele sleep. Moet ik mij houden aan het inhaalverbod van art. 17.2.7°?

-buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton.-

2) En wat met een zware dubbeldekker-autocar met personen en bagage?

3) En als ik daar nog eens een aanhangwagen aan bevestig voor extra bagage?


Hoewel dat ook weer nergens zo geschreven staat in onze geweldige wetten, wordt redelijk breed aangenomen dat de aard van het trekkende voertuig ook de aard van de ganse sleep bepaalt (ook al is het vervoer van personen verboden in alle behalve fietsaanhangwagens).


Wij hebben de vraag aan het ministerie voorgelegd. Antwoord:  Er wordt niet aangenomen dat de aard vh trekkend voertuig de aard vd sleep bepaald.
Geen personenvervoer in een aanhangwagen (behalve uitzonderingen) alleen vervoer van zaken.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: art. 17.2.7°
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 20 november 2008 - 16:11:37 »
Wij hebben de vraag aan het ministerie voorgelegd. Antwoord:  Er wordt niet aangenomen dat de aard vh trekkend voertuig de aard vd sleep bepaald.
Geen personenvervoer in een aanhangwagen (behalve uitzonderingen) alleen vervoer van zaken.

Wat bepaalt dat dan wel :?:

Want als je "gebruikt voor" gaat hanteren, valt zowat elk voertuig / sleep daar onder te klasseren.
In elk voertuig voor personenvervoer vind je wel vervoerde zaken ... wat gaat het ministerie dan met autocars doen  ???
 



Zoals met al de rest dat Landuyt ingevoerd heeft : wég ermee !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: art. 17.2.7°
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 20 november 2008 - 18:01:12 »
Elk voertuig nu ook weer niet.
Alleen voertuigen bestemd voor het vervoer van zaken en zo ingeschreven bij DIV
Alle categorien C en CE
Alle voetuigen van de cat B ingeschreven als lichte vracht.
Alle aanhangwagens met inschrijving en eigen nummerplaat bestemd voor vervoer van zaken. campingcar en caravan zijn toerisme en dus niet bestemd voor vervoer van zaken gezien het kleine verschil tussen de eigen massa en de toegelaten massa.

Bagage en gerief mag wel vervoerd worden in de koffer van een auto of bus (car) in hoofdzaak bestemd voor personenvervoer, of in een kleine aanhangwagen max750 kg.

Deze uitleg hebben we gekregen.
Maar ik ben er niet echt tevreden mee.

Een duidelijke tekst zou moeten opgesteld worden.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: art. 17.2.7°
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 20 november 2008 - 18:43:09 »
Elk voertuig nu ook weer niet.
Alleen voertuigen bestemd voor het vervoer van zaken en zo ingeschreven bij DIV
Alle categorien C en CE
Alle voetuigen van de cat B ingeschreven als lichte vracht.

Lijkt me logisch, dat zijn namelijk net ... (lichte) vrachtwagens.
En dus bedoeld voor het vervoer van goederen.

Hier bepaalt de aard van het trekkende voertuig dus al de sleep.


Citaat
Alle aanhangwagens met inschrijving en eigen nummerplaat bestemd voor vervoer van zaken. campingcar en caravan zijn toerisme en dus niet bestemd voor vervoer van zaken gezien het kleine verschil tussen de eigen massa en de toegelaten massa.

Een campingcar is toch net bedoeld voor het vervoer van grote / zware zaken die niet in de auto kunnen  ???


Citaat
Bagage en gerief mag wel vervoerd worden in de koffer van een auto of bus (car) in hoofdzaak bestemd voor personenvervoer, of in een kleine aanhangwagen max750 kg.

Waarom zou een AHW van 750 kg MTM wel als personenvervoer geklasseerd blijven als dat de sleep boven de 3,5 ton MTM brengt, maar een AHW van meer dan 750 kg zou inens betekenen dat die sleep dan steeds voor vervoer van zaken zou dienen.

Een autocar met bagage-AHW van meer dan 750 kg wordt dan een sleep voor goederenvervoer ...
Lachen !


Citaat
Deze uitleg hebben we gekregen.
Maar ik ben er niet echt tevreden mee.

Idem.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: art. 17.2.7°
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 20 november 2008 - 20:52:46 »
Toch nog een ding verduidelijken.
Met een campingcar bedoelen ze niet een aanhangwagen met kampeergerief maar een aanhangwagen waar men een tent uitplooit.  Men slaapt dan van de grond in de aanhangwagen waarboven een tent staat.  Deze campingcar plooit open en is niet voorzien om veel bijkomend gerief in te vervoeren.

Met de uitleg van de auto met lichte aanhangwagen kan ik nog akkoord gaan, omdat - 3,5 ton
Maar een bus of car met een lichte aanhangwagen komt zowieso boven de 3,5 ton mtm.

Ik hoop dat men bij het herschrijven vd wegcode dit artikel 17.2.7 zal verduidelijken.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: art. 17.2.7°
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 20 november 2008 - 22:56:01 »
Ik hoop dat men bij het herschrijven vd wegcode dit artikel 17.2.7 zal verduidelijken.

Dat kan men best in één klap wegvegen.
Dan kunnen er weer wat "unieke" borden uit de wegcode, en aardig wat borden van de wegen af.

Een dergelijk verbod daar hebben we een internationaal erkend en herkend verbodsbord voor, en de overtreding is dan zelfs zwaarder.

Weinigen schijnen te zien hoe ver dit gaat als reglementering, hoe complex het is in combinatie met andere regels, en hoe afwijkend het is .
Wat begonnen is als een inhaalverbod voor vrachtwagens op snelwegen, is nu een inhaalverbod op alle wegen met 2 rijstroken in de gevolgde richting, op alle wegen buiten de BBK geworden ... niet enkel voor vrachtwagens, maar ook voor de verkeerscrimineel die het aandurft een "zware" aanhangwagen achter zijn personenwagen aan te zeulen op dergelijke wegen.


Dat is met een olifant een mug doodslaan in de porseleinwinkel ...


Wie de wegcode herschrijft, begint best weer van voor af aan : bij het internationaal verdrag over het wegverkeer .
Back to basics, en de rotzooi van de Landuyten, de Durants, de Anciaux, e.a. ... er uit kieperen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: art. 17.2.7°
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 21 november 2008 - 11:16:34 »
Heb contact gehad met Schouppe.
Men is al ongeveer twee jaar bezig met het herschrijven, hij wil eind dit jaar resultaat zien.

Ik hou mijn hart vast.